Martin_B
Baseret på informationen i mit forrige indlæg, tænker jeg, at det måske ikke er forkert at bygge med luftspalte, men:

1. enten lade tagskægget være helt lukket og tæt, så luftspalten ikke bliver ventileret udad, men så luften kan cirkulere derinde, og så det bliver en lille afstand mellem råspont og celluloseisolering, dvs. oppefra og ned: råspont, luftspalte, masonitskive, celluloseisolering. Ved behov kan man så bore nogle få huller per fag, så man får lidt ventilation, alternativt installere små ventilationslukker, der kan åbnes/lukkes ved behov.

2. eller allerede fra starten bore huller alternativt installere smalle ventilationslukker, så tagskægget ikke bliver helt åbent. Dvs. at man tillader en vis begrænset ventilation.

Dog tænker jeg, at alternativ 1 burde være det klogeste? Så kan man gøre lidt som man vil senere. Spørgsmålet er vel blot, hvordan man skal kunne opdage problemer, men måske en inspektionsluge indefra i det mindste ét enkelt sted, som kunne vise, hvordan taget har det (mindst lige dér).

Martin_B Martin_B sagde:
Fungerer det at have en luftspalte i lavhældende tag (ja, sig 5 grader eller noget) uden gennemstrømning ved kip og uden kipventiler?
Det vil sige, at luftspalten kun er åben i tagskægget nederst. Luft kan strømme frit i hvert rum fra tagskæg, op til kip og tilbage ned til samme tagskæg igen, men ikke blæse igennem fra et tagskæg til et andet p.g.a. forhindringer i kip, og ikke ud via gavlventil heller.

Fungerer dette i det tilfælde, man bruger celluloseisolering, på et tørpap- eller blikdækket tag?

Nogle steder har jeg tilmed læst, at luftspalte kan gøre det værre i det tilfælde, man bruger celluloseisolering, og andre steder står der, at man skal have luftspalte uanset celluloseisolering eller ej.
Hej. Jeg har haft samme overvejelse. Har et lavhældende "kuverttag" omtrent som på dit billede. Det er ikke fladt, som det ser ud på billedet, men ca 8 grader
Rødt hus med glasveranda, hvid dør og trappe. Metalltag, tagrender og nedløbsrør. Græsplæne og anden bygning i baggrunden.
Dog med paptag. Endte med løsningen med åbent tagskæg. Luftspalte under, men med mineraluld. Nu er mit byggeri lidt specielt. Det er en udestue (uisoleret) med en integreret hall. Det er kun taget i hallen, der er isoleret.

Jeg ønskede jo en form for gennemstrømning. Men det blev et helvede, hvordan man skulle gøre med kortsiderne, hvor oversiden ender i tværbjælken, dvs. tværstop. Jeