Vi overvejer at lydisolere en væg mellem vores rum og barnets. 70'er hus med modulvægge fyldt med strå (45 regel) og så gips på det. Modulvæggene er skubbet op i et spor i loftet og derefter kilet i bunden.
Der findes to alternativer.
1. Fjerne modulvæggene og lave et skelet, isolere og dobbeltgipse på det
2. Fylde igen hulrummet i bunden og derefter lægge et ekstra lag gips på modulvæggene.
Alternativ 1 er jo at foretrække, men det er meget arbejde og dyrt sammenlignet med alternativ 2, som sandsynligvis kan blive færdig på en weekend.
Hvad ville I have gjort?
Der findes to alternativer.
1. Fjerne modulvæggene og lave et skelet, isolere og dobbeltgipse på det
2. Fylde igen hulrummet i bunden og derefter lægge et ekstra lag gips på modulvæggene.
Alternativ 1 er jo at foretrække, men det er meget arbejde og dyrt sammenlignet med alternativ 2, som sandsynligvis kan blive færdig på en weekend.
Hvad ville I have gjort?
Begynd med at tjekke, om der er luftlækager, dem fylder du igen med latex monteringslim eller lignende, tjek bag lister, mod loftet. Tjek også i loftdåser, ofte er der en åbning mellem loft og dåse, og lyden har fri vej.
Hurtigfixet er at lime gips op med tykke strenge monteringslim.
Byg en ny væg 1-2 cm udenfor den eksisterende væg, gerne med 70 regler og 45 mm isolering.
Mindst dobbelt gips som forskydes og fug alle eventuelle sprækker på begge lag.
Eller gør begge dele, en variant på hver side eller lim gips på begge først, hvis det ikke er godt nok, lav en ny væg.
Hurtigfixet er at lime gips op med tykke strenge monteringslim.
Byg en ny væg 1-2 cm udenfor den eksisterende væg, gerne med 70 regler og 45 mm isolering.
Mindst dobbelt gips som forskydes og fug alle eventuelle sprækker på begge lag.
Eller gør begge dele, en variant på hver side eller lim gips på begge først, hvis det ikke er godt nok, lav en ny væg.
Luftlækager findes der mange af i bunden, da modulvæggene er kilede. Mellem kilerne er der frit blæs.
Måske godt at køre på alt 2 og så lave om i fremtiden, når barnet er ældre, hvis der er brug for mere.
Ganske små rum så vil helst ikke bygge en ny væg udenpå den eksisterende.
Måske godt at køre på alt 2 og så lave om i fremtiden, når barnet er ældre, hvis der er brug for mere.
Ganske små rum så vil helst ikke bygge en ny væg udenpå den eksisterende.
Jeg har tætet mine sprækker med flexskum. Ved ikke om det er en god metode ifølge de lærde, men meget hurtigt og praktisk. Bruger denne sammen med det tilhørende håndtag, så får man god kontrol over flowet. Tæter også døre og vinduer med dette FLEXSKUM ILLBRUCK FM330 880 ML (bauhaus.se)
Er i gang med noget lignende.
Jeg fjerner gipsen på den ene side. Fylder hulrummet med tætningsmasse.
Tætningslister omkring eventuelle eldåser.
Isolerer omhyggeligt med stenuld.
Sætter omhyggeligt tilskåret OSB og tætningslister alle nye sprækker. Sætter omhyggeligt tilskåret gips og tætningslister. Egentlig er det nok bedre med to lag gips.
Skifter til tykkere døre og karme med lydisolering, og drever omhyggeligt. Jeg er usikker på, om det har haft nogen effekt.
Synes det bliver bedre. Hvis det er nødvendigt, tager jeg samme omgang fra den anden side, når det rum skal renoveres.
Hvis du har en tynd plade i loftet og ingen isolering der, vil der sandsynligvis blive ledt en del lyd over væggen gennem loftet. Ikke meget at gøre andet end at sætte et nyt loft op.
