Hej! har ikke selv arbejdet med pladen, men kender andre som bruger den og er mere end tilfredse. Læs her f.eks. for at få lidt referencer.
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/45800-45899/file_45876.pdf
/D
http://www.byggnadsarbetaren.se/pdfarchive/pdffiles/files/45800-45899/file_45876.pdf
/D
Jeg undersøgte ret grundigt, hvilket materiale jeg skulle vælge til min luftspalte, og til sidst efter mange overvejelser blev det faktisk klassisk masonit og lægter. Årsagerne var flere:
1, prisen, jeg fandt plader hos Hornbach, der kostede 300 (!?) kroner for ca. 1,5 løbende meter, grotesk dyrt.
2. bredden, mine spær er ikke monteret med præcis cc120 men varierer mellem 112 og 122. Masonit, der er 120, rækker altså stadig og det er nemmere at gøre det præcist rigtigt med bredden.
3. Eventuelle små lækager. Jeg har lukket mit tag hermetisk, gået over det flere gange og brugt asfaltkit på alle steder, hvor der kan tænkes at blive en lækage, men man ved aldrig, skulle der sive en lille dråbe ind, er jeg glad for at have den glatte side af masonit udad, som via overlap gør, at vandet løber pænt ned til tagfoden og ud i tagrenden.
Jeg overvejede også celleplast, men valgte det fra primært pga. fastgørelsesproblemer. Hvordan virker disse plader, hvis det er næsten cc120 (sig 115), er der noget i systemet, der giver mulighed for håndtering af det?
1, prisen, jeg fandt plader hos Hornbach, der kostede 300 (!?) kroner for ca. 1,5 løbende meter, grotesk dyrt.
2. bredden, mine spær er ikke monteret med præcis cc120 men varierer mellem 112 og 122. Masonit, der er 120, rækker altså stadig og det er nemmere at gøre det præcist rigtigt med bredden.
3. Eventuelle små lækager. Jeg har lukket mit tag hermetisk, gået over det flere gange og brugt asfaltkit på alle steder, hvor der kan tænkes at blive en lækage, men man ved aldrig, skulle der sive en lille dråbe ind, er jeg glad for at have den glatte side af masonit udad, som via overlap gør, at vandet løber pænt ned til tagfoden og ud i tagrenden.
Jeg overvejede også celleplast, men valgte det fra primært pga. fastgørelsesproblemer. Hvordan virker disse plader, hvis det er næsten cc120 (sig 115), er der noget i systemet, der giver mulighed for håndtering af det?
Selv kørt med OSB plader og 45 reglar. Fungerer kanon
Jeg købte sådan nogle bølgepapplader til mit tag, og jeg må sige, at det var noget værre skidt. Heldigvis satte jeg dem ikke op med det samme, men de blev stående i et depotrum i en periode. Da jeg så skulle montere dem, var de begyndt at gå i opløsning af fugten, så meget at nogle af dem ikke kunne håndteres uden at de faldt fra hinanden. Dette er hvad der ville være sket, hvis jeg havde sat dem op. Efter nogle år ville de være kollapset. Hele bunken med (meget dyr) bølgepap endte i et bål. Så byggede jeg i stedet vindafledere af board og lister.
(Men selvfølgelig er de lette at sætte op. Så på den måde er de gode.)
(Men selvfølgelig er de lette at sætte op. Så på den måde er de gode.)
Klik her for at svare