Hej!

Bor i et blåbetonhus fra tidligt 60'erne.

Efterhånden som vi renoverer, benytter jeg chancen til at rive og sætte nye træindrammede vægge op. Jeg har revet sektionsvis og indrammet nyt, før jeg fortsatte med at rive dette med hensyn til eventuelle bærende dele. Jeg har hørt fra flere steder, at jeg er overforsigtig, da blåbeton ikke må være bærende.

På dette forum findes et antal tråde, hvor der spørges om råd vedrørende rivning af eventuelt bærende blåbetonvægge. Mit spørgsmål bliver da, som overskriften antyder, er der nogen relevans i det, jeg har hørt, at blåbeton ikke må være bærende?

/T

• Synes
Thomas2718
  • Laddar…
"Ett sådant byggmaterial är blåbetong, som tillverkades mellan åren 1929 och
1975. Detta byggmaterial användes i småhus, såväl i ytterväggar som i bärande
och icke bärande innerväggar samt i bjälklag."

Riksdagen.se

"Att riva blåbetongväggar kan vara ett lämpligt alternativ om det är fråga om icke bärande mellanväggar. Det är ett ingrepp som ibland görs i samband med ombyggnad när man ändå gör större reparationer. Mellanväggarna kan då ersättas av t.ex. regelväggar med gipsplattor. På så sätt kan man också väsentligt minska radonavgången till rumsluften, mellanväggarna avger ju radon från två sidor. Att ta bort ytterväggar eller bärande innerväggar av blåbetong innebär betydligt större ingrepp i huset och är knappast motiverat. "

Statens strålskyddsinstitut

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.