3,321 læst ·
14 svar
3k læst
14 svar
Lydisolere med dobbeltgips mod betonvæg.
Hej,
Er dette en god løsning? Et tværsnit ovenfra.
Tænkte at lydisolere en betonvæg.
1. Sætte skumgummi på en spånpladeplanke (10 cm bred, 1,1 cm tyk)
2. Skrue spånpladeplanken fast på betonvæggen med Skrue A.
3. Skrue det første lag gips fast med Skrue B kun ind i spånpladen. Men bliver skruen for kort? Kan jeg bruge rawplugs?
4. Lime det andet lag gips fast på det første lag? (Skrue efter behov ved limningen)
Der vil altså være en luftspalte på ca 11 mm mellem betonen og gipsen.
Hvilke dimensioner skal der være på skruerne?
Er dette en god løsning? Et tværsnit ovenfra.
Tænkte at lydisolere en betonvæg.
1. Sætte skumgummi på en spånpladeplanke (10 cm bred, 1,1 cm tyk)
2. Skrue spånpladeplanken fast på betonvæggen med Skrue A.
3. Skrue det første lag gips fast med Skrue B kun ind i spånpladen. Men bliver skruen for kort? Kan jeg bruge rawplugs?
4. Lime det andet lag gips fast på det første lag? (Skrue efter behov ved limningen)
Der vil altså være en luftspalte på ca 11 mm mellem betonen og gipsen.
Hvilke dimensioner skal der være på skruerne?
Brug ikke spånplade i det første lag. Skruer fæstner bedre i træ, men bedst er nok krydsfiner.
Jeg ville personligt ikke genbruge gamle paller indendørs, man ved aldrig hvad for gifte og skidt de har samlet på sig gennem årene. Lidt kreosot til kaffen... nää. Sammenlign f.eks. med at man ikke skal bruge trykimprægneret indendørs.E Ett_unikt_namn sagde:
Så rent generelt undrer jeg, hvordan du skal få det til at sidde. Hvis du skal skrue det første lag direkte ind i betonvæggen, skaber du jo en bro via skruerne, og så opfylder skumplasten ingen funktion. Samtidig skal du jo skrue det fast for at det skal sidde. Og skruer du med en slags "spil", vil du kunne vippe hele væggen, når du er i det humør.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte på nogle cm, helt tom
2. Stålprofiler (ikke træ) og almindelig isolering, f.eks. glasfiber- eller stenuld. Gerne to lag med overlappende samlinger og profiler, hvis du har plads.
3. Eventuelt OSB eller krydsfiner, hvis du vil hænge tunge ting op.
4. To lag gips med overlappende samlinger.
Hjælper det ikke, kan du give naboen hostemedicin.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte på nogle cm, helt tom
2. Stålprofiler (ikke træ) og almindelig isolering, f.eks. glasfiber- eller stenuld. Gerne to lag med overlappende samlinger og profiler, hvis du har plads.
3. Eventuelt OSB eller krydsfiner, hvis du vil hænge tunge ting op.
4. To lag gips med overlappende samlinger.
Hjælper det ikke, kan du give naboen hostemedicin.
Jeg ville heller ikke bruge lastpaller. Almindelige brædder er så billige og bedre. Men trykimprægneret er ikke noget problem at have indendørs.ricebridge sagde:
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 292 indlæg
Jeg ville have rejst en fritstående væg med mineraluld i stedet. Men inden da, kig på de øvrige dele af huset for at sikre, hvor den største lydlækage er.
@ricebridge har ret!
For at få en effektiv lydisolering SKAL du bygge en fritstående væg, som ikke har nogen forbindelse til den eksisterende væg. Har du desuden trægulv (parket) så skær det og alt materiale, der ligger op ad væggen, du vil lydisolere.
For at få en effektiv lydisolering SKAL du bygge en fritstående væg, som ikke har nogen forbindelse til den eksisterende væg. Har du desuden trægulv (parket) så skær det og alt materiale, der ligger op ad væggen, du vil lydisolere.
Lydisolerende metalkinne har skumgummi, så jeg tænkte at efterligne dette.ricebridge sagde:
Så generelt undrer jeg på, hvordan du vil få det til at sidde fast. Hvis du skal skrue det første lag direkte i betonvæggen, skaber du jo en bro via skruerne, og så fylder skumplasten ingen funktion. Samtidig skal du jo skrue det fast for at det skal sidde. Og skruer du med en slags ”spil”, vil du kunne vippe på hele væggen, når du er i det humør.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte nogle cm, helt tom
2. Stålregler (ikke træ) og almindelig isolering, fx glasfiber- eller stenuld. Gerne to lag med overlappende samlinger og regler, hvis du har plads.
3. Evt. OSB eller krydsfiner, hvis du vil hænge tunge ting op.
4. To lag gips med overlappende samlinger.
Hjælper det ikke, så må du give naboen hostesaft.
Jeg vil helst ikke bygge så meget ud fra væggen. Jeg tænkte nok at bruge krydsfiner på 24 mm.
Kan jeg bore igennem krydsfiner og beton med samme bor?
Jeg vil ikke bygge væggen for meget ud. Hvis jeg skulle sætte reglar i loft og gulv, så skal væggen bygges ud en hel del.anders07 sagde:
Jeg tænker mest - er det væggen, der er problemet? Beton som materiale har meget gode lydegenskaber.
Er det virkelig væggen, der er problemet, er det sandsynligvis ikke beton. Er det beton, er det sandsynligvis ikke væggen, der er problemet.
Er det virkelig væggen, der er problemet, er det sandsynligvis ikke beton. Er det beton, er det sandsynligvis ikke væggen, der er problemet.
Jeg ved ikke hvad andet der kunne være problemet. Jeg tror at betonen ikke er tilstrækkelig tyk. At betonen optager lyden og fører det videre. Hvis jeg bygger væggen ud med 5 cm så bliver flanketransmissionen også mindre.C C.Lundin sagde:
Klik her for at svare
