P
Hej,

Skal bygge til ca. 70 kvm i stueetagen og 50 kvm i kælderen. Kælderen skal bestå af en udlejningslejlighed. Der stilles krav i henhold til BBR om at trinlyd maksimalt må være 56 dB, og luftlydsisolering skal opnå over 52 dB.

Kælderen havde jeg tænkt skulle bestå af 300 mm leca i alt under jord, ydervæg og 200 mm leca i indervæg. Over jorden isoleca 300 mm. Etagedæk af filigranbjælkelag 160 mm. Tænkte at dække al leca med bjælkelaget helt ud til kanten for at undgå flanketransmissioner.

Stueetagen med lette skillevægge, dvs. træ med 320 mm tykkelse inkl. panel.

1. Luftlydsisoleringen burde alene kunne dækkes af betonen i bjælkelaget, selvom det er tæt. 53 dB ifølge Rockwools hjemmeside med kun råbeton. Med nedenstående burde nogle dB mere kunne opnås...

2. Hvordan ville du bygge bjælkelaget op? Jeg tænkte ca. 50% af loftet med pålimede akustikplader ca. 20 mm tykke. Derefter beton 160 mm. Derefter gulvvarme Floore 25 mm. Så eventuelt afretningsmasse 30 mm. Alternativt skum 5 mm og flydende parket 15 mm. Ville helst undgå afretningen, men det går måske ikke?

3. Virker sådanne skumtyper, der er så tynde, virkelig så godt? 22 dB på trinlyden er jo ikke tilstrækkeligt alene for at nå 56 dB max for mig (grundforudsætning ca. 79-81 dB med råbeton, dvs. skal sænkes mindst 24 dB), men virkelig godt... https://www.bauhaus.se/underlag-proacoustic-strong

Al input modtages gerne! Har læst så mange rapporter/hjemmesider nu, men føler at det er tid til anden input :)

Plantegning af et byggeprojekt med rum markeret: køkken, badeværelse, stue og entré. Bemærkninger om gammelt og nyt område. Plantegning af et byggeprojekt med rum markeret: køkken, badeværelse, stue og entré. Bemærkninger om gammelt og nyt område. Plantegning af et hus med forskellige værelser markeret, herunder køkken, spiseområde, spiraltrappe og rum. Noter om gamle og nye dele af bygningen.

P
Glemte at kældergulvet skal bestå af lignende opbygning. Overvejer at udskifte alle indervægge i kælderen bortset fra nogle få bærende punkter, til lette vægge (træ) for at sprede lyden over større areal (øget spændvidde, lavere luftlyd). Pladen består jo af allerede 300 mm isolering.

Hej!
Jeg ved, at 200mm beton i bjælkelag til luftlyd, suppleret med flydende gulv/blød måtte til trinlyd klarer lydklasse C. Lægger man derefter strålningsminskende beklædning, fx gips, i undervægge bjælkelag, tror jeg man er i mål. Kælderen vil så blive en egen brandcelle, ikke? Så kan det være godt med gips i undervægge bjælkelag for brandkrav. :)

Men jeg tror ikke, din konstruktion er så tosset!

P
S Simon Andersson sagde:
Hej!
Ved, at 200mm beton i bjælkelag for luftlyd suppleret med flydende gulv/blødt tæppe for trinlyd klarer lydklasse C. Lægger man derefter strålingsminskende beklædning som fx gips i uk. bjælkelag, tror jeg, man er i mål. Kælderen vil blive en egen brandcelle da med hva'? Så kan det være godt med gips i uk bjælkelag for brandkrav. :)

Men tror ikke din konstruktion er så tosset!
Ja, betonen tager jo luftlyd godt, men trinlyd dårligt. Men at få noget som giver sænkning af trinlyd med ca. 30 dB (fra 80) og øgning af reduktion på luftlyd med 5 dB (fra 53 til 48) så ville jeg køre direkte.

Ja, EI60 gælder for bjælkelaget, derfor godt med et helt dækkende bjælkelag med faststøbning mellem bjælkelag og leca. Gips øger jo brandsikkerheden, men det er også muligt at armere lidt mere, når jeg kun har rum med 25 cm bjælkelag for ikke at påvirke vinduesstørrelsen i kælderen for meget :(

Havde 10 cm beton, 7 cm sand, 5 cm cementmørtel i en villa fra -58.
Det var nærmest helt stille, man bemærkede aldrig, at nogen var på overetagen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.