Hobbytømrer
· Askim
· 4 indlæg
Hej
Vi skal lægge nyt massivt egetræsgulv i stuen og vil derfor benytte lejligheden til at lydisolere bjælkelaget.
Nederst i bjælkelaget er der loftpanel, som er sømmet fast i 215 mm træbjælker. Langs væggene er der isoleret med to lag 95 mm isolering (stenuld?), mens der ca. 60 cm fra væggen kun er ét lag isolering. Der er også nogle vp-rør og vandledninger i bjælkelaget, som besværliggør arbejdet. Afstanden mellem bjælkerne er normalt c/c 60 cm, men kan variere nogle cm.
Hvordan ville I gøre for at opnå så meget lydisolering som muligt med rimelig arbejdsindsats og omkostning?
Vi skal lægge nyt massivt egetræsgulv i stuen og vil derfor benytte lejligheden til at lydisolere bjælkelaget.
Nederst i bjælkelaget er der loftpanel, som er sømmet fast i 215 mm træbjælker. Langs væggene er der isoleret med to lag 95 mm isolering (stenuld?), mens der ca. 60 cm fra væggen kun er ét lag isolering. Der er også nogle vp-rør og vandledninger i bjælkelaget, som besværliggør arbejdet. Afstanden mellem bjælkerne er normalt c/c 60 cm, men kan variere nogle cm.
Hvordan ville I gøre for at opnå så meget lydisolering som muligt med rimelig arbejdsindsats og omkostning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For en god lydisolering, både hvad angår luftlyd og trinstøj, bør du helst have et flydende gulv øverst og et separat ophængt loft i etagen nedenunder. I selve hulrummet skal det se ud omtrent som tidligere, dvs. fyldt med stenuldsskiver. Dobbelt tykkelse langs ydervæggene og enkelt over resten af arealet.
To andre ting undrer jeg mig over: Er bjælkerne udsavet ved vægkanten? Hvad er bjælkernes spændvidde? Tilstedeværelsen af krydsafstivning gør, at man kan mistænke, at spændvidden er for stor. Det kan være hensigtsmæssigt at benytte lejligheden til at lægge en skrue-limet gulvspånplade, inden gulvbrædderne.
To andre ting undrer jeg mig over: Er bjælkerne udsavet ved vægkanten? Hvad er bjælkernes spændvidde? Tilstedeværelsen af krydsafstivning gør, at man kan mistænke, at spændvidden er for stor. Det kan være hensigtsmæssigt at benytte lejligheden til at lægge en skrue-limet gulvspånplade, inden gulvbrædderne.
Hobbytømrer
· Askim
· 4 indlæg
Tak for svarJ justusandersson sagde:For en god lydisolering, både hvad angår luftlyd og trinlyd, skal du helst have et flydende gulv øverst og et separat ophængt loft i etagen nedenunder. I selve hulrummet skal det se ud omtrent som tidligere, dvs. fyldt med stenuldsplader. Dobbelt tykkelse langs ydervæggene og enkelt over resten af overfladen.
To andre ting undrer jeg mig over: Er bjælkerne udsavet ved vægkanten? Hvad er bjælkerne spændvidde? Forekomsten af krydsafstivning gør, at man kan mistænke, at spændvidden er for stor. Det kan være passende at lægge en skrue- og limet gulvspånplade inden gulvbrædderne.
Vi har i samråd med sælger fundet ud af kun at supplere med dobbelt lag stenuld over hele gulvet og samtidig tætne huller i den eksisterende isolering.
J justusandersson sagde:For en god lydisolering, både hvad angår luftlyd og trinlyd, skal du helst have et flydende gulv øverst og et separat ophængt loft i etagen nedenunder. I selve hulrummet skal det se ud omtrent som tidligere, dvs. fyldt med stenuldsplader. Dobbelt tykkelse langs ydervæggene og enkelt over resten af overfladen.
To andre ting undrer jeg mig over: Er bjælkerne udsavet ved vægkanten? Hvad er bjælkerne spændvidde? Forekomsten af krydsafstivning gør, at man kan mistænke, at spændvidden er for stor. Det kan være passende at lægge en skrue- og limet gulvspånplade inden gulvbrædderne.
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 399 indlæg
Den konstruktion som justusandersson beskriver er en effektiv løsning. Du kan dog forbedre luftlydsisoleringen ved at lime gips ovenpå loftpanelet (1-2 lag) samt tætne med blødfuge så det bliver helt lufttæt. Isoleringen skal ikke komprimeres. Overside bjælkelag gør du på samme måde, dog med gulvgips, hvis konstruktionshøjden tillader det.
Klik her for at svare