Hej!
Nogen der har prøvet at bygge noget der er lyd- og/eller vibrationsdæmpende for vaskemaskine og tørretumbler. F.eks. af multiplader/letbeton??? Hvordan gjorde I?
Vores problem er, at vi har krybekælder og al lyd der genereres inde i vaskerummet og også vibrationerne (både lyden og selve svingningerne) forplanter sig i grunden og gør, at vi hører det overalt.
Andre forslag end multipladebyggeri modtages også!
Nogen der har prøvet at bygge noget der er lyd- og/eller vibrationsdæmpende for vaskemaskine og tørretumbler. F.eks. af multiplader/letbeton??? Hvordan gjorde I?
Vores problem er, at vi har krybekælder og al lyd der genereres inde i vaskerummet og også vibrationerne (både lyden og selve svingningerne) forplanter sig i grunden og gør, at vi hører det overalt.
Andre forslag end multipladebyggeri modtages også!
Administrator
· Skåne
· 8 667 indlæg
Det får mig til at tænke på en vibrationsmaskine, der findes i fitnesscenteret. Den stiller man på skumgummimåtter af forskellige slags, også typ liggeunderlag eller yogamåtter for at dæmpe vibrationerne. Det gør en stor forskel. Kan det være noget for en vaskemaskine?
Hm...
Tak for forslagene. "Kolva upp trästommen" har jeg ingen idé om, hvordan man gør. Det lyder kompliceret.
Betonplader = letbeton. Det er jo det, jeg efterspørger. Min tanke var, at man måske kan købe armerede letbetonplader (fordi trægulvet jo kan forårsage, at almindelige går i stykker) og stille under.
Jeg undrer mig bare over, hvor godt betonen er til at fjerne vibrationerne og lyden? Gipsplader fjerner jo en hel del... så burde den døde beton vel også gøre det?
Vi har nogle hvide klumper under vaskemaskinsfødderne nu (vibrationsdæmpere) - som jo burde ligne det, du skriver om Marlene. De gør en forskel, men overfører alligevel lyden videre.
Flere forslag eller tips modtages gerne!
Tak for forslagene. "Kolva upp trästommen" har jeg ingen idé om, hvordan man gør. Det lyder kompliceret.
Betonplader = letbeton. Det er jo det, jeg efterspørger. Min tanke var, at man måske kan købe armerede letbetonplader (fordi trægulvet jo kan forårsage, at almindelige går i stykker) og stille under.
Jeg undrer mig bare over, hvor godt betonen er til at fjerne vibrationerne og lyden? Gipsplader fjerner jo en hel del... så burde den døde beton vel også gøre det?
Vi har nogle hvide klumper under vaskemaskinsfødderne nu (vibrationsdæmpere) - som jo burde ligne det, du skriver om Marlene. De gør en forskel, men overfører alligevel lyden videre.
Flere forslag eller tips modtages gerne!
det er jo sådan, at en vaskemaskine med 5 kg vådt tøj, der centrifugerer, genererer en vis vibration ved en given frekvens. Denne frekvens skal dæmpes. Ved affjedring, der er for svag, kan vibrationerne øges det samme, hvis den er for stiv.
Beton kræver, at der støbes en plade, der er sig 600x600x200 for at få nogenlunde effekt. Det skaber problemer for træbjælkelaget.
Det jeg mener med at kolva er at rive gulvet op og sømme reglar mellem bjælkerne for at stive op konstruktionen.
Men prøv først med at købe en stiv gummimåtte/epdm. Det skal kunne klare dels vægten fra vaskemaskinen, sig 50 kg/fot i punktbelastning samt ekstra moment, sig yderligere 100 kg/ben, uden at blive presset sammen. Man kan også placere maskinen på et spiket fundament. Saml 45x95 reglar i en firkant, sig 700x700 eller noget med 10 cm mellem disse. Læg en krydsfiner på 22 mm ovenpå. På undersiden limer du epdm gummi eller lignende. Derefter placerer du vaskemaskinen på denne pakke.
Det kan hjælpe samt skabe en vis resonanskasse i kassen, du har lavet. Det kan for så vidt fjernes med lidt isolering.
Beton kræver, at der støbes en plade, der er sig 600x600x200 for at få nogenlunde effekt. Det skaber problemer for træbjælkelaget.
Det jeg mener med at kolva er at rive gulvet op og sømme reglar mellem bjælkerne for at stive op konstruktionen.
Men prøv først med at købe en stiv gummimåtte/epdm. Det skal kunne klare dels vægten fra vaskemaskinen, sig 50 kg/fot i punktbelastning samt ekstra moment, sig yderligere 100 kg/ben, uden at blive presset sammen. Man kan også placere maskinen på et spiket fundament. Saml 45x95 reglar i en firkant, sig 700x700 eller noget med 10 cm mellem disse. Læg en krydsfiner på 22 mm ovenpå. På undersiden limer du epdm gummi eller lignende. Derefter placerer du vaskemaskinen på denne pakke.
Det kan hjælpe samt skabe en vis resonanskasse i kassen, du har lavet. Det kan for så vidt fjernes med lidt isolering.
EPDM-gummi er ikke en god vib-isolator. Det skal være naturgummi eller SBR. Helt korrekt som "zankan" siger, så skal hårdhed og dæmperens overflade tilpasses den vægt, der skal isoleres. Problemet er sandsynligvis størst ved ca. 800-1000 omdrejninger på centrifugen. Fortæl, hvad maskinen vejer, og ved hvilket omdrejningstal de største vibrationer opstår. Som v-g siger, er det også en fordel, hvis der er en stor masse under maskinen, som kraften overføres til, hvis maskinen er dårligt isoleret, men beton eller lignende skal også hvile på gummi. De originale dæmpere er som regel alt for lave til at kunne håndtere vibrationerne. (Jeg arbejder i gummibranchen)
OK, tak skal du have! Kanon.
Skal kigge rundt lidt og så må vi se, hvilken løsning jeg vælger. Efter vaskerumrenovering smider jeg billeder ind her. (Det kan nok tage et stykke tid - vi arbejder på overetagen nu, men projetklös må man ikke blive, så jeg må planlægge vaskerummet nu, føler jeg.)
Skal kigge rundt lidt og så må vi se, hvilken løsning jeg vælger. Efter vaskerumrenovering smider jeg billeder ind her. (Det kan nok tage et stykke tid - vi arbejder på overetagen nu, men projetklös må man ikke blive, så jeg må planlægge vaskerummet nu, føler jeg.)
Vi har delt vores vaskerum og integreret en tredjedel af det med gangen. Der har vi lagt klinker efter alle kunstens regler (nye strøer mellem de gamle for at få 30cc, varmeplade, Sepro 626, gulvgips og klinker). Satte den sidste del af klinkerne i går, så i dag fik vi tid til at vaske... Det er et gammelt hus, ca. 1905, og vaskemaskinen står et par meter fra det nye klinkergulv, på de gamle strøer, som altså også går ind under klinkerne. Har ikke skænket dette en tanke før jeg hørte centrifugen og kom i tanke om, at hele gulvet faktisk vibrerer, når den er i gang. Vi har ikke tænkt os at gøre noget ved gulvet i vaskerummet og lade linoleummet blive, men vi bliver måske nødt til at gøre noget ved det på en eller anden måde? Under gulvet er der kælder. Nogle forslag?
Klik her for at svare