Hej!
Jeg er for nylig flyttet fra hus til lejlighed. Min datters værelse ligger væg i væg med trappeopgangen, og det kan høres ret tydeligt, når folk går op og ned.
Uden at have målt præcist er væggen mod trappeopgangen cirka 4 meter lang. Jeg overvejer, hvad der er den bedste og mest praktiske måde at dæmpe lyden derfra.
Min tanke er at opsætte en ny væg med en form for lydisolering og derefter gips, vil selvfølgelig bruge så lidt plads som muligt fra væggen.
Hvad fungerer bedst til lydisolering i et sådant tilfælde?
Er traditionel isolering + gips det bedste, eller kan moderne akustikpaneler hjælpe?
Datteren vil helst have tapet på væggen, så det skal også fungere æstetisk.
Modtager gerne tips.
Jeg er for nylig flyttet fra hus til lejlighed. Min datters værelse ligger væg i væg med trappeopgangen, og det kan høres ret tydeligt, når folk går op og ned.
Uden at have målt præcist er væggen mod trappeopgangen cirka 4 meter lang. Jeg overvejer, hvad der er den bedste og mest praktiske måde at dæmpe lyden derfra.
Min tanke er at opsætte en ny væg med en form for lydisolering og derefter gips, vil selvfølgelig bruge så lidt plads som muligt fra væggen.
Hvad fungerer bedst til lydisolering i et sådant tilfælde?
Er traditionel isolering + gips det bedste, eller kan moderne akustikpaneler hjælpe?
Datteren vil helst have tapet på væggen, så det skal også fungere æstetisk.
Modtager gerne tips.
Næsten alle vægge i lejligheden er beton og der kræves slagboremaskine. Men den væg mod trappeopgangen lyder næsten hul, når man banker. Det er muligt at skrue i den uden slagboremaskine. Men alligevel ikke gips, smuldrebeton eller hvad det kaldes.Appendix sagde:
Og fra trappeopgangens side er det en pudset standard trappeopgangsvæg.
Man hører folk tale i trappeopgangen, skoene der slår i trapperne, og vi har en porttelefon udenfor trappeopgangen. Den hører hun rigtig godt.
Gerne så billigt som muligt.
Problemet er, at intet er "garanteret" at fungere.
Men det "enkle" er jo at opsætte en ny væg på den eksisterende. Sørge for, at det er helt tæt mod den gamle væg. Isolere/lyddæmpende plade og derefter gipse og male.
Men vær forberedt på at miste 15 cm af den væg.
Og det er ikke helt sikkert, at det tager alle lydene. Teenagere har jo meget bedre hørelse end os gamle.
Men det "enkle" er jo at opsætte en ny væg på den eksisterende. Sørge for, at det er helt tæt mod den gamle væg. Isolere/lyddæmpende plade og derefter gipse og male.
Men vær forberedt på at miste 15 cm af den væg.
Og det er ikke helt sikkert, at det tager alle lydene. Teenagere har jo meget bedre hørelse end os gamle.
Så her vil jeg gøre, ikke sikker på om det er det bedste, men håber det kommer til at fungere for mig.
Først sætte gummimåtte på selve væggen, fordi jeg har i overskud, og det ikke koster noget. Regulere med stålregel 1-2cm fra den eksisterende væg og korte ordentligt. Isolere med mineraluld og så dobbeltgips på det.
Først sætte gummimåtte på selve væggen, fordi jeg har i overskud, og det ikke koster noget. Regulere med stålregel 1-2cm fra den eksisterende væg og korte ordentligt. Isolere med mineraluld og så dobbeltgips på det.
Er det ikke gummi til boliger, så er der jo risiko for lugt og andet. Men hvis det er til indendørs brug, kør.AXS sagde:
Så her vil jeg gøre, ikke sikker på om det er det bedste, men håber det kommer til at fungere for mig.
Først sætte gummimåtte på selve væggen, da jeg har ekstra, og det ikke koster noget. Regle med stålregel 1-2cm fra den eksisterende væg og korte ordentligt. Isolere med mineraluld og så dobbeltgips på det.
Hvorfor stålregel og ikke træ?
Iaf så ser det ikke ud til at der er nogen "sådan løser du lydproblemer"-standard, så man må jo prøve.
I flerfamiliehus ser utætheder mellem bygningselementer ud til at være en almindelig kilde. Kombineret med stødlyd.
45x45 regelværk, stenuldisolering og gipsplader på det. Selvfølgelig er det den mindste mulige dybde, men jo tykkere isolering, jo bedre lydisolering. Klart at 95mm bliver bedre, men også dyrere. Akustikpanel er meget unødvendigt at bekoste.
Bare at regle op og isolere, valgfri tykkelse.
Bare at regle op og isolere, valgfri tykkelse.
Noget for højttalere egentlig, men godt punkt. Skal dobbelttjekke.Appendix sagde:
Er det ikke gummi til boliger, så er der jo risiko for lugt og andet. Men hvis det er til indendørs brug. Kør
hvorfor stålskelet og ikke træ?
I det mindste så ser det ikke ud til at der findes en "sådan løser du lydproblemer" standard, så man må prøve sig frem.
I flerfamiliehuse ser utætheder mellem bygningselementer ud til at være en almindelig kilde. Kombineret med stomljud
Lettere at skære og sætte op, for loft og gulv findes der også noget, der hedder akustikregel. Kan sikkert få samme funktion med træ og akrylfuge.
Jeg ville sætte reglen 5mm fra den eksisterende væg og kun forankre i gulv og loft. Så er der ikke brug for en akustikregel da de primært er til for at bryde forbindelsen mellem siderne ved en standardvæg med gips på 2 sider
Klik her for at svare