Overvejer en indbygget skydedør i væggen mellem stuen og soveværelset. Problemet er lydisoleringen... Kan man bruge dobbelt isoleringsplader af stenuld i stedet for OSB og gips? Eller i det mindste en plade under gipsen... Hvordan får man den bedste lydisolering uden uld?
Hvis skydedøren skal køre ind i væggen, og du ikke har plads til stenuld, må du nøjes med dobbelt gips, alternativt gips+OSB på hver side af væggen. Jeg husker et program med Martin Timell, hvor han demonstrerede, hvor hul det lød uden isolering i væggen, og hvilken forskel det gjorde med isolering. Nå, i dit tilfælde vil lyden alligevel finde vej gennem døren og sprækker, så akustisk isolering bør ikke tages alt for alvorligt. Desuden gælder det kun den del af væggen, hvor døren skal være.
2 lag gips på hver side giver jo en rimelig dæmpning. Personligt ville jeg også supplere med stenuld.Altuna sagde:
Den store synder i dramaet bliver jo døren. Hvis ikke den er dæmpende nok, så vil en stor del af væggens dæmpning gå tabt. Sørg også for, at døren er så "tæt" som muligt mod gulv og karm i lukket tilstand. Nogle millimeters sprække kan ødelægge en ellers god væg.
døren er som sagt problemet. Væggens konstruktion spiller mindre rolle i dette tilfælde. Tæthed oppe og nede. Slepelister eller lignende er nødvendige. Men det er svært at få det tilstrækkeligt tæt til at opnå en nogenlunde god lydisolering.
Klik her for at svare