Walle85
Hej,

Skal renovere to soveværelser og derefter sætte en ny væg op imellem disse soveværelser, ca. 4 meter. Jeg tænkte først, at jeg sætter 95 reglar, svillisolering samt stenuld som isolering/lyddæmpning. Men så overvejede jeg, om det kan være bedre at sætte to lag 45 reglar, der går forskudt, for at have færre steder, hvor der er reglar hele vejen gennem væggen.

Er der nogen, der har feedback på denne idé eller tips til, hvordan man kan gøre for at få så god lydisolering som muligt uden at bruge mere end ca. 100 mm til selve reglarne?

Walle85 Walle85 sagde:
Hej,

Skal renovere to soveværelser og sætte en ny væg op imellem disse soveværelser, ca. 4 meter. Jeg tænkte først, at jeg sætter 95 reglar, syldisolering samt stenuld som isolering/lyddæmpning. Men så overvejede jeg, om det kan være bedre at sætte to lag 45 reglar der går overlappende, for at have færre steder hvor der er reglar hele vejen gennem væggen.

Er der nogen, der har feedback på denne idé eller tips til, hvordan man kan gøre for at få så god lydisolering som muligt, uden at bruge mere end ca. 100 mm på selve reglarne?
ja du minskar flanktransmissionen något. Endnu bedre hvis du bruger dobbelt 45mm stammer med 10 mm imellem disse. Uanset løsning skal du ikke installere stikkontakter i samme rum. Dobbelt pladelag/side er et must, men det har du sikkert styr på. Hvilken isolering du vælger, spiller mindre rolle - det skal tage hånd om indre resonanser. Det vigtigste er afstanden mellem pladelagene og vægten på disse pladelag. Det bestemmer egenfrekvensen af væggen, og den vil du have så lav som muligt. En væg ”mister” et antal decibel ved egenfrekvensen samt dens harmoniske overtoner. dvs er egenfrekvensen 100, så mister den ved 2,4,800 osv. Men det er overkurs.

Walle85
I Installation sagde:
ja du minskar flanktransmissionen noget. Endnu bedre hvis du bruger dobbelte 45mm stammer med 10 mm mellem disse. Uanset løsning, skal du ikke have el-dåser i samme felt. Dobbelte pladelag/side er et must, men det har du sikkert styr på. Hvilken isolering du vælger er temmelig ligegyldigt, det skal tage hånd om indre resonanser. Det vigtigste er afstanden mellem pladelagene og vægten på disse pladelag. Det bestemmer væggens egenfrekvens, og den vil du have så lav som mulig. En væg ”taber” et antal decibel ved egenfrekvensen og dens harmoniske overtoner. dvs er egenfrekvensen 100 så taber den ved 2,4,800 osv. Men det er overkurs.
Tak for svaret.
En overvejelse omkring dobbelte 45 stammer med 10mm mellem disse, antager da at du mener at man efterlader en lille luftspalte i midten af væggen? Eller bør man fylde også dette rum med isolering?

Der findes også speciel isolering, som er mere lydisolerende end almindelig glasuld (som er optimeret til varme/kulde)

Walle85 Walle85 sagde:
Tak for svaret.
En overvejelse omkring dobbelte 45 rammer med 10mm mellem disse, antager da at du mener, at man efterlader som en lille luftspalte i midten af væggen? Eller bør man også fylde dette rum med isolering?
En luftspalte kun. Det er bare til for at bryde rammen. Omtrent som en brudt kuldebro.

Walle85
M MagHam sagde:
Der er også speciel isolering, som er mere lyddæmpende end almindelig glasuld (som er optimeret til varme/kulde)
Jeg har fået tip om at bruge Rockwool Flexibatts.

• Synes
MagHam
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.