Hej,

Er dette en god løsning? Et tværsnit ovenfra.
Tænkte at lydisolere en betonvæg.
1. Sætte skumgummi på en spånpladeplanke (10 cm bred, 1,1 cm tyk)
2. Skrue spånpladeplanken fast på betonvæggen med Skrue A.
3. Skrue det første lag gips fast med Skrue B kun ind i spånpladen. Men bliver skruen for kort? Kan jeg bruge rawplugs?
4. Lime det andet lag gips fast på det første lag? (Skrue efter behov ved limningen)

Der vil altså være en luftspalte på ca 11 mm mellem betonen og gipsen.
Hvilke dimensioner skal der være på skruerne?
 
  • Diagram over vægkonstruktion for lydisolering: Beton, spånplade, skruer A og B, to gipslag adskilt af lim med en luftspalte på 11 mm mellem beton og gips.
Hvilken type lyd vil du fjerne? Man håndterer forskellige lyde og frekvenser på forskellige måder.
 
  • Synes
nevinator
  • Laddar…
I icho sagde:
Hvilken type lyd vil du fjerne? Man håndterer forskellige lyde og frekvenser på forskellige måder.
Har en hostende nabo..
 
Brug ikke spånplade i det første lag. Skruer fæstner bedre i træ, men bedst er nok krydsfiner.
 
D Daniel 109 sagde:
Anvend ikke spånplade i første lag. Skruer fæster bedre i træ, men bedst er nok krydsfiner.
Tak for svar! Jeg tror, jeg vil gå med krydsfiner.
 
E Ett_unikt_namn sagde:
Tak for svaret! Skal køre på krydsfiner tror jeg.
Eller for resten, kan jeg genbruge planker fra lastpaller? I stedet for spånpladen eller krydsfineren?
 
E Ett_unikt_namn sagde:
Eller forresten, kan jeg genbruge planker fra paller? I stedet for spånpladen eller krydsfineren?
Jeg ville personligt ikke genbruge gamle paller indendørs, man ved aldrig hvad for gifte og skidt de har samlet på sig gennem årene. Lidt kreosot til kaffen... nää. Sammenlign f.eks. med at man ikke skal bruge trykimprægneret indendørs.
 
Så rent generelt undrer jeg, hvordan du skal få det til at sidde. Hvis du skal skrue det første lag direkte ind i betonvæggen, skaber du jo en bro via skruerne, og så opfylder skumplasten ingen funktion. Samtidig skal du jo skrue det fast for at det skal sidde. Og skruer du med en slags "spil", vil du kunne vippe hele væggen, når du er i det humør.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte på nogle cm, helt tom
2. Stålprofiler (ikke træ) og almindelig isolering, f.eks. glasfiber- eller stenuld. Gerne to lag med overlappende samlinger og profiler, hvis du har plads.
3. Eventuelt OSB eller krydsfiner, hvis du vil hænge tunge ting op.
4. To lag gips med overlappende samlinger.

Hjælper det ikke, kan du give naboen hostemedicin.
 
  • Synes
TRJBerg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
Jeg ville personligt ikke genbruge gamle lastpaller indendørs, man ved aldrig hvilke gifte og skidt de har samlet på sig gennem årene. Lidt kreosot til kaffen... nej tak.
Sammenlign for eksempel med, at man ikke skal bruge trykimprægneret indendørs.
Jeg ville heller ikke bruge lastpaller. Almindelige brædder er så billige og bedre. Men trykimprægneret er ikke noget problem at have indendørs.
 
Jeg ville have rejst en fritstående væg med mineraluld i stedet. Men inden da, kig på de øvrige dele af huset for at sikre, hvor den største lydlækage er.
 
@ricebridge har ret!

For at få en effektiv lydisolering SKAL du bygge en fritstående væg, som ikke har nogen forbindelse til den eksisterende væg. Har du desuden trægulv (parket) så skær det og alt materiale, der ligger op ad væggen, du vil lydisolere.
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge sagde:
Så generelt undrer jeg på, hvordan du vil få det til at sidde fast. Hvis du skal skrue det første lag direkte i betonvæggen, skaber du jo en bro via skruerne, og så fylder skumplasten ingen funktion. Samtidig skal du jo skrue det fast for at det skal sidde. Og skruer du med en slags ”spil”, vil du kunne vippe på hele væggen, når du er i det humør.
Et bedre forslag:
1. Luftspalte nogle cm, helt tom
2. Stålregler (ikke træ) og almindelig isolering, fx glasfiber- eller stenuld. Gerne to lag med overlappende samlinger og regler, hvis du har plads.
3. Evt. OSB eller krydsfiner, hvis du vil hænge tunge ting op.
4. To lag gips med overlappende samlinger.

Hjælper det ikke, så må du give naboen hostesaft.
Lydisolerende metalkinne har skumgummi, så jeg tænkte at efterligne dette.
Jeg vil helst ikke bygge så meget ud fra væggen. Jeg tænkte nok at bruge krydsfiner på 24 mm.
Kan jeg bore igennem krydsfiner og beton med samme bor?
 
anders07 anders07 sagde:
@ricebridge har ret!

For at få en effektiv lydisolering SKAL du bygge en fritstående væg, som ikke har nogen forbindelse til den eksisterende væg. Har du desuden trægulv (parket), så skær det og alt materiale, som ligger an mod væggen, du vil lydisolere.
Jeg vil ikke bygge væggen for meget ud. Hvis jeg skulle sætte reglar i loft og gulv, så skal væggen bygges ud en hel del.
 
Jeg tænker mest - er det væggen, der er problemet? Beton som materiale har meget gode lydegenskaber.
Er det virkelig væggen, der er problemet, er det sandsynligvis ikke beton. Er det beton, er det sandsynligvis ikke væggen, der er problemet.
 
  • Synes
ricebridge
  • Laddar…
C C.Lundin sagde:
Jeg tænker mest - er det væggen som er problemet? Beton som materiale har meget gode lydegenskaber.
Er det virkelig væggen som er problemet er det sandsynligvis ikke beton. Er det beton er det sandsynligvis ikke væggen som er problemet.
Jeg ved ikke hvad andet der kunne være problemet. Jeg tror at betonen ikke er tilstrækkelig tyk. At betonen optager lyden og fører det videre. Hvis jeg bygger væggen ud med 5 cm så bliver flanketransmissionen også mindre.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.