Jeg skal til at bygge et skur. Tanken er, at det skal være isoleret og have liggende panel, nu er jeg gået i stå med tanken om, hvordan væggen bygges. Reglarne bliver 45x95, på det hæftes vindtæthed, derefter 28x70 sømbrædder for at få luftspalte mellem liggende panel og vindtæthed/regel.
Så til spørgsmålet, skal der være åben luftspalte som på billede 1 (og så med et mellemrum mellem vægpanel og tag, hvor vægpanel og tagudhæng mødes) så det kan "blæse frit" i luftspalten
Eller sætter man en tværgående sømbræt som på billede 2 og "tilstopper" luftspalten (og bygger vægpanelerne tæt op mod undersiden af tagudhænget)?
Jeg har hele tiden troet, det skulle være som på billede 1, men jeg har mærket efter under et par paneler, og nogle har en tværgående sømbræt, der tilstopper.
Skal til at bygge et depotrum.
Tanken er, at det skal være isoleret og have liggende panel, nu har jeg hængt fast i tanken om, hvordan væggen bygges.
Reglerne bliver 45x95, på det hæftes vindbeskyttelse
derefter 28x70 sømlekt for at få til luftrum mellem liggende panel og vindbeskyttelse/regel.
Så til spørgsmålet, skal der være åbent luftrum som i billede 1 (og da med et mellemrum mellem vægpanel og tag, hvor vægpanel og tagspris mødes) så det kan "blæse frit" i luftrummet
Eller sætter man en tværgående sømlekt som i billede 2 og "lukker" luftrummet (og bygger vægpanelet så det sidder direkte under tagsprisen)?
Jeg har hele tiden troet, at det skulle være som i billede 1, men har mærket efter under nogle paneler og nogle har en tværgående sømlekt, der lukker til.
Billede 1
[billede]
Billede 2
[billede]
Jeg ville have gjort ifølge nr. 2. Og plejer også at gøre ifølge nr. 2.
Hvis panelmonteringen og -sømningen er godt udført, ser jeg i al fald ingen hindring med at forsegle luften. For hvis det er rigtigt udført, så skal der ikke komme vand ind.
Hvis panelet er meget dårligt monteret, så det er sparsomt, og der løber vand ind osv., ja, så er det en fordel, at luften blæser frit bagved, men i så fald kan man lige så godt rive panelet ned alligevel, for der skal ikke løbe vand.
Der findes dem, der mener, det skal være åbent, og der findes dem, der gør som i billede nr. 2 men borer lidt huller, så det alligevel luftes igennem.
Jeg tror også, det kommer lidt an på, hvor i landet man bor. Det samme gælder for luftrum i taget. I nogle tilfælde findes der ikke noget rigtigt eller forkert, men begge metoder kan lige så meget være rigtige som forkerte.
Jeg ville have gjort som nr 2. Og plejer også at gøre som nr 2.
Hvis panelmonteringen og -sømningen er veludført, ser jeg i hvert fald ikke nogen hindring i at lukke luften inde. For hvis det er rigtigt gjort, så bør der ikke komme vand ind.
Hvis panelet er meget dårligt sat, så det er åbent, og der løber vand ind osv., ja, så er det en fordel, at luften blæser frit bagved, men i så fald kan man lige så godt rive panelet ned alligevel, for der bør ikke løbe vand.
Der er dem, der mener, at det skal være åbent, og der er dem, der gør som ifølge billede nr 2, men borer lidt huller, så det alligevel luftes igennem.
Tror også det afhænger lidt af, hvor i landet man bor. Det samme gælder for luftspalte i tag. I visse situationer findes der ikke noget rigtigt eller forkert, men begge metoder kan lige så meget være rigtigt som forkert.
Top, tak for gode råd! Som bonus fik jeg idéer til, hvordan jeg kan isolere det skur, der allerede findes på grunden
Toppen, tak for gode råd! Som bonus fik jeg idéer til, hvordan jeg kan isolere det skur, der allerede findes på grunden
Brug også helst vindspærre af højeste vandtæthedsklasse (W1). Lidt dyrere, men så er konstruktionen sikret mod fugt. Klasse W2 og dårligere slipper desværre vand igennem ganske meget.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.