Hej

Min morbror har lidt pladsmangel og overvejer at indrette loftet til den lille dreng.
Det er et gammelt hus, og spærkonstruktionen er af en lettere model. De går helt op til kip uden nogen hanebånd (hedder det sådan?). Spærene er indhakede og ligger på en bjælke langs med gulvet. Derefter er hele indersiden af taget fæstnet med brædder.

Hvad gælder, hvis man vil indrette loftet? Hvor stor skal luftspalten være? Hvor tyk isolering plejer man at sætte? Tips og råd er velkomne.

Vedhæfter et billede, jeg har lavet i paint :)
Har billede på mobilen, uploader det senere.
 
  • Diagram over et husloft med en skråtag og væg, viser konstruktionens placering og form i simple linjeramme.
Luftspalten plejer vel at være sådan cirka 22mm. Passende så man kan bruge almindelig lægte.

Isolering i taget er jo meget forskelligt, men i et moderne hus omkring 400. Tag den tykkelse du har på spærstykkerne, men beregn 25mm for luftspalte og masonit, og fyld derefter rummet helt op. Derefter sætter du en 45*45 på tværs over spærstykkerne og stopper en 45mm isolering i der. Så har du i hvert fald sådan cirka 200mm, medmindre du har meget svage spærstykker, men det lyder ikke sådan ifølge din beskrivelse.
 
Kanon, tak for svaret.

Hvad bør man bruge for materiale?
Regler op med lægter og så masonit på det? Behøves plast?
I med isolering og OSB plade og gips på det?
 
Hej igen

Her kommer to billeder.
 
  • Loftkonstruktion med træplanker og bjælker, nogle med revner og skader. Mørkt område mellem bjælkerne.
  • Loft med træbeklædning og synlige bjælker.
Hej

Hvad gælder for skorstenen på loftet?
Er det tilladt at "beklæde" den med regler og gips?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.