Jeg skal bygge en indervæg, der deler to lejligheder i et enfamiliehus. Jeg vil gøre så lidt skade på det eksisterende gulv og vægge som muligt og har derfor tænkt mig at fastgøre den nederste horisontale lægte med dobbeltklæbende tape mod klinkegulvet. Jeg tror, det vil være tilstrækkeligt, da væggen kun vil være 2 meter bred, og de øvrige lægter er fastskruet i vægge og loft.

For at lydisolere så meget som muligt, har jeg tænkt mig at lægge en form for gummi mellem lægter og gulv, derefter sætte OSB + gips. Det jeg undrer mig over er, hvad jeg skal fylde hulrummet i væggen med. Findes der noget passende, der dæmper mere end almindelig isolering? Og hvilket materiale/gummi skal jeg lægge mellem lægter og det eksisterende gulv/væg for at reducere vibrationer og lydens udbredelse?

Bygge med "Lydregler" måske?
Der findes specielle stålregler, der er lavet for at mindske lyd gennem væggen. Jeg mener, jeg har set sådanne med gummi på den overflade, der skal monteres mod en anden væg.
(Har ikke brugt det selv, så jeg kan ikke sige om det er godt eller dårligt)

/M

M mgranbom sagde:
Bygge med "Lydreglar" måske?
Der findes specielle stålreglar, der er lavet for at mindske lyd gennem væg. Har for mig, at jeg har set sådanne med gummi på den flade, der skal monteres mod en anden væg.
(Har ikke brugt det selv, så jeg kan ikke sige, om det er godt eller dårligt)

/M
Har endnu ikke turdet tage "steget" til stålreglar, har bygget nogle indvendige vægge tidligere i forskellige sammenhænge, men altid brugt træreglar :-). Kræves der specialværktøj for at arbejde med stålreglar, og er det i øvrigt samme skruer og byggeteknik som ved træreglar?

Gammelnörden Gammelnörden sagde:
Med "TM-innervägg" slipper du spika overhovedet... ;) [link]
Tak, det er et alternativ men det bliver alligevel begrænset med indgreb på de eksisterende vægge selvom jeg indbygger en væg. Nogle skruehuller som jeg nemt spartler igen når og hvis væggen skal rives igen (vil også bygge et dørhul bag gipsen hvis jeg vil kunne sætte en dør i fremtiden).

Standardopskriften er jo at køre med dobbelt lag almindelig isolering og så dobbelt lag gips, som ligger forskudt, så det yderste lag dækker næste gipslags samlinger. Det vil isolere ganske godt mod mellem- og højfrekvente lyde som f.eks. tale, sang, skramlen af service og glasskårskonkurrencer.

Stålregler skærer du med almindelig pladesaks. Ikke noget mærkeligt i det, desuden isolerer de lyd bedre end træ.

Gummiet i bunden, som du tænkte på, kan være hvilket som helst gummi, bare det er så tykt som muligt. Hvis du alligevel skal dække det til bagefter, spiller det måske ingen rolle, om det ikke er så pænt. Et tip kunne være bagagerumsmåtte fra Biltema, som du skærer i strimler og lægger i lag oven på hinanden:
Bagagerumsmåtte i sort gummi, 120x149 cm, 6 mm tyk. Ligger rullet ud, velegnet til lydisolering. Pris 299 kr, varenr. 39077.

Problemet bliver dog strukturlyd, dvs. de lyde, der forplanter sig gennem husets konstruktion, f.eks. når naboen og hans 27 venner mødes for at spille basstromme sammen og danse jenka dertil. Sådanne lyde vil du ikke kunne undgå med en væg og vil derfor synes, at det ikke lydisolerer så godt, som du havde håbet. Men det bliver ret svært at stoppe uden større ombygninger.

Tak for udførligt svar!

• Synes
ricebridge
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.