8,682 læst ·
44 svar
9k læst
44 svar
Må jeg rive denne væg? BESTYRELSEN STRITTER IMOD - DEL 2
Hvad mener du med byggeplads/tjeneste? Har du fået fat i konstruktions tegningerne fra Byggesagskontoret? I byggetilladelsen skal der være klare beskrivelser af de bærende dele. Så er der måske ikke alle, der kan tolke informationen, men for en relativt moderne flerfamiliebygning i Stockholms kommune burde det ikke være noget problem at få oplysningerne. Men det er dit job, ikke foreningens, da du jo vil ændre i lejligheden.Kycklingen sagde:
Så kunne hverken bestyrelsen, eksterne forvaltere eller tegningerne på byggeplads/tjeneste sige om det er bærende væg. Er det virkelig sådan, at ingen ved det? Lyder meget mærkeligt, kan acceptere at bestyrelsen ikke ved det, men forvalteren da? Eller ingen har styr på bærende vægge, når man bygger i Stockholm?
Juridisk er det ganske klart her, ejerlejlighedsloven giver dig ansvaret for vedligeholdelse af din lejlighed, og du har dermed også stor frihed (BRL 7 kap. 12 §). Vedtægterne i foreningen kan dog indskrænke dette ansvar, så foreningen har overtaget ansvaret for for eksempel væggene. Så må du heller ikke ændre dem, da foreningen har ansvaret for at holde dem i god stand. Men lige netop skillevægge er det nok usædvanligt, at foreningen tager ansvar for. Tjek vedtægterne!Kycklingen sagde:
Hvad siger reglerne om ikke-bærende vægge? Skal jeg virkelig hyre en konstruktør til at give en udtalelse for at rive en 10 cm væg ned?
Ingen fra bestyrelsen, eksterne forvaltere eller tegningerne fra byg/go-tjenesten kunne fortælle mig, om det er en bærende væg. Er det virkelig sådan, at ingen ved det? Det lyder meget mærkeligt. Jeg kan acceptere, at bestyrelsen ikke ved det, men hvad med forvalteren? Eller er der ingen, der har styr på bærende vægge, når man bygger i Stockholm?
Du skal altid have bestyrelsens tilladelse for (BRL 7 kap 7 §):
1. indgreb i en bærende konstruktion,
2. ændring af eksisterende ledninger for afløb, varme, gas eller vand, eller
3. anden væsentlig ændring af lejligheden.
At tage ned eller sætte en lille væg op, som ikke er bærende, falder derfor ikke ind under noget, som bestyrelsen har at gøre med, hvad angår at give tilladelse. (Medmindre foreningen som helhed har ansvaret for skillevæggenes vedligeholdelse, så er det bestyrelsen, der har beslutningsretten over væggen.) Foreningen kan heller ikke udvide dette krav gennem sine vedtægter.
Men du vil jo ikke havne i problemer og begynde på en bærende konstruktion uden bestyrelsens tilladelse. Derfor alle rådene om at få konsulenthjælp fra en kyndig person.
Men det enkleste er vel, som foreslået ovenfor, at save et hul i væggen, så du kan se, hvad der findes indenfor.
Du har ansvaret for at sikre, at væggen ikke er bærende, og om du selv tager beslutningen, eller om du lader en bygningskyndig person gøre det, er dit eget valg. Hvis du selv er usikker, kan det være en fordel at få det dokumenteret af et firma, der udfører bygningsarbejder/konstruktion.Kycklingen sagde:
Præcis, har hentet tegninger fra bygningsinspektoratet og for at lette markeringen, har jeg markeret min lejlighed med gult samt væggene, jeg taler om, med rødt. Kan ikke se om de er bærende?1 16386 sagde:Hvad mener du med bygge/pladstjeneste? Har du hentet konstruktionsplanerne fra Bygningsinspektoratet? I byggesagsdokumenterne skal der være klare beskrivelser af de bærende dele. Måske kan ikke alle tolke informationen, men for en relativt moderne flerfamiliebygning i Stockholms kommune bør det ikke være noget problem at få oplysningerne frem. Men det er dit job, ikke foreningens, da du jo vil ændre i lejligheden.
