Vores hus er bygget i 1939 med solide bjælker. I 1989 blev huset udbygget, og nu, når vi skal renovere tilbygningen og har fjernet loftet, ser vi, at de har lagt bjælkerne i den nye del på en bræt, som er sømmet fast på husets gamle ydervæg bjælke. Dette føles ikke godt. Se billede. Hvordan kan man gøre her uden at skulle lægge alle bjælker om? Kan man støtte op bjælkerne på en måde? Bør man gøre det? Dette har holdt i 40 år nu...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Reglen som bjælkerne hviler på, ser ud til at være sømmet fast i plankestammen. Med et tilstrækkeligt antal søm er det en OK konstruktion, hvilket tiden jo har vist.
Tak for svar. Vi overvejer at sætte noget, der støtter de nye bjælker op, men det er måske ikke nødvendigt? For eksempel limtræsstolper fra gulvet...
Det der er ikke mærkeligt. Jeg vil mene, at mange huse bygget i 30'erne og 40'erne har lignende løsninger hist og her. Netop at man skråslår søm og måske gerne et par ekstra. Justus, som svarede ovenfor, kan meget mere om dette end jeg, men det har jo selvfølgelig fungeret, og hvis ikke I tænker at forringe konstruktionen bevidst, ser jeg ingen pointe i at overarbejde.
Vi vil åbne op for store vinduer i væggen overfor, men så indsætte en stålbjælke. I dag har man ladet bjælkerne hvile på en plank ovenover de nuværende kældervinduer, men den planke skifter nedad, så det var nok ikke den rigtige løsning. Men der indsætter vi en stålbjælke.
Klik her for at svare

