Jeg købte mit første hus (indvendigt renoveringsprojekt) for et godt halvt år siden og er begyndt på renoveringen. Huset er fra 40'erne og har en solid trækonstruktion. Mit første projekt har været at udskifte de gamle spånplader før tapetsering eller maling. Indenfor spånpladerne sidder råspont.

Jeg er færdig med de to første rum, som jeg har løst på følgende måde:
1. Revne de gamle spånplader fra 40'erne ned, dels fordi de havde udvidet sig lidt, og dels fordi de gamle tapeter var meget ujævne.
2. Sat nye spånplader op.
3. Spartlet og slebet samlinger mellem spånpladerne og der, hvor jeg har skruet.
4. Tapetseret.

Jeg er tilfreds med resultatet, men har fået nogle advarsler om, at der er en stor risiko for, at tapeterne på et tidspunkt i fremtiden sprækker i samlingerne mellem spånpladerne. Hvor stor er egentlig denne risiko, og hvor mange år plejer det i så fald at tage?

Det næste rum, jeg skal i gang med, har jeg tænkt mig at male i stedet for. Kan jeg så følge samme fremgangsmåde som tidligere (bortset fra at tapetsere :)) eller skal jeg have glasvæv i samlinger eller måske på hele væggen?

Afslutningsvis, hvis jeg skulle overgå til gips fremover. Kan man så male direkte på gipsen med godt resultat?

Spånplade bevæger sig lidt med varierende fugtighed. Der er altså risiko for, at de ændrer sig så meget, at tapetet kommer til at revne. Hvor stor risikoen er, kan jeg ikke engang gætte. De fleste bruger jo glasfiber- eller papstrimler. Luftfugtigheden er størst om sommeren og mindst om vinteren. Hvis du får revner, bør de dukke op inden for et år. Så kan tapetet revne pga. at huset sætter sig, men det er en anden sag.

Når du fortsætter, bør du bruge strimler over samlingerne.

Jeg ser ingen direkte grund til ikke at bruge gips. Har du råspont bag gipsen, bliver det en meget stabil og god væg. Gipset er også lettere at spartle, fordi der er en passende fordybning i kanterne. Det er også nemmere at skære og save i.

Det er muligt at male direkte på gipset, men det er ikke noget, man plejer at gøre. Jeg har aldrig prøvet, men det er sandsynligvis svært at få det pænt. Normalt har man tapet eller glasvæv. Vi får se, om nogen anden har mere håndfaste erfaringer med det.

....for ikke at tale om brandsikkerheden, som er betydeligt bedre med gips.

Jeg ville bide i det sure og rive spånpladerne ned og starte forfra med gips. Du skrev jo selv, at de gamle plader har svulmet lidt, så hvorfor skulle de nye klare sig bedre set over tid?

Held og lykke!

Jeg har malede spånpladevægge delvist, og det er ingen god løsning. Spånet bevæger sig som sagt lidt. Det bliver gips udenpå, når jeg renoverer.

Ok så kører jeg på gips fortsættelsesvis. River dog ikke ned de færdige rum, det kan jeg jo lige så godt vente med, indtil det eventuelt sprækker. Angående at det gamle spån var svulmet op, så syntes jeg det var helt naturligt, eftersom det har siddet der i 65 år. Holder det bare i tyve år, så er jeg mere end tilfreds.

Angående gipset. Behøver jeg bruge remse i samlingerne også der, eller er det nok med spartel? Er der nogen, der har erfaring med at male direkte på gips og kan redegøre for resultatet?

Du behøver at bruge remse i gipsfugerne. Og det kan blive godt at male direkte på gipsen, men man kan eventuelt have brug for at påføre en ekstra omgang grundmaling, da gipsen og spartelmassen suger forskellig mængde maling. Det kan være nemmere at væve væggen først.

spånpladesamlinger sprækker. Det er kun et tidsspørgsmål.
Gipssamlinger skal have strimmel.
Skal du male på gips skal du sætte microlit først så bliver det godt.

At male direkte på gips er vel egentlig ikke noget usædvanligt? Jeg ved f.eks. at hvert eneste kontorrum på arbejdet har malede vægge direkte på gipsen. Spartlede samlinger med strimmel... Lofter af gips maler man jo også direkte på.

Men at sætte noget væv på væggen inden maling, Easy Cover eller noget andet lignende, gør det sikkert lettere at få et godt resultat.

it-snubben sagde:
Mala direkte på gips er vel iofs ikke noget usædvanligt? Jeg ved f.eks. at hvert eneste kontorrum på arbejdet er malede vægge direkte på gipsen. Spartlede samlinger med bånd... Lofter af gips maler man jo også direkte på.

Men at sætte noget væv på væggen inden maling, Easy Cover eller noget andet lignende, gør det sikkert lettere at få et godt resultat.
Er enig i dette. Hvis du beslutter dig for at lægge noget væv på væggen, så kør med Microlit eller tilsvarende. Easy cover er unødvendigt tyk og dækkende, hvis du har glatte gipsvægge bagved.

Tak for svarene

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.