Hej.

Nu er børnene blevet så store, at de skal have egne værelser, planen er at dele det nuværende værelse på ~19kvm. Et problem vi har er, at huset er ekstremt lydt og dårlig akustik i hele huset. Dette bliver ekstra tydeligt, når ungerne løber rundt og leger på overetagen (behøver ikke være specielt vildt) fordi det på underetagen opfattes som elefanter og man kan ikke tale i normal samtaletone. Kort sagt, så er etageadskillelsen mellem etagerne uisoleret, samt alle indre vægge er enkeltgips på stålregler og uisoleret.

Eftersom jeg vil gøre det ordentligt og ikke lave det om om x antal år, skal de nye værelser nogenlunde kunne klare, at ungerne spiller musik uden at forstyrre hinanden eller os, børnene er 7 år nu, men ja, snart teenagere.

Min spontane tanke er:
1) Løfte parket og gulvspån væk for at isolere bjælkelaget lige under værelserne, men hvad lydisolerer mest effektivt?
2) Skillevæggen, der skal op mellem værelserne, kan maksimalt være 12 cm uden at det ser mærkeligt ud, jeg tænker gips, gips, krydsfiner, 45 regel, krydsfiner, gips, gips = 12,12,12,45,12,12,12 = 11,7 cm Isolering mellem regler

3) Den ydre væg mod Alrum havde vi helst bevaret, da den er relativt nyrenoveret med tapet, lister osv. Men rive om muligt den indre væg og opsætte nye regler ved siden af stålreglerne (men det føles besværligt) og derefter samme som indre vægge (krydsfiner, gips, gips).

4) Døre tænkte jeg typisk 30db lydisolerede fra kompanjonen.se, hvis der findes nogle derinde.

Den grønne stregede linje på billederne er vel det, der skal lydisoleres. Magentafarvede er den nye væg, der skal op. Så skal der selvfølgelig indsættes en ekstra dør til det øvre rum.

Lyder dette fornuftigt, eller er der nogen, der har erfaring og kan give nogle tips?

• Plantegning af hus med øvre og nederste etager, viser rumopdeling til lydisolering og ny vægplan; grønne og magenta linjer indikerer isoleringsområder.
  • Plantegning af overetage med opdeling af værelser, nye skillevægge markeret i grøn og magenta. Værelserne skal lydisoleres.
Separate regler er at foretrække. Man kan forskyde vægreglerne, så det bliver lidt mere kompakt.

Alternativ:
12 gips/45 regel + 45 cellulosa/spalte 2mm/45 regel + 45 cellulosa/12 gips

• Synes
Fredrik-
  • Laddar…
BirgitS
Garderober er gode lydisolatorer, så de kan med fordel placeres langs en af de grønmarkerede vægge.

• Synes
fr3b3r og 2 andre
  • Laddar…
Du kan godt bruge pladeregler også til ny lydisolerende skillevæg, de bevæger sig lidt mindre. Men cellulosa som lyddæmpende isolering - nej. Lydisolering skal være tungt.

Skal du bryde gulvet op, gælder det samme her - tungt, tungt (så langt bjælkelaget holder...) Gulvgips f.eks., isolering. Kan du flytte gulvbjælker? I så fald findes der gummiklodser at lægge dem på, google det.

Tjek også efter andre mulige lydtransportører via støy ned til underetagen. Ydervæggene f.eks. Og ja, brug lydisolerende døre! Svenske standarddøre i pap og finer er rent skrald i min mening.

• Synes
Fredrik-
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Garderober er gode lyddæmpere, så de kan med fordel placeres langs de grønt markerede vægge.
Ja, jeg havde tænkt mig at beklæde det lille stykke af væggen, som er tilbage ud over døren i hvert rum mod opholdsrummet, med en modificeret PAX garderobe (åbent op til kippen, så taget skråner).
Ligeledes vil rummenes ydre sidevægge, som i dag er skunkrum, blive ombygget til opbevaring. Det påvirker måske mest lyden i rummet, men jeg vil benytte lejligheden til at sætte ekstra gips.

