Hej.

Jeg har et hus fra 70'erne med flydende gulv og uisoleret betonplade.

Konstruktionen er beton, plastfolie, cellplast ca. 80mm, gulvspån.

Da vi lavede gulvet om, blev der flydespartlet et større område ovenpå gulvspånpladerne, og ifølge anvisningerne lagde jeg plast på flydespartlet, så trægulvet ikke skulle tage til sig fugt.

Jeg kiggede på flydespartlet et par år senere nu og så dette?

Mærkeligt? Er det normalt?

• Flydespartel med runde pletter og ujævnheder på overfladen.
  • Billede af flytspackel med mørke pletter og mærker på overfladen, potentielt tegn på fugt eller uregelmæssigheder i konstruktionen.
Det ser ud som kalkudfældninger men kan også være saltudfældninger. Er det tilskydende fugt under spartelmassen?
I så fald er det sandsynligvis salt, der er kommet op med tilskydende fugt. Er det salt, kan du vaske det væk med vand og en skurebørste. Kalkudfældninger er hårdere og vil ikke kunne vaskes væk...
Har du haft plast på, og det ikke er tørret ordentligt inden, eller hvis du har tilskydende fugt nedefra, er det almindeligt, at der bliver udfældninger.

Der er ingen opstigende fugt nedefra, da der er gulvspånplade limet på 80mm celleplast som er ovenpå en dampspærre og derefter beton.

Tror jeg lagde gulvet et par dage efter flydespartel, så fugt var nok stadig i spartlen, da plasten blev lagt der.

Mønstret ser jo "mikrobiologisk ud" som en agarplade.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.