Jeg er i gang med en tilbygning og tænkte forsøge at lyddæmpe rimeligt mellem tilstødende soveværelser.
To af rummene støder op til hinanden med en 95mm bærende væg imellem. Her tænkte jeg at tilføje en 45mm ´væg med luftspalte.
Det ene rum støder også op til et rum, hvor jeg endnu ikke har sat en væg op. Her tænkte jeg at lave en dobbeltvæg 2x70mm med luftspalte, alternativt 70 + 45 mm. Gør det en stor forskel, hvis jeg nøjes med en 45mm på den ene del? Jeg har tænkt at bruge 70mm på den ene uanset hvad, da jeg skal indfælde et gulvvarmeskab i væggen og ønsker lidt mere at skrue i.
Væggene skal beklædes med OSB og et lag gips. Spørgsmålet er, om jeg bør gipsbeklæde den indre del også. Kan jo kun nå den ene væg for dette. Eller er en indre gips unødvendig eller ligefrem forkert??
Jeg tænker så Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
To af rummene støder op til hinanden med en 95mm bærende væg imellem. Her tænkte jeg at tilføje en 45mm ´væg med luftspalte.
Det ene rum støder også op til et rum, hvor jeg endnu ikke har sat en væg op. Her tænkte jeg at lave en dobbeltvæg 2x70mm med luftspalte, alternativt 70 + 45 mm. Gør det en stor forskel, hvis jeg nøjes med en 45mm på den ene del? Jeg har tænkt at bruge 70mm på den ene uanset hvad, da jeg skal indfælde et gulvvarmeskab i væggen og ønsker lidt mere at skrue i.
Væggene skal beklædes med OSB og et lag gips. Spørgsmålet er, om jeg bør gipsbeklæde den indre del også. Kan jo kun nå den ene væg for dette. Eller er en indre gips unødvendig eller ligefrem forkert??
Jeg tænker så Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
Ojoj det var seriøst. Har du lydklassificerede døre så? Mine indvendige vægge er 45x45M mojjen sagde:Jeg er i gang med en tilbygning og tænkte forsøge at lydisolere ret godt mellem tilstødende soveværelser. To af værelserne støder op til hinanden med den 95mm reglede bærende væg imellem. Her tænkte jeg at supplere med en 45mm 'væg med luftspalte. Det ene værelse støder også op til et rum, hvor jeg ikke har sat nogen væg endnu. Her tænkte jeg lave en dobbeltvæg 2x70mm med luftspalte, alternativt 70 + 45 mm. Gør det en stor forskel, hvis jeg nøjes med en 45mm på den ene del? Jeg har tænkt at bruge 70mm på den ene, uanset hvad, da jeg skal indfælde et Gulvvarmeskab i væggen og vil have lidt mere at skrue i.
Væggene vil blive beklædt med OSB og et lag gips. Spørgsmålet er, om jeg bør gipsbeklæde også på den indre del. Man kan jo kun komme til én væg for dette. Eller er en indre gips unødvendig eller ligefrem forkert? Jeg tænker så Gips-OSB-95mm-gips??-Luft-45mm-OSB-GIPS
Ikke lydklassificerede, men jeg køber massive eller semi-massive. Har begge i huset, og begge synes at dæmpe godt. Køber altid lydisolerede karme med gummiliste. Teenagedatteren begynder vel snart at slæbe kærester hjem, så kan det være godt for vores sindsro at slippe for at høre mere end nødvendigtT Tompafix sagde:
Haha. Ja det gælder om at være forudseende
Vi har placeret datteren længst væk i huset på etage 2 
Blandt andet Träguiden har info om det du søger https://www.traguiden.se/konstrukti...mkomplettering/ej-barande-vaggar/innervaggar/
Blandt andet Träguiden har info om det du søger https://www.traguiden.se/konstrukti...mkomplettering/ej-barande-vaggar/innervaggar/
Isover side var rigtig god, tak. Afklaret at der ikke skal monteres nogen gipsplader inde i væggen...T Tompafix sagde:
Skal forsøge at undersøge hvor meget man mister ved at sænke den ene regel til 45mm. Det er jo trods alt ikke et hotel vi bygger.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 287 indlæg
70+45 bliver fremragende, hvis du har fx 10mm luftspalte imellem. Hvis du bruger osb+ gips på begge sider og undgår huller, bliver det en ret lydisoleret væg.
Klik her for at svare