Der findes masser af tråde om at lydisolere for musik, øvelokaler, hjemmebiograf, men ikke en eneste om at lydisolere et rum for sex. Spiller det måske ingen rolle, hvad man lydisolerer til, og vil man ikke indrømme, hvorfor man egentlig spørger?
Jeg ved intet om lydisolering i øjeblikket - så vær venlig at give mig jeres bedste links, tips og henvisninger til andre gode tråde om emnet. Jeg tror dog, at det største spørgsmål jeg har er: Er der nogen forskel, hvis man skal isolere for sex? Vi taler om at lydisolere et soveværelse - er det mere vigtigt eller mindre vigtigt end f.eks. for et øvelokale?
Rum i rum er vel den bedste måde at lydisolere på, har jeg forstået, men hvis rummet er ret lydisolerende allerede - kan man øge det endnu mere uden at ændre på konstruktionen? Hvilken funktion har forskellige lydisolerende paneler, plader og tæpper i praksis?
I dag har vi et kældersoveværelse med en tung brandklassificeret og lydisoleret dør, og hvis man er højlydt der, høres det slet ikke til etagen ovenover. Vi skal dog flytte og begynder at overveje, hvordan vi skal tænke, når vi kigger på huse. Jeg vil også gerne have en forståelse for, hvor meget arbejde det ville kræve at få et nogenlunde lydtæt rum. Jer, der har lydisoleret et rum af forskellige årsager og gjort det selv - hvad er det landet på prismæssigt?
Tak på forhånd for al den viden I kan dele!
Jeg ved intet om lydisolering i øjeblikket - så vær venlig at give mig jeres bedste links, tips og henvisninger til andre gode tråde om emnet. Jeg tror dog, at det største spørgsmål jeg har er: Er der nogen forskel, hvis man skal isolere for sex? Vi taler om at lydisolere et soveværelse - er det mere vigtigt eller mindre vigtigt end f.eks. for et øvelokale?
Rum i rum er vel den bedste måde at lydisolere på, har jeg forstået, men hvis rummet er ret lydisolerende allerede - kan man øge det endnu mere uden at ændre på konstruktionen? Hvilken funktion har forskellige lydisolerende paneler, plader og tæpper i praksis?
I dag har vi et kældersoveværelse med en tung brandklassificeret og lydisoleret dør, og hvis man er højlydt der, høres det slet ikke til etagen ovenover. Vi skal dog flytte og begynder at overveje, hvordan vi skal tænke, når vi kigger på huse. Jeg vil også gerne have en forståelse for, hvor meget arbejde det ville kræve at få et nogenlunde lydtæt rum. Jer, der har lydisoleret et rum af forskellige årsager og gjort det selv - hvad er det landet på prismæssigt?
Tak på forhånd for al den viden I kan dele!
Jeg tror, det kan være en vis forskel, hvis der er risiko for, at der kommer banke i vægge, gulv og loft.
Skingre stemmer i falset er jo noget, der minder dagens hårdrock, så der bør være foranstaltninger for dette.
Hvis der er tale om mange personer, bør det vel være sammenligneligt med, at nadet har et publikum.
Kælderen siges at være populær til formålet.
Skingre stemmer i falset er jo noget, der minder dagens hårdrock, så der bør være foranstaltninger for dette.
Hvis der er tale om mange personer, bør det vel være sammenligneligt med, at nadet har et publikum.
Kælderen siges at være populær til formålet.
Tunge vægge, døre og ingen gennemføringer er standard, hvis man vil forbedre dæmpningen.
Som du var inde på, delte vægge osv., alle sådanne løsninger koster, og i et gammelt hus medfører det ret meget arbejde.
En enkel ting, man kan gøre stort set uden omkostning, er jo lidt lyd uden for rummet, hvis det er i eget hus, så ingen naboer i højden eller længden.
Sæt musik på en radio, stereo eller tv udenfor, så overdøver det lyden af det lille, der siver ud.
Som du var inde på, delte vægge osv., alle sådanne løsninger koster, og i et gammelt hus medfører det ret meget arbejde.
En enkel ting, man kan gøre stort set uden omkostning, er jo lidt lyd uden for rummet, hvis det er i eget hus, så ingen naboer i højden eller længden.
Sæt musik på en radio, stereo eller tv udenfor, så overdøver det lyden af det lille, der siver ud.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
Lyd er lyd, det spiller ingen rolle, hvor det kommer fra. Alt handler om niveauerne på det hele. Så kan forskellige rum og bygninger jo have forskellige forudsætninger fra start.