Jeg fjerner gipsen på den ene side. Fylder hulrummet med tætningsmasse.
Tætningslister omkring eventuelle eldåser.
Isolerer omhyggeligt med stenuld.
Sætter omhyggeligt tilskåret OSB og tætningslister alle nye sprækker. Sætter omhyggeligt tilskåret gips og tætningslister. Egentlig er det nok bedre med to lag gips.
Skifter til tykkere døre og karme med lydisolering, og drever omhyggeligt. Jeg er usikker på, om det har haft nogen effekt.
Synes det bliver bedre. Hvis det er nødvendigt, tager jeg samme omgang fra den anden side, når det rum skal renoveres.
Hvis du har en tynd plade i loftet og ingen isolering der, vil der sandsynligvis blive ledt en del lyd over væggen gennem loftet. Ikke meget at gøre andet end at sætte et nyt loft op.
Findes 13mm gips, der er lavet til at dæmpe lyd og svarer til dobbelte plader. https://www.norgips.se/produkter/silent-board/
Hvis man vil lydisolere ordentligt, er der to ting, der både er gennemførlige og effektive! 1. Gør tæt i alle sprækker og 2. byg på en eller anden måde to vægge, en i hvert rum, altså skal de ikke have en fælles regel, men egne. Derefter kan man eksperimentere med forskellig tykkelse, det er nok med blot 5 mm fra det andet rums regel til pladen og forskellig isolering (tungere f.eks.) flere gips, krydsfiner mm men dette er hovedreglen. Det, man derefter bør gøre, som er sværere/umuligt, er at de to rum ikke har samme gulv eller loft, da lyden transporteres godt der også. Men med punkt et og to når man oftest tilstrækkelig langt!B BäverBerra sagde:Vi overvejer at lydisolere en væg mellem vores rum og barnets.
70'er hus med modulvægge fyldt med strå (45 regel) og så gips på det.
Modulvæggene er oprejst i en rille i loftet og derefter kilede i bunden.
Der er to muligheder.
1. Fjern modulvæggene og rejs, isoler samt dobbeltgips på det
2. Fyld igen hulrum i bunden og læg derefter et ekstra lag gips på modulvæggene.
Mulighed 1 er at foretrække, men meget arbejde med det og dyrt, hvis man sammenligner med alt 2, som sikkert kan blive færdig på en weekend.
Hvordan ville I have gjort det?
Lydisolerede en væg mellem køkken og badeværelse med meget godt resultat.
Den var opbygget sådan her før:
10mm spånplade, 45mm reglar og 10mm spånplade. Mellem pladerne var limet ca. 5cm brede strimler af noget, der kan sammenlignes med bølgepap.
Med andre ord kunne man meget tydeligt høre evt. plaskende lyde på toilettet i køkkenet.
Rev spånpladen på køkkensiden og reglade dobbelt men forskudt og ca. 5mm fra spånpladen på den anden side. På den måde overføres lyden, der rammer toiletsiden, ikke videre til køkkensiden, da reglarne ikke er i kontakt med begge plader.
Rummet mellem reglarne blev fyldt med nøje tilskåret kompakt isoleringsplade, typisk markplade.
Derefter blev der skruet to lag gipsplader, som blev limet imellem. Dette for at skabe en kompakt tyk plade, der ikke vibrerer.
Gipset blev skruet med ca. 6-8mm luft omkring, som senere blev fyldt med tætningsmasse, for ikke at lede eventuelle vibrationer fra væggen ned i gulvet, så de overføres den vej. Ideelt set skulle også gulv- og loftregels isoleres fra deres underlag. Men da dette var en eksisterende væg, som jeg ikke ville rive badeværelsessiden ned på, blev det et kompromis.
Alt i alt blev der helt stille mellem badeværelse og køkken. Meget vellykket kort sagt.
Nu forstår jeg, at du ikke er interesseret i et så stort arbejde, men se det som en vejledning.
