er i gang med at bygge en terrasse, men jeg undrer mig over, hvordan jeg skal få de yderste bjælker (eller hvad det hedder) lige, håber I forstår, hvad jeg mener :)

mindz sagde:
raka håber I forstår hvordan jeg mener :)
Nej.

de to yderste regler, der går ud fra huset "som udgør, hvor stor den er" hvordan skal jeg få dem lige ud fra huset? :) er I med mig nu? :)

S
du kan krydsmåle. syntes det var soleklart, hvad du mente.
forstår du, hvad jeg mener med kryds måle?

ja lige præcis dum jeg er tak for det :)

Krydsmåling. Mål f.eks. (set oppefra) fra nedre højre og tværs over til øverst venstre. Så får du x antal centimeter. Mål så fra nedre venstre og tværs over til højre oppe. Er dine reglar vinkelrette mod huset, får du samme værdi!

Måske spænde en stor trekant op (med snore eller noget) med siderne 5, 4, 3 så får du den ret set fra væggen.

Patrik_N sagde:
Krydsopmåling. Mål f.eks. (set oppefra) fra nede til højre og tværs over til længst oppe venstre. Så får du x antal centimeter. Mål så nede til venstre og tværs over til højre oppe. Er dine reglar vinkelrette mod huset, får du samme værdi!
Nu kunne jeg ikke holde mig længere...

Dette forudsætter, at den indre og den ydre regel/bjælke/bærebjælke er præcis lige lange.
Ellers får man en parallelltrapets med samme basisvinkel på begge sider, dvs man får samme fejl på begge sider.
Det bliver altså lige så forkert.

• Synes
Evan Hann
  • Laddar…
JOW sagde:
Nu kunne jeg ikke holde mig længere...

Dette forudsætter at den indre og den ydre regel/bjælke/bjælkelag er præcist lige lange.
Ellers får man en paralleltrapez med samme basisvinkel på begge sider, dvs man får samme fejl på begge siderne.
Det bliver altså lige forkert.
Haha...ikke helt ualmindeligt over lange strækninger,,,,godt hvis man er omhyggelig allerede fra starten :D

Tilføj en vinkelmåling på krydsmålingen så er du hjemme - mål fx 60 cm på den ene og 80 cm på den anden - så skal du have 100 cm på diagonalen for at få en retvinklet trekant. (Jeg plejer at bruge 60 og 80 fordi det er nemt at huske)

Dvs Pythagoras sætning ifølge følgende

• Synes
krlsundhlm
  • Laddar…
...og ved at bruge så store mål som muligt, minimerer du fejlmargenen.

På en terrasse kan det derfor være passende at bruge målene 3m, 4m og 5m. Dette kræver da, at man har et tilstrækkeligt langt målebånd og helst er to personer...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.