Situationen er et hus med en tilbygget overetage. I forbindelse med dette er der lagt en langsgående bjælke i midten af huset under spærerne. Denne bjælke hviler på husets gavle samt to stålstolper derimellem. Stolperne er ikke indbyggede; den ene er endda synlig i et hjørne af et rum.

Jeg har bemærket det samme i et andet hus, der er tilbygget, og undrer mig nu over, om der er en bestemmelse om, at disse bærende stolper skal kunne inspiceres?

I det nu aktuelle hus (nykøbt af min søn) er tanken at slå en ikke-bærende skillevæg ned, og så havner den stolpe, der var i hjørnet af rummet, i stedet i midten (ved en væg). Den oplagte æstetiske løsning er at bygge stolpen ind i en niche. Men så mister man jo selvfølgelig muligheden for inspektion.

Reserveplanen er at gøre nichen let åbnelig - måske med snap- eller magnetfæster af en plade.

Jeg ser ingen grund overhovedet til, at en stolpe i stål skulle behøve inspiceres. Det kan man jo ofte ikke gøre med husets øvrige konstruktionselementer, som tagspær, gulvbjælker eller vægreglar.

• Synes
thanner
  • Laddar…
Bare at bygge ind.

Bedste svar

Det er næsten omvendt, stål SKAL bygges ind af brandsårsager. Stål behøver bare blive varmt for at bøje sig, en træstolpe skal brænde af.
Beklæd dine stolper med gips.

Protte

• Synes
tergo
  • Laddar…
De fleste villaer er i brandklasse BR3, hvis de er under 200 kvm, og så stiller BBR ikke krav om brandsikring af konstruktionen.

Ok, det bliver at bygge ind da.

@Daniel 109 : Aha, så er det en inverteret niche jeg tænker mig. Det bliver for besværligt at flytte hele væggen for at få en fordybning. ;)

Men hvad kaldes så en "negativ" niche - en udbygning?

Kasse...

• Haha
Pen
  • Laddar…
"Meget kort væg"? ;)

• Haha
Pen
  • Laddar…
En gammel mand :)

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.