Naboer er jeg ikke så bekymret for og tror ikke det høres så langt, medmindre man har vinduet åbent.A Argastesnickaren sagde:Tunge vægge, døre og ingen gennemføringer er standard, hvis man vil forbedre dæmpningen.
Som du nævnte, delte vægge osv. alle sådanne løsninger koster, og i et gammelt hus medfører det ret meget arbejde.
En enkel ting man kan gøre stort set uden omkostninger er lidt lyd udenfor rummet, hvis det er i eget hus, så ingen naboer i højde eller længde.
Behovet har altid været aktuelt, men ekstra aktuelt efter at børnene spurgte en morgen, om far havde gjort mor ondt i nat, for de syntes de hørte mor skrige. Vi har trods alt altid ventet til børnene er faldet i søvn, men ja…. problemet bliver vel ikke mindre af at børnene bliver ældre. Musik ved døren er noget vi allerede har - for så kan man skyde skylden på en skrigende sang og spille en sang med masser af falset til børnene.
Medlem
· Västmanland
· 174 indlæg
Ja, og om det er fysisk kontakt med væggen/sengen m.m., der banker i væggen, høje eller lave frekvenserS Stefan1972 sagde:
Bedste svar
Så problemstillingen er fritstående villa hvor lyd fra forældrenes soveværelse ikke skal høres af børnene?
Der er vel to aspekter, det første er rene mekaniske vibrationer af lav frekvens fra sengen men desto mere energi. Og højfrekvente lyde fra stemmer af lavere energi.
Noget der skal være effektiv lydisolering er "green glue noiseproofing sealant" som lægges mellem gipsplader. For maksimal effekt bør man nok anvende tynde gipsplader og mange lag. Samt i det mindste én rigtig tyk gipsplade.
Udover dette kan man anvende motorhjelmsisolering som består af små bolde af syntetmateriale (polyuretan/latex?) ligesom en madras smuldret og sammenlimet af forskellig densitet. Denne bør dog ligge mellem to hårde overflader for maksimal effektivitet. Vil man forbedre isoleringen yderligere kan man beklæde indervæggene med det og dække det med en luftspærre da de har en vis lugt samt stof for det æstetiske.
Alternativt køb billige skumgummimadrasser som skæres op til tyndere lag.
(Biltema: Lyddæmpningsplade, 1000 x 500 x 10 mm 130 SEK, abceurosoft.se: BE100)
Pointen er at tvinge lyden gennem lag af hårde-bløde-hårde-bløde lag, indtil energien er væk. Samt ujævnheder så energien mister fokus.
For lavfrekvente mekaniske vibrationer så byg rummet som en fritstående ramme af træ. Lad det derefter hvile nedenunder på fjedre eller gummimasser uden kontakt andre steder, ligesom man beskytter huse i Californien mod jordbevægelser.
(biltema.se: Gummidug 500 x 1000 x 6 mm 250 SEK, biltema.se: Spiralfjeder til bil 350 SEK)
Så gummi/fjeder som en trækonstruktion med regler hviler på. I denne sættes gulv, vægge og loft som dæmper. Derefter luftspalte rundt om.
Et rum i tungt materiale som beton fungerer også, hvis man får bugt med ekkoet indvendigt.
Vil man gøre det billigt måske kan man erstatte gipsplader med OSB eller formskive. Bruge gamle tekstiler i en stor mixer og så røre sammen med klister eller skum som hældes ud mellem pladerne. Bruge brugte skumgummimadrasser i væggene, Plukke dele på bilskrot som gummi, fjedre mm. Undgå dog dæk da de er propfyldte med giftige PAH forureninger.
Der er vel to aspekter, det første er rene mekaniske vibrationer af lav frekvens fra sengen men desto mere energi. Og højfrekvente lyde fra stemmer af lavere energi.
Noget der skal være effektiv lydisolering er "green glue noiseproofing sealant" som lægges mellem gipsplader. For maksimal effekt bør man nok anvende tynde gipsplader og mange lag. Samt i det mindste én rigtig tyk gipsplade.
Udover dette kan man anvende motorhjelmsisolering som består af små bolde af syntetmateriale (polyuretan/latex?) ligesom en madras smuldret og sammenlimet af forskellig densitet. Denne bør dog ligge mellem to hårde overflader for maksimal effektivitet. Vil man forbedre isoleringen yderligere kan man beklæde indervæggene med det og dække det med en luftspærre da de har en vis lugt samt stof for det æstetiske.