Højopløst: https://ibb.co/f09nL5S
Våningsplan.png
Hvordan tjekker jeg det selv? Jeg tog en elektriker og en byggherre ind, men ingen af dem vidste og henviste til bestyrelsen. Jeg mailede både bestyrelsen og en ekstern administrator, men fik et ubehageligt svar og kort sagt vidste de heller ikke.A AndersS sagde:
Tak Claes! Jeg har nu tjekket vores vedtægter og vedhæfter to afsnit, som jeg tror vedrører mig. Det er jo præcis som du siger, og jeg tolker det som "ikke-bærende væg" har jeg ret til at foretage indgreb i uden bestyrelsens godkendelse, uden at skulle hyre en konstruktør og give en udtalelse til bestyrelsen. Så til mit spørgsmål, hvorfor får jeg et ubehageligt svar fra dem og ejendomsadministratoren. De skrev sådan her, da jeg stillede spørgsmålet om væggene er bærende:Claes Sörmland sagde:
Juraen er ret klar her, ejerlejlighedsloven giver dig ansvaret for vedligeholdelsen af din lejede lejlighed, og du har dermed også stor frihed (BRL 7 kap. 12 §). Foreningens vedtægter kan dog begrænse det ansvar, så foreningen har overtaget ansvaret for fx væggene. Så må du heller ikke ændre dem, men foreningen er ansvarlig for at holde dem i god stand. Men lige indvendige vægge er det nok usædvanligt, at foreningen tager ansvar for. Tjek vedtægterne!
Bestyrelsens tilladelse skal du altid have for (BRL 7 kap 7 §):
2. ændring af eksisterende ledninger til afløb, varme, gas eller vand, eller
At fjerne eller opsætte en lille væg, der ikke er bærende, er altså ikke noget, som bestyrelsen har noget at gøre med, hvad angår at give tilladelse. (Medmindre foreningen i sin helhed er ansvarlig for indvendige vægges vedligeholdelse, er det bestyrelsen, der har beslutningsretten over væggen.) Foreningen må heller ikke udvide dette krav via sine vedtægter.
Men du vil jo ikke havne i fedtefadet og angribe en bærende konstruktion uden bestyrelsens tilladelse. Derfor alle råd om at få konsulenthjælp fra en sagkyndig.
Men det nemmeste er nok som foreslået ovenfor at save et hul i væggen, så du kan se, hvad der er indeni.
"Du har fået godkendelse til ombygning ud fra den ansøgning du har indsendt. At nu komme og ville gøre andre ting fungerer ikke, ven. Hvem tror du, du er, som kan rive vægge venstre og højre? Svar på det første spørgsmål om at mindske badeværelsesdøren er kort nej. Svar angående vægge har bestyrelsen ikke styr på, hvad du har i dine vægge, vi skal have en udtalelse fra en konstruktør på din regning, indtil da er det ikke godkendt at røre væggen."

Ja, de vedtægter følger BRL præcis som de skal, og bestyrelsen ser ikke ud til at vide, hvad de taler om. Bland ikke disse personer ind i spørgsmål, som de ikke råder over.Kycklingen sagde:
Præcis, har taget tegninger frem fra stadsbyggnadskontoret og for at lette markeret min lejlighed i gult samt væggene jeg taler om i rødt. Kan ikke se, at de er bærende?
Højopløst: [link]
Våningsritning.png
Hvordan tjekker jeg op på det selv? Jeg tog en elektriker og en bygherre, men ingen vidste, og de henviste til bestyrelsen. Mailede både bestyrelsen og ekstern forvalter, fik et ubehageligt svar, men kort sagt vidste de heller ikke.
Tak Claes! Jeg har nu kigget vores vedtægter igennem og vedhæfter to stykker, som jeg tror berører mig. Det er jo præcis som du siger, og jeg tolker det sådan, at "ikke bærende væg" har jeg ret til at lave indgreb i uden bestyrelsens godkendelse, uden at skulle hyre en konstruktør og give udtalelse til bestyrelsen. Så til mit spørgsmål, hvorfor får jeg et ubehageligt svar fra dem og ejendomsforvalter. De skrev sådan her, da jeg stillede spørgsmålet om væggene er bærende:
"Du har fået godkendelse til ombygning ud fra den ansøgning, du har indsendt. At komme nu og ville lave andre ting fungerer ikke, min ven. Hvem tror du, at du er, der kan rive ned på væggene til venstre og højre? Svar på første spørgsmål vedrørende at mindske badeværelsesdøren er kort nej. Svar vedrørende vægge har ikke bestyrelsen styr på, hvad du har i dine vægge, vi skal have en udtalelse fra en konstruktør på din regning, indtil videre er det ikke godkendt at røre væggen."
[billede]
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hverken væg A eller B er bærende. Det kan man sige ved at have set plantegningen for hele etageplanet. Etagedækket består af armeret beton, der gennemgående er understøttet af de lejlighedsskilnende vægge og væggene, der omgiver trapperummene. Et spørgsmålstegn gælder ydervæggene, men det er uden betydning i denne sammenhæng. En konstruktionsplan (dvs. en armeringsplan) skaber naturligvis fuldstændig klarhed, men er egentlig ikke nødvendig.
Tak for jeres ekspertbesvarelser! Hvad kan der være i væg b da, hvorfor ser den ud som den gør? Hvordan skal jeg gå videre nu, hvad skal jeg svare bestyrelsen, der har "nægtet" at jeg rører væggene og kræver jeg skal sende erklæring fra konstruktør. Jeg spurgte også om jeg må ændre størrelse på inderdør til badeværelse og fik nej, er det sådan?
