Vi har problemer med, at det er meget lydt mellem etagerne i vores villa (deler med en familie, der bor i stueetagen). Vi har bygget en væg med dør mod trappen, som fører til gangen på nederste etage, men det virker som om, det meste af lyden kommer gennem vores gulv. Er ikke så generet af trinstøj, det er stemmerne, vi vil have væk. Når de taler i rummet nedenunder, hvor jeg befinder mig, kan jeg høre, hvad de siger! Det lyder ikke rungende som om lyden kommer gennem ventilationen, men som om de sidder i rummet ved siden af, selvom lyden kommer nedefra...

Mellem etagerne er det helt uisoleret, og jeg undrer mig om dette gør, at vores gulv bliver som en gigantisk resonansboks? Alt er af træ, både trækonstruktionerne og deres loft.

Spørgsmål: Hvordan løser jeg problemet? Skal jeg rive mit gulv op og isolere, og i så fald med hvad?

Hjæælp!

Senest redigeret:
Måske er det muligt at sprøjte løsuldsisolering ind fra underetagens loft (fjerne loftet i midten)

Tak for svar! jaaa det ser jo ud til at være en løsning men hvor meget hjælper det mod lyd? Skal man ikke også have noget tungt, typ gips?

Västerhaninge 17 sagde:
Måske går det at sprøjte løsuldsisolering ind fra underetagens loft (fjerne loftet i midten)
Dette hjælper desværre meget lidt.

Gips under eller over skal til.

anaitis sagde:
Det hjælper desværre meget lidt.

Gips under eller over skal der til.
Hvis man sammenligner en hård kasse, der er helt tom, med en kasse, der er fyldt med noget isolerende material, må forskellen være markant, ikke:confused:
Hvis ikke andet stopper man selvsvigningen i det hårde materiale og stående lydbølger (frekvenser, der forstærker sig selv)
Sammenlign et helt tomt rum med et rum, der er møbleret med tæpper/møbler/gardiner;)

Kombinere med tunge materialer er naturligvis endnu bedre

Ser man på isoleringsfirmaernes hjemmesider bygger de med sandwichmetoden (mange lag)

Västerhaninge 17 sagde:
Hvis man sammenligner en hård kasse, der er helt tom, eller en kasse, der er fyldt med noget isolerende matrial, så må forskellen være markant, ikke:confused:
Hvis ikke andet, så stopper man selvsvingen i det hårde materiale og stående lydbølger (frekvenser, der forstærker sig selv)
Sammenlign et helt tomt rum med et rum, der er møbleret med tæpper/møbler/gardiner;)

At supplere med tunge materialer er naturligvis endnu bedre

Hvis man kigger på isoleringsfirmaernes hjemmesider, bygger de med sandwichmetoden (mange lag)
Undskyld, men det er ofte ikke værd pengene at gøre det efterfølgende.
At stoppe i løsuld eller lignende i byggefasen er noget helt andet.
Værd pengene.

Materialer, der lydisolerer, skal være tunge og have lav stivhed, lav E-modul.
Mineraluld fungerer som absorbent for visse frekvenser, oftest de højere.

anaitis sagde:
Sorry, men det er oftest ikke værd pengene at gøre det efterfølgende.
At stoppe i løsuld eller lignende i byggefasen er noget helt andet.
Værd pengene.

Materialer, der lydisolerer, skal være tunge og have lav stivhed, lav E-modul.
Mineraluld fungerer som absorbent for visse frekvenser, oftest de højere.
om man vil dæmpe almindelig tale og luftlyd? Hvilke frekvenser er det?

byggelibygga sagde:
om man vill dämpa bort vanligt tal och luftljud? Hvilke frekvenser er det?
Tal er rel lavfrekvent. Afhænger naturligvis af person og køn, men sådan generelt.

Luftlyd kan have hvilken som helst frekvens!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.