En senge løsning, jeg overvejer, er den på billedet. Jeg regner med 160 cm senge, som så bliver forskudt ~80 cm ind i hvert rum. Men det har vel også mest indflydelse på rumakustikken og ikke, hvad der lækker ud.

Hvad tror I om at have gulvgipsskiver i et af lagene på vægge og gulv?
Ifølge Gyprocs hjemmeside ligger gulvgips på 14kg/m2, og standardgipsplade på 9kg/m2.

Jeg kommer ikke til at bryde i selve gulvbjælkelaget, der går grænsen, da jeg ser for mig, at jeg aldrig bliver færdig. Dog vil jeg isolere imellem, men med hvad, hvis ikke "almindelig" isolering? Mener du gulvgips som isolering?
Kan man have noget mellem gulvet (spån, gulvgips osv.) og bjælkelaget, som har en dæmpende effekt?

• Dansk soveværelse med køjeseng, trævægge, skriveborde ved vinduer, to stole og en legetøjsbil på gulvet. Almindelig indretning med fokus på træelementer.
Man kan lægge f.eks. savsmuld eller sand som har mere masse.

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
For at fjerne lyden fra trampende fødder ville jeg lægge et trinlydstæppe og derefter en tekstilmatte. Væggene mod alrummet ville jeg have revet gipset i børnenes rum og suppleret væggen med 45mm mineraluld og 12 mm krydsfiner + en eller to plader gips. (Den sidste plade giver egentlig kun ca. 1 dB bedre lydreduktion, så den kan man lige så godt undlade). Sørg for at gipse børnenes loft og fuge tæt mod væggene, så der ikke går lyd den vej. En lille lækage giver meget overhøring. Og brug isolering og fugning rundt om dørene, som bør være klassificeret mindst 30 d, gerne 35.

Jeg ville måske også lægge isolering i bjælkelaget, hvis du alligevel er i gang med det. Men absolut ikke med sand eller noget andet tungt materiale, da dit bjælkelag garanteret ikke er dimensioneret til det.

BirgitS
F Fredrik- sagde:
En senge løsning som jeg overvejer, er den på billedet, regner med 160 senge som så bliver forskudt ~80cm ind i respektive rum.
For mig ser det jo ud som om, der er størst risiko for at høre lyde fra det andet barn netop, når man er mest følsom over for lyde, dvs. når man skal falde i søvn.

I icho sagde:
For at fjerne lyden fra trampende fødder ville jeg lægge en trinlydsmåtte og ovenpå det et tæppe. Væggene mod opholdsstuen ville jeg have revet gipsen i børnenes værelse og suppleret væggen med 45 mm mineraluld og 12 mm krydsfiner + en eller to gipsplader. (Den sidste plade giver egentlig kun ca. 1 dB bedre lydreduktion, så den kan man lige så godt undlade). Sørg for at gipse børnenes loft og fug tæt mod væggene, så ingen lyd går den vej. En lille lækage giver meget overvågning. Og isolér og fug rundt om dørene, som bør være klassificeret mindst 30 dB, gerne 35.

Jeg ville måske også lægge isolering i bjælkelaget, hvis du alligevel er i gang med det. Men absolut ikke med sand eller noget andet tungt materiale, da dit bjælkelag garanteret ikke er dimensioneret til det.
Mja, trinlydsmåtte hjælper ikke meget, særligt ikke hvis bjælkelaget er tomt som en resonanskasse.

Selvfølgelig skal man holde styr på styrkeberegningen, men derefter skal man selvfølgelig isolere med, hvad det kan klare.

Jeg ville have passet på med at fylde bjælkaget med noget som sand eller spån
ricebridge ricebridge sagde:
Mja, trinlydsmåtte hjælper ikke meget, særligt ikke hvis bjælkaget er tomt som en resonanskasse.

Selvfølgelig skal man beregne holdbarheden, men derefter skal man naturligvis isolere med hvad det tåler.
Ja, trinlydsmåtten gør jo meget lille forskel på et let bjælkage, men jagter man hver decibel så...
skal man sandfylde eller fylde med andet tungt i bjælkaget, må man nok lave loftet om på etagen under også.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.