Hej, jeg har en yderdør ind til en i øvrigt isoleret veranda, som jeg skal blokere. Jeg overvejer at blokere den med z pael udvendigt og arbejde mig indad. Hvad sætter jeg indenfor panelet? Skal jeg have en dampspærre og i så fald hvor? Jeg skal isolere det nye stykke væg (hvor døren har siddet). På indvendig væg bliver det malet træpanel. Buggaren
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
For at besvare spørgsmålet skal man vide mere om tilstødende vægge, dimensioner og detaljeudførelse.
Jeg tænkte at gøre det nemt for mig selv og beholde dørkarmen. Delvis fordi det indvendigt bliver grimt at rive den væk. Løfte døren af og regle "dørhullet", sætte panel udefra og det bliver samme panel som på resten af huset. Men vil jo isolere det nye stykke væg og spørgsmålet er, om noget bør sidde mellem yderpanel og isolering? Og mellem isolering og indervæg? Skal jo kunne ånde. På den ene side af døren er der vindue og på den anden side "almindelig" ydervæg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom døråbningen udgør en så begrænset del af hele væggen, spiller det ikke så stor rolle, hvordan man gør. Man behøver ikke tænke på hverken luftspalter eller dampspærre. Sæt en form for vindtætning på etterpanelets inderside. Det kan være asfaltpapir type AC 350. Afslut med samme materiale på isoleringens inderside, inden du sætter den indvendige panel på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Som jeg skrev kan man ignorere det. For at vide, om det er passende eller upassende med dampspærre, skal du redegøre for, hvordan de tilstødende vægge er udført. Dvs. hvor tyk isolering og af hvilken type findes der? Har omkringliggende vægge dampspærre? Dette er dog overkurs. Asfaltpap af typen AC 350 er damptæt og kan altid anvendes.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 292 indlæg
Kig og gør det samme som den øvrige væg er opbygget.
Klik her for at svare