Dumt spørgsmål, men hvordan åbner jeg væggenNissens sagde:
Er det ikke bare lettere at skaffe en erklæring fra en konstruktør og komme videre, så alle er glade? Med tanke på det grundlag du har, burde det blive billigt. Jeg havde lignende grundlag og gav 3k.Kycklingen sagde:
Tak for jeres ekspertsvar! Hvad kan findes i væg b da, hvorfor ser den ud som den gør? Hvordan skal jeg gå videre nu, hvad skal jeg svare bestyrelsen, som har "nægtet" at jeg rører væggene og kræver, at jeg skal sende erklæring fra konstruktør. Jeg spurgte også om, jeg må ændre størrelse på indvendig dør til badeværelse og fik nej, er det sådan?
Få en skriftlig tilladelse (f.eks. en email) fra bestyrelsen for de ændringer af ledninger og ventilation, som du skal foretage. Tak for det og for det gode bestyrelsesarbejde, og afbryd derefter kontakten. De kan ikke stille betingelser for byggeprocessen, efter at de har givet tilladelsen, da der ikke er nogen støtte i andelsboligloven.
Eftersom at i det mindste et bestyrelsesmedlem allerede opfører sig som en tölp i kommunikationen med dig, tak kort for tilladelsen til at ændre ledninger og VA og afbryd derefter kommunikationen. Argumenter eller bekræft intet af det, de skriver, hvor forkert det end måtte være. Deres inkompetence er en sag, du tager med foreningens revisorer eller valgkomité mellem fire øjne i fortrolighed. Støt andre kandidater til bestyrelsesvalget.
Eftersom at i det mindste et bestyrelsesmedlem allerede opfører sig som en tölp i kommunikationen med dig, tak kort for tilladelsen til at ændre ledninger og VA og afbryd derefter kommunikationen. Argumenter eller bekræft intet af det, de skriver, hvor forkert det end måtte være. Deres inkompetence er en sag, du tager med foreningens revisorer eller valgkomité mellem fire øjne i fortrolighed. Støt andre kandidater til bestyrelsesvalget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 196 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,196 indlæg
Har du tænkt at totalrenovere badeværelset?Kycklingen sagde:
Men jeg tror ikke det bliver godt med en bredere dør for så vil enten toilettet eller håndvasken stikke ud i døråbningen, og det plejer at se mærkeligt ud, samt nogle gange føles som om man er ved at støde ind i det, der stikker ud.
Her må jeg nok rette dig for en gangs skyldClaes Sörmland sagde:
Juraen er ret klar her, ejerlejlighedsloven giver dig ansvaret for vedligeholdelsen af din lejlighed og dermed også stor frihed (BRL 7 kap. 12 §). Vedtægterne i foreningen kan dog begrænse dette ansvar, så foreningen har påtaget sig ansvaret for fx væggene. Så må du heller ikke ændre dem, uden foreningen har ansvaret for at holde dem i god stand. Men netop indvendige vægge er nok sjældne at foreningen tager ansvar for. Tjek vedtægterne!
Bestyrelsens tilladelse skal du altid have for (BRL 7 kap 7 §):
2. ændring af eksisterende ledninger for afløb, varme, gas eller vand, eller
At tage ned eller sætte op en lille væg, der ikke er bærende, indgår altså ikke i noget, som bestyrelsen har med at gøre, hvad angår at give tilladelse. (Hvis foreningen ikke i sin helhed er ansvarlig for indvendige væggenes vedligeholdelse, så er det bestyrelsen, der ejer beslutningsretten over væggen.) Foreningen må heller ikke udvide dette krav via sine vedtægter.
Men du vil jo ikke ende i klistret og give dig i kast med en bærende konstruktion uden bestyrelsens tilladelse. Deraf alle råd om at skaffe konsulenthjælp fra nogen, der er kyndige.
Men det nemmeste er vel som foreslået ovenfor at save et hul i væggen, så du kan se, hvad der er inde bagved.
Man skal faktisk gå ind og læse vedtægterne, HVEM der har ansvaret for ikke bærende indvendige vægge. Min erfaring siger, at det er sjældent, at et medlem har ansvar for ikke bærende indvendige vægge ifølge foreningens vedtægter, SELVOM der findes foreninger, hvor medlemmet har ansvar for netop ikke bærende indvendige vægge.
Hej, jeg tænkte tværtimod, da døren er 100 cm bred med karm, men mærkeligt nok kun 80 cm. Så tænkte jeg at gå ned 10-20 cm for at undgå, at badeværelsesmøblerne stikker ud. Men fik et kort svar nej. Jeg mener, der er kommet en ny lov vedrørende handicaptilpasning for toiletdøre, og i netop det spørgsmål har de måske ret.BirgitS sagde:
Lige nu føles det bare generelt besværligt at spørge foreningen, når de har en så aggressiv tone.