Tænk også på, at hvor luft kan overføres, kan lyd også overføres. Så under tærskler og gennem ventilationskanaler m.m. skal også dæmpes.
Da jeg senere lavede en lige så opbygget væg, nøjedes jeg med at dobbeltgipse, da der skulle stå en garderobevæg foran. Men det blev slet ikke lige så godt, og jeg fortryder, at jeg ikke gik all in på den væg også.
Den var opbygget sådan her før:
10mm spånplade, 45mm reglar og 10mm spånplade. Mellem pladerne var limet ca. 5cm brede strimler af noget, der kan sammenlignes med bølgepap.
Med andre ord kunne man meget tydeligt høre evt. plaskende lyde på toilettet i køkkenet.
Rev spånpladen på køkkensiden og reglade dobbelt men forskudt og ca. 5mm fra spånpladen på den anden side. På den måde overføres lyden, der rammer toiletsiden, ikke videre til køkkensiden, da reglarne ikke er i kontakt med begge plader.
Rummet mellem reglarne blev fyldt med nøje tilskåret kompakt isoleringsplade, typisk markplade.
Derefter blev der skruet to lag gipsplader, som blev limet imellem. Dette for at skabe en kompakt tyk plade, der ikke vibrerer.
Gipset blev skruet med ca. 6-8mm luft omkring, som senere blev fyldt med tætningsmasse, for ikke at lede eventuelle vibrationer fra væggen ned i gulvet, så de overføres den vej. Ideelt set skulle også gulv- og loftregels isoleres fra deres underlag. Men da dette var en eksisterende væg, som jeg ikke ville rive badeværelsessiden ned på, blev det et kompromis.
Alt i alt blev der helt stille mellem badeværelse og køkken. Meget vellykket kort sagt.
Nu forstår jeg, at du ikke er interesseret i et så stort arbejde, men se det som en vejledning.
Tænk også på, at hvor luft kan overføres, kan lyd også overføres. Så under tærskler og gennem ventilationskanaler m.m. skal også dæmpes.
Da jeg senere lavede en lige så opbygget væg, nøjedes jeg med at dobbeltgipse, da der skulle stå en garderobevæg foran. Men det blev slet ikke lige så godt, og jeg fortryder, at jeg ikke gik all in på den væg også.
Senest redigeret:
Som Lellemars siger, og for at minimere lydbølger, der går igennem væggen, er det bedste bare gips i mange lag. Og at de to reglar ikke sidder overfor hinanden. Og forskellige lag gips på den ene og anden side af væggen. Jeg har 6 lag på den ene side og 4 på den anden, 3 cm mellem væggene (lydstudie). Der skal ikke være noget gips på indersiden, kun luft, og isoleringen skal ligge tæt mod gipset for at dæmpe vibrationer. Lidt overkurs for et almindeligt hus, men princippet er sådan.
Meget gode tips allesammen undtagen æggebakkerne så.
Skal sørge for, at fugepistolen får arbejdet hårdt.
Isolering eller sprayfoam mellem gulvet og skillevæggen (ca. 15-20 mm)?
Kommer nok til kun at bruge ekstra gips og så tage en beslutning derefter, om det er værd med en ekstra væg. Barnets værelse er på 8 kvm, så det er lille som det er.
Skal sørge for, at fugepistolen får arbejdet hårdt.
Kommer nok til kun at bruge ekstra gips og så tage en beslutning derefter, om det er værd med en ekstra væg. Barnets værelse er på 8 kvm, så det er lille som det er.
Væggen jeg byggede blev ca. 22mm tykkere end tidligere da de tilføjede vægregler stod på samme bundregel, men 5mm ud mod køkkenet.B BäverBerra sagde:Meget gode tips allesammen foruden æggebakkerne så.
Skal sørge for at fugepistolen bliver brugt flittigt.
Kommer nok til at køre med ekstra gips alene og så tage beslutningen bagefter, om det er værd med en ekstra væg. Barnets værelse er på 8 kvm, så det er lille som det er.