Jeg ved virkelig ikke om dette blev det rigtige område, kunne forestille mig ret mange andre hvor det passede ind også.. men jeg prøver her, og blev det forkert, må I gerne flytte tråden!
På billedet/billederne kan I skimte nogle "fugtpletter" (?) på det relativt nye gips i loftet, som jeg spekulerer lidt over hvad det er kommet af.. har I nogle tanker, modtages tips gerne.. har I spørgsmål kan jeg sandsynligvis ikke svare på dem, men forsøger gerne!
Lidt om stedet hvor loftet er:
Det er et "kommende badeværelse" i en sutterängdel af et udhus (det er jo praktisk talt en kælder egentlig, men næsten alt befinder sig over jorden!).. det lader til at være sten som væg.. sammenmurede.. halvpudsede på indersiden og glatpudsede på ydersiden (svært at forklare, håber I forstår).. dvs. ikke en glat væg - og den som begyndte badeværelset har støbt på gulvet så det er nyt.. trukket ind vand og afløb osv.. samt begyndt at skrue stålregler fast til nye vægge på indersiden..
I øvrigt er der ikke så meget mere i rummet.. et hjørne med en akkumulatortank (solvarme) en tilsluttet lille kamin og en masse byggematerialer.. gulvet ser tørt og fint ud.. gipset der ligger på gulvet er tørt og fint (selv når man løfter på pladerne og kigger længere ned i bunken).. det føles ikke mere fugtigt i luften end noget andet sted (lugter ikke mærkeligt).. og alligevel er disse pletter på en eller anden måde opstået..
Jeg forudsætter at de ikke var der fra starten (på pladen når de satte den op), eftersom "ringene" går over samlinger her og der..
Ligesom virker det ikke til at være "en vandskade" på et lokalt sted.. da der er fugtpletter på forskellige sider af rummet..
Ovenover rummet er der en lejlighed som har et lille køkken (med vand).. men det lader ikke til at lække der (og skulle det gøre det, burde pletteområdet i loftet være mere lokalt vel.. på et og samme sted?)
Det eneste jeg opfattede var, at det føltes som om pletterne i stor mængde var knyttet til samlingerne (hvilket man også kan se på billederne) mellem gipspladerne.. hvor de har spartlet.. det kunne være relevant.. men ved ikke rigtig hvordan.. :x
Hvad pokker kan det være (snarere hvordan og hvorfor er de opstået)? bare ren fugt som er blevet indestængt mellem "nyt" indvendigt loft og evt gammelt indvendigt loft (kondensvand eller noget)?.. forkert materiale? forkert spartelmasse?
Sidder pletterne i loftet, og du har et køkken ovenover, må man vel mistænke, at det er vand fra oven, der har forårsaget dette. Kan du ikke rive lidt gipsplade ned og tjekke oversiden af gipsen og eventuel isolering i bjælkelaget....
Hvordan ved du, at pletterne ikke kommer fra køkkenet?
Sidder pletterne i loftet og du har et køkken ovenfor må man vel mistænke at det er oppefra kommende vand der har forårsaget dette. Kan du ikke rive lidt gipsplade ned og kigge på oversiden af gipsen og eventuel isolering i bjælkelaget....
Hvordan ved du at pletterne ikke kommer fra køkkenet?
Det ved jeg jo ikke selvfølgelig!
Men køkkenet i sig selv er på størrelse med et trinettekøkken (og der var ingen synlige skader eller lækager på ydersiden der, så at sige.. men det betyder jo ikke at rørene under er hele!).. hvilket føltes som at HVIS det nu var det der dryppede og lækkede lidt.. så burde pletterne hovedsageligt være under køkkenet (i det mindste have lidt større pletter lige der).. men pletterne er opstået lidt overalt i forskellige grader (som jeg nævnte, især langs samlingerne og skruehullerne).. hvor der ikke burde være nogen slags rør.. men selvfølgelig - vand kan løbe mærkelige, og lange, veje inden det finder ud.. så det kan jo være hvad som helst.. :/
..men som sagt det var bare mig der forsøgte at være logisk haha.. og DET virker ikke altid
Huset hvor det værelse befinder sig.. er ikke rigtig i min ejendom endnu.. så jeg kan ikke rigtig rive noget ned.. endnu.. men selvfølgelig skal det undersøges mere nøje! Nu overvejer jeg mest hvordan og hvorfor.. og ser om nogen andre har nogle idéer..
Tak for indputtet!
Ha' en dejlig aften,
MVH Sandra
Ja, det der ville jeg tjekke, ser efter min mening for meget ud til at kunne være kondens f.eks. Desværre indebærer det så sikkert en del nedrivning.
Årsagen til at det ses netop i samlingerne, kan måske være fordi vandet lettere trænger ned i sprækken mellem pladerne (som det jo er på oversiden) end gennem selve gipsen.
Ja, det der ville jeg undersøge, ser efter min mening for meget ud til at kunne være kondens f.eks. Desværre betyder det så sikkert en del nedrivning.
Grunden til at det ses netop i samlingerne kunne måske være, at vandet lettere trænger ned i sprækken mellem pladerne (som det jo er på oversiden) end gennem selve gipsen.
Jo det synes vi også, vi synes de er mærkelige generelt hehe.. Kan ikke lide uforklarlige ting.. Det klør i fingrene for at finde ud af, hvad det er..
Det, vi ved, er, at der ikke er nogen vandbårne radiatorer i lejligheden ovenover.. Så der går ingen sådan rør der.. De eneste, der går der, burde være afløb og koldt/varmt vand til lejligheden ovenover.. Og nogle ledninger til solcellerne.. (jeg ved ikke, hvordan sådan nogle fungerer.. Er der vand i sådan nogle? Varmes vandet.. Eller samler man el for at varme vandet op et andet sted?)
det virkede ikke vådt, når vi trykkede der.. Intet klistret nogen steder.. Og ejerne har ikke boet der i et stykke tid (mere som sommerhus for dem). - Men det er opvarmet året rundt!
Som sagt.. Når vi får mulighed ..river vi..
Men undrer stadig..
Vi har inspiceret huset nu, og i forbindelse med det havde vi bedt ejerne om lov til at save i loftet (eller tage en gipsplade ned, alt efter hvad der var nemmest).. og det fik vi!
Inspektøren havde sine mistanker (præcis som os) før.. men jeg undrer mig over, om vi ikke alle er lige spørgende bagefter også haha.. hm..
Vi valgte den mest intense plet.. og savede et hul.. gipsen var rigtig fin.. ingen pletter på "bagsiden" eller i midten.. så helt normalt ud.. isoleringen savede vi også i.. og i plasten.. ingen misfarvninger.. ingen vådhed.. ingen fugt.. intet.. alt træ vi så.. var fint (ingen pletter af nogen art).. dvs alt var præcist, som det skulle være på "den anden side"..
Mystisk helt enkelt..
Men spørgsmålet er, om det kunne være fugten i rummet bare.. da vi trådte ind denne gang, føltes det som om man trådte ind i en sauna! og der er ingen ventilation (endnu!).. tror I, at fugt over lang tid kan misfarve overfladen på gipsen sådan?
Vi benyttede os også af muligheden for at spørge, hvornår de havde lavet gipsloftet (det så jo nyt ud), men det viste sig, at det havde stået sådan i flere år.. (dvs i det fugtige miljø)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.