Alternativt køb billige skumgummimadrasser som skæres op til tyndere lag.
(Biltema: Lyddæmpningsplade, 1000 x 500 x 10 mm 130 SEK, abceurosoft.se: BE100)
Pointen er at tvinge lyden gennem lag af hårde-bløde-hårde-bløde lag, indtil energien er væk. Samt ujævnheder så energien mister fokus.
For lavfrekvente mekaniske vibrationer så byg rummet som en fritstående ramme af træ. Lad det derefter hvile nedenunder på fjedre eller gummimasser uden kontakt andre steder, ligesom man beskytter huse i Californien mod jordbevægelser.
(biltema.se: Gummidug 500 x 1000 x 6 mm 250 SEK, biltema.se: Spiralfjeder til bil 350 SEK)
Så gummi/fjeder som en trækonstruktion med regler hviler på. I denne sættes gulv, vægge og loft som dæmper. Derefter luftspalte rundt om.
Et rum i tungt materiale som beton fungerer også, hvis man får bugt med ekkoet indvendigt.
Vil man gøre det billigt måske kan man erstatte gipsplader med OSB eller formskive. Bruge gamle tekstiler i en stor mixer og så røre sammen med klister eller skum som hældes ud mellem pladerne. Bruge brugte skumgummimadrasser i væggene, Plukke dele på bilskrot som gummi, fjedre mm. Undgå dog dæk da de er propfyldte med giftige PAH forureninger.
Der er næppe nogen grund til at isolere for sex. Normalt har man forstand på at holde et lavt lydniveau, når det er nødvendigt. Medmindre man skal kaste sin partner rundt i væggene…L Lexii sagde:Der findes mange tråde om at lydisolere for musik, øvelokaler, hjemmebiograf, men ikke en eneste om at lydisolere et rum for sex. Spiller det måske ingen rolle, hvad man lydisolerer for, og man vil ikke indrømme, hvorfor man egentlig spørger?
Jeg kan ikke noget om lydisolering lige nu - så vær venlig at give mig jeres bedste links, tips og henvisninger til andre gode tråde om emnet. Jeg tror dog, at det største spørgsmål, jeg har, er: Er der nogen forskel, hvis man skal isolere for sex? Vi taler om at lydisolere et soveværelse - er det mere omhyggeligt eller mindre omhyggeligt end f.eks. for et øvelokale?
Rum i rum er vel den bedste måde at lydisolere på, har jeg forstået, men hvis rummet allerede er ret lydisolerende - kan man øge det endnu mere uden at ændre konstruktionen? Hvad har forskellige lydisolerende paneler, plader og måtter for funktion i praksis?
I dag har vi et kældersoveværelse med en tung brandklassificeret og lydisoleret dør, og hvis man er højlydt der, kan det slet ikke høres til etagen ovenover. Vi skal dog flytte og begynder at tænke over, hvordan vi skal overveje tingene, når vi ser på huse. Jeg vil også få en opfattelse af, hvor meget arbejde det ville kræve at få et nogenlunde lydtæt rum. Jer, der har lydisoleret et rum af forskellige årsager og gjort det selv - hvad har det endt med omkostningsmæssigt?
Tak på forhånd for al den viden, I kan dele!
Når man lydisolerer soveværelser, er det jo fordi nogen måske er letpåvirkelig, når man skal sove…
Du kan sikkert få at vide, hvor meget lydisolerende plader og paneler o.lign. isolerer af sælgeren.
Kan man løse et problem, så gør man vel det?Nissens sagde:
Man skal kunne bruge rum fuldt ud, så soveværelser, hvor man ikke kan lave lyd, er som badeværelser, der ikke tåler vand. Eller køkkener, hvor man ikke kan lave mad.
Så du mener, at man ikke kan have sex i et soveværelse, hvis det ikke er ordentligt lydisoleret? Sådan er det absolut ikke. Tværtimod.spikplanka sagde:
TS kan bare sige til konen, at hun ikke behøver at skrige så højt, at hun vækker børnene. Det er betydeligt enklere end at bygge om huset…
Jeg vil ikke dele nogen sexhistorier her, men mine erfaringer er, at mange meget gode oplevelser har krævet, at vi har været meget stille af forskellige årsager. 😉
Senest redigeret: