18,975 læst ·
20 svar
19k læst
20 svar
må man? - kulfilterventilator og ventilation
Hej! Håber på hjælp. Vi skal renovere køkken i lejlighed, hvor man ikke må tilslutte emhætte direkte til ventilationen, men vi skal have en kulfilteremhætte. Mit spørgsmål er, om man må montere kulfilteremhætten, så "skorstenen" stadig dækker ventilationen, altså som på billedet, men hvor skorstenen sidder 2 dm til højre og dækker ventilationen. Der er ventilationshuller i skorstenens sider. Nogen klog forumbruger, der kan guide?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 indlæg
Jeg opfattede, at emhætten også har ventilationshuller i omtrent samme højde som ventilen?
Hvis disse åbninger har et areal, der er væsentligt større end det åbne areal i ventilen, så bør emhætten i sig selv ikke forstyrre ventilationen.
Men nu mistænker jeg, at hvis det er en kulfilterventilator, så er de huller måske beregnet som udblæsning fra kulfiltrene? I så fald kan der jo være overtryk indenfor hullerne, så ventilatoren i hvert fald presser luft ind i ventilen.
Så det er nok tvivlsomt at gøre sådan.
Derudover er der endnu en synspunkt. Det skal være muligt at måle flowet i ventilen. Hvis du har en emhætte over, skal det være relativt enkelt at fjerne emhætten for at måle flowet. Instrumentet er som en tragt, man presser mod ventilen, den er større end ventilen.
Hvis disse åbninger har et areal, der er væsentligt større end det åbne areal i ventilen, så bør emhætten i sig selv ikke forstyrre ventilationen.
Men nu mistænker jeg, at hvis det er en kulfilterventilator, så er de huller måske beregnet som udblæsning fra kulfiltrene? I så fald kan der jo være overtryk indenfor hullerne, så ventilatoren i hvert fald presser luft ind i ventilen.
Så det er nok tvivlsomt at gøre sådan.
Derudover er der endnu en synspunkt. Det skal være muligt at måle flowet i ventilen. Hvis du har en emhætte over, skal det være relativt enkelt at fjerne emhætten for at måle flowet. Instrumentet er som en tragt, man presser mod ventilen, den er større end ventilen.
klogt, tak! Ja præcis ventilationshullerne i kulfilteremhætte-skorstenen er beregnet til udblæsning og det er sandsynligt, at udluften når emhætten er tændt så i stedet presses ind i ventilationshullet i væggen hvilket nok ikke er så populært blandt naboerne og ovk-inspektøren.
Men bliver det ikke grimt, hvis skorstenen ikke går hele vejen op til loftet? eller har nogen tips til en nogenlunde pæn væghængt kulfilteremhætte som ikke har skorsten og som ikke er beregnet til indbygning i vægskab?
tak
Men bliver det ikke grimt, hvis skorstenen ikke går hele vejen op til loftet? eller har nogen tips til en nogenlunde pæn væghængt kulfilteremhætte som ikke har skorsten og som ikke er beregnet til indbygning i vægskab?
tak
Har I selvtræk eller almindelig udsugningsventilation?
Du må ikke dække den til, da det skal være udsugning i køkkenet.
Men som en anden kommenterede, så er det omvendt, dækker du for, så får naboerne mere ventilation. Hvis flere gør det samme, vil andre naboer få svært ved at åbne hoveddøren
Du må ikke dække den til, da det skal være udsugning i køkkenet.
Men som en anden kommenterede, så er det omvendt, dækker du for, så får naboerne mere ventilation. Hvis flere gør det samme, vil andre naboer få svært ved at åbne hoveddøren
Jeg svarer på mit eget spørgsmål, hvis nogen anden har lignende problem. Jeg vil købe IKEAs vægmonterede emhætte Bejublad med kulfilter og montere denne uden skorstenen. Det så virkelig flot ud, da jeg så den monteret sådan på Ikea kongens kurva.
