Hej, jeg har læst lidt på forummet om at lydisolere gulvet.
Jeg har følgende overvejelser, som I gerne må give jeres synspunkter på.
1. 14mm Trægulv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Gulvgips
4. 13mm Gulvgips
5. 17mm Trinlydsplade (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalte
8. ?mm Stenuld (Savsmuld i dag)
Denne konstruktion bygger 97mm over bjælkelag og er i visse rum i største laget. Hvis I var nødt til at reducere 97mm, hvad ville I så ændre? Eller ville I have gjort det på en helt anden måde?
Jeg har følgende overvejelser, som I gerne må give jeres synspunkter på.
1. 14mm Trægulv
2. 2mm Decibex
3. 13mm Gulvgips
4. 13mm Gulvgips
5. 17mm Trinlydsplade (paroc)
6. 38mm Compact floor (Byggelit)
7. ?mm Luftspalte
8. ?mm Stenuld (Savsmuld i dag)
Denne konstruktion bygger 97mm over bjælkelag og er i visse rum i største laget. Hvis I var nødt til at reducere 97mm, hvad ville I så ændre? Eller ville I have gjort det på en helt anden måde?
Føles som mange forskellige ting for at lægge et trægulv. Jeg ville nok lægge et lidt tykkere trægulv, der bærer sig selv. Og fylde bjælkelaget med isolering, der har god lydisolering. Sten-/glas-uld har jo ret dårlige lydisolerende egenskaber. Derimod har forskellige cellulosebaserede isoleringer betydeligt bedre (Warmcel, Ekofiber osv.). Det er muligt at blæse ind fra siden, hvis man venter med de sidste planker til efter isoleringen. Måske kan trinlydsskiven dæmpe den lyd, der forplanter sig gennem reglerne...
Det, der ikke fremgik, var, at det er en tofamiliesvilla, hvor man hører ret tydeligt, når folk går og hvad de siger. Kigger man på, hvordan man gør i nybyggeri af lejligheder, så har de meget mere materiale, ud fra hvad jeg kan læse mig til. Men man har jo ikke alverdens plads, så alle tips er velkomne.Perrka sagde:Føles som meget forskellige ting for at lægge et trægulv.
Jeg ville nok lægge et lidt tykkere trægulv, der bærer sig selv.
Og fylde bjælkelaget med isolering, der har god lydisolering. Sten-/glasuld har jo ret dårlige lydisolerende egenskaber. Derimod har forskellige cellulosebaserede isoleringer betydeligt bedre (Warmcel, Ekofiber osv.). Det er muligt at blæse ind fra siden, hvis man venter med de sidste planker til efter isoleringen.
Måske kan trinlydsskiven dæmpe den lyd, der forplanter sig gennem reglarne...
Klik her for at svare