Vi har lyttet rundt i kvarteret, og de fleste ser ud til at have brugt 2" * 2" og masonit.
Er det en luksus- eller budgetvariant?
Hvad er billigst kontra bedst?
I er så mange, der kan så meget!

/aja
 
Hvor er luftspalten placeret ???
Væg, loft................ ;)
 
Glemte at sige....Det er vægge og loft på overetagen af en 1½ plan.

Vidste ikke at man havde luftspalter andre steder. :-[
 
Jeg gjorde det samme, med masonite, og det føles ret solidt.

Der findes jo isoleringsplader med papbagside med folder, som gør, at man får et luftspalte. Det føles måske ikke helt lige så solidt, men man sparer meget tid.

Jeg valgte masonite, eftersom jeg ikke havde standardmål mellem spær. Det var et h*lvede at passe til masonitestykker, eftersom spærene var påspikrede på siderne skiftevis på forskellige sider.
 
At sætte plader til luftningen selv kan være besværligt.
Men hvis man skruer et par regler mellem de to spær (på indersiden), så kan man med et par solide "kiler" låse pladen i yderkanterne. Derefter er det bare at skrue/nagle pladen fast.
Ang. 2"x2": Bredere ventilationsspalte = Bedre luftning.
Begynd med pladerne fra det højeste punkt og arbejd nedad, så overlapper samlingerne korrekt.
 
Næppe budget eller luksus. Snarere ret almindeligt. :)
 
Jeg tror, at det her med luftspalte er overdrevet. Luftspaltens dimension er sandsynligvis afhængig af hvilken konstruktion og isoleringsmateriale man bruger.
Har selv et hus fra -54. Kutterspån som isolering, og ikke skyggen af luftspalte eller ventil.
Skimmel - nej da.
Glas- og stenuldproducenterne plejer at anbefale 25 mm, og det tror jeg er rigeligt.
 
cubix sagde:
Glas- og stenuldproducenterne plejer at anbefale 25 mm, og det tror jeg er rigeligt.
I praksis, ja. Ofte har man brug for lidt mere teoretisk luftspalte for virkelig at få det til at blive 25 mm i virkeligheden.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.