Den der konstruktion (den i første billede med en lang boks smækket tæt op ad ventilen) ville jeg have bandet over hjerteligt, da jeg i sin tid rendte rundt med svema-instrumentet!J joelhellstrand sagde:Hej! hoppas på hjälp. Vi ska renovera kök i lägenhet där man ej får koppla in fläkt direkt mot ventilation utan vi måste ha kolfilterfläkt. Min fråga är om man får montera kolfilterfläkten så att "skorstenen" ändå täcker ventilationen alltså som på bild men där skorsten sitter 2 dm till höger och täcker ventilation. Det är ventilationshål i skorstenens sidor. Någon klok forumedlem som kan guida?
Det er varianten, hvor jeg ville have fraskrevet mig fra at måle, skrevet et tal (en informeret gætning) og derefter rapporteret og faktureret!
svema-instrument = den tragt med tøjningsmålende tråde indeni, som bruges til måling af luftstrøm ved aftræksventiler (man kan også med diagram, tommestok og trykdifferensmåling tjekke strømmen, men sveman er hurtig.)
9,3 l/s typ?S skaraborgsfakir sagde:Den der konstruktion (den på det første billede med en lang kasse klemt lige ved ventilen) ville jeg have bandet godt og grundigt over, da jeg engang løb rundt med svema-instrumentet!
Det er varianten, hvor jeg ville have fraskrevet mig fra at måle, skrevet en siffra (et informeret gæt) og derefter rapporteret og faktureret!
svema-instrument = den tragt med trækbelastningsmålingstråde indeni, der bruges til måling af luftstrøm ved udsugningsventiler (man kan også med diagram, tommestok og trykdifferensmåling kontrollere strømmen, men sveman er hurtig.)
Hej @joel_h har du et billede? Vi sidder i nøjagtigt samme situation nu og har googlet en masse om dette, og endelig fandt jeg dig med det samme dilemma.J joel_h sagde:
Vi var i lignende situation ved renovering. Vi valgte at have "skorstenen" fra den recirkulerende emhætte tæt på ventilationen, men dækkede for udblæsningen på den side. Så det kun blæste ud på den anden. Da vi også havde højskab ved siden af den udblæsning, der blev dækket, blev emhætten markant mere effektiv. Førhen strømmede luften ud mod højskabet og så ned mod komfuret, hvilket gjorde, at os og damp forsvandt ud i køkkenet i stedet for at blive suget ind i emhætten.
Vi havde også ventilationstekniker fra foreningen på stedet efter dette, og de var tilfredse med vores løsning (de målte og grejede, men præcis hvad ved jeg ikke, det var en generel sag i foreningen)
Vi havde også ventilationstekniker fra foreningen på stedet efter dette, og de var tilfredse med vores løsning (de målte og grejede, men præcis hvad ved jeg ikke, det var en generel sag i foreningen)
G g.kraft sagde:Vi var i lignende situation ved renovering. Vi valgte at have "skorstenen" fra den genanvendende emhætte tæt på ventilationen, men dækkede afblæsningen på den side. Så det kun blæste på den anden. Eftersom vi også havde høje skabe ved siden af den afblæsning, der blev dækket, blev emhætten betydeligt mere effektiv. Før strømmede luften ud mod det høje skab og derefter ned mod komfuret, hvilket gjorde, at os og damp fløj ud i køkkenet i stedet for at blive suget ind i emhætten.
Vi havde også ventilationsteknikere fra foreningen på stedet efter dette, og de var tilfredse med vores løsning (de målte og undersøgte, men præcis hvad ved jeg ikke, det var en generel sag i foreningen)
Okay interessant at høre flere løsninger!! Har du et billede?
Men så var jeres ventilation ikke i vejen for "skorstenen" men bare tæt på? Vores ventilation sidder sådan, at vi har brug for en kortere "skorsten" og præcis som Joel har skrevet, undrer vi os over, hvor pænt det bliver!