Vi er flyttet ind i et dobbelthus, og vi kan høre naboen snorke bag soveværelsesvæggen.

Hvad kræves der for at dæmpe snorken? Det er jo ret lavfrekvente lyde.

Er det nok at gøre væggen tykkere med plader (OSB og gips)?

Bliver det bedre, hvis jeg bygger en ny indervæg lidt foran den anden væg? Hvad har jeg brug for af materiale?

Gipsskiver har jeg læst skal være godt fra lydisoleringssynspunkt, tror det er mere effektivt at sætte dobbeltgips på den eksisterende væg end at bygge en væg til med isolering.

Da vi byggede om fortalte vores snedker, at hver gipsplade, 12 mm, fjerner ca. 7Db lyd.
Det satte vi på den eksisterende væg mod naboerne, vi satte også krydsfiner først for at kunne skrue i.

anna_jimmy sagde:
Her findes masser af info om, hvordan du bedst løser dit problem, personligt tror jeg på at opsætte en ny væg foran den eksisterende med en separat ramme, som står 50 mm foran den eksisterende væg, så du får en luftspalte imellem. Dobbeltgips på begge sider. Men tjek linket, så burde du få gode svar, [link]
Ved du, om en sådan løsning fungerer? Jeg er slet ingen ekspert på dette, men bliver luftspalten ikke snarere en resonansboks? Luft er jo ingen god lydisolator, ikke almindelig isolering heller siger vores håndværker på arbejdet uden han anbefaler mere gips. På visse vægge har vi limet en speciel slags lyddæmpende plader også, jeg ved ikke om det er mere effektivt måske?

Måske først skal prøve at sætte mere gips op.

Læsede et sted, at for lavfrekvente lyde isolerer luft bedre, da støy ikke går gennem luft lige så let. Men for højfrekvente lyde dæmper tykke materialer bedre.

Må overveje sagen.

Det afhænger lidt af, hvordan det spreder sig, luftlyd eller strukturlyd. Luftlyd smutter forbi sprækker mm
-Så reglerer I på en eksisterende væg eller bygger en ny, så tætner I mellem væg og gulv/sidevæg/loft.
-Hvordan ser ventilationen ud, den bør jo være separat, men hvis I fx. deler en udsugningskanal, så kan lyd overhøres mellem rum via ventilationskanaler...

Måske et dumt spørgsmål. Men hvordan sidder sådan en der Piano lyddæmpningsplade fast mellem reglerne? Jeg vil jo ikke have nogen plader på bagsiden som støtter op lyddæmpningspladerne.
Altså hvis jeg monterer væggen 5 cm foran den eksisterende væg.

Skal man bygge en til væg, så skal der være en lille "luftspalte" imellem. Så er det som hakaner skriver, vigtigt at det bliver tæt med fuger rundt om. Sandsynligvis er det nok med isolering og to lag gips, da du jo allerede har en væg. Sæt snor mellem stolperne, så isoleringen ikke falder ud på bagsiden.

Skal man fuge rundt om stål/træ-reglarne mod gulv, væg og loft på begge sider, inden man skruer fast gipspladerne? Det giver måske et bedre resultat end kun at fuge på forsiden.

• Synes
Marcusstarkus
  • Laddar…
anna_jimmy sagde:
...foran den eksisterende med en separat ramme, der står 50 mm foran den eksisterende væg, så du får en luftspalte imellem. Dobbeltgips på begge sider.
Det bliver svært at sætte dobbeltgips (eller enkelt for den sags skyld) på begge sider, hvis du kun skal have 50 mm mellemrum mellem væggene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.