Jeg har 8 hyldeplader á 1600x600mm, som vi vil fastgøre på væggen. Forslaget jeg har fået er at have 3 c-profilskenner 1000mm/hylde og 570mm c-konsol (også 3/hylde). Hyldepladerne skal placeres i to etager, og totallængden bliver 6400mm/etage. Hvilken maksimal belastning kan hver hylde (1600mm) klare med de foreslåede c-skinner og konsoller? Naturligvis spiller fastgørelser, væg, fastgørelsespunkter osv. en rolle, men jeg håber at få en idé om, hvor meget hylderne kan klare.

Jeg er ret sikker på, at det, der begrænser, hvad I kan laste på hver hylde, er beslagets bæreevne. Hyldefabrikanten Pelly har en brochure, der hedder "Tips og råd" (kunne ikke downloade den lige nu). Der står de forskellige beslags kapacitet. Hvis hver beslag kan klare 50 kg, så kan en hylde klare 3x50 dvs. 150 kg. Derefter handler det om, at skruerne, der holder skinnerne, matcher lasten, men det er ret sandsynligt. Dette afhænger dog af, hvordan væggen ser ud, og hvilke skruer I bruger. Del maksimallasten for hver hyldesektion med antallet af skruer, så kan I se, hvad hver skrue skal kunne klare i lodret retning. Derefter kan man komplicere det en del, men jeg tror ikke, det er nødvendigt her.

Toppen och tak! Skal kigge på brochuren du tipser om

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.