Jeg skal beklæde mine vægge med først lægter på ca 25mm tykkelse, OSB og derefter gipsplader. Jeg har for nylig lavet om dræneringen på hele huset og sat isolering på ydersiden. Væggene og gulvene er helt knastørre, det absolut fineste slibestøv under arbejdskasser kan nemt blæses væk med et lille pust.
Jeg vil trods de tørre vægge bruge syldpap mellem reglar og betonvæggen.
Det jeg undrer mig over er, hvor stor en spalte op mod loftet og ned mod gulvet jeg bør bruge? Jeg vil selvfølgelig have den så lille som muligt, så det simpelthen ikke kommer til at se så pænt ud med spalten.
Jeg kiggede i en af mine gamle håndbøger om opsætning af træpanel på murede vægge. Der anbefalede man, at panelet blev skåret i en 45 graders vinkel i over- og underkant på indersiden. Dette for at lette luftens bevægelse. Åbningsmålet øverst og nederst bør være som den anbefalede luftspalte bagved, dvs. 10-20 mm. Jeg synes, du kan holde fast ved 25 mm lægter, da de giver bedre skruedybde. Hvis du kan skære OSB'en på skrå, foreslår jeg mindst 15 mm i åbningsmål.
Måske har du et godt tip til, hvordan man kan skjule åbningen, så det stadig ser naturligt ud? En smart listeløsning eller sådan. Nederst tænkte jeg at lægge samme klinker som mit gulv er lavet af.
Tagprofiler (hatprofiler) er en passende erstatning for lægter, lavet af stål og bygger 25mm.
Derudover findes der færdige ventilerede sokler, man kan bruge, eller man kan lave sine egne. Taglister ved jeg ikke helt, men en skyggebundliste kan nok sikkert modificeres ret enkelt for at få en skjult ventilation.
Så er der færdige ventilerede sokler, man kan bruge, eller man kan lave sine egne. Lister til loftet ved jeg ikke rigtigt, men en skyggeprofil kan nok sikkert modificeres ret enkelt for at få en skjult ventilation.
Jeg har forsøgt at søge, men uden at finde noget nyttigt, er der et godt billede, der beskriver, hvordan disse sokler fungerer eller sådan? Bliver ikke klog
Min tanke var at efterlade en 1 cm sprække fra gulv til væg og så sætte klinker lidt op ad væggen. I en garage bliver det dog lidt snavset, så det bliver lidt besværligt at komme til at rengøre under væggen, så det hele skaber et problem...
Hvis du f.eks. har klinker som gulvbelægning, murer du simpelthen passende højde klinker direkte på væggen. Derefter kan du lave en sprække der, så undgår du at få skidt, der samler sig i den.
Det ændrer forudsætningerne en del, så går selvfølgelig ventilerede sokler bort. Lidt afhænger vel nu af hvilken finish du vil opnå, men som ovenfor foreslog, er det nok smartest at flytte ventilationen op og bygge tæt mod gulvet.
Så er det nok heller ikke en dum idé at bygge væggen, så evt. vand, der havner på væggen, ikke løber ned bag den tætte.
Eller er det muligt at flise direkte på eksisterende væg og lade pladerne være på reglerne?
Det ændrer forudsætningerne en del, så går selvfølgelig ventilerede sokler væk. Det afhænger lidt af, hvilken finish du vil opnå nu, men som ovenfor foreslået er det nok smartest at flytte ventilationen op og bygge tæt mod gulvet.
Mener du så, at man f.eks. sætter klinker ned mod gulvet (10 cm på væg) og så lige over klinkerne laver man en 10 mm luftspalte? Hvis man skærer pladerne skråt i 45 grader, burde det ikke se helt forkert ud, og desuden forhindrer det vand på væggene i at løbe ind bagved væggen...
Skal samtlige vægge ventileres, eller gælder dette kun ydervægge?
Mener du da, at man f.eks. sætter klinker ned mod gulvet (10cm på væg) og så lige ovenover klinkerne laver en 10 mm luftspalte? Skråskærer man pladerne i 45 grader, burde dette ikke se helt forkert ud, og desuden forhindrer det vand på væggene i at løbe ind bag væggen...
Skal samtlige vægge ventileres, eller gælder dette kun ydervægge?
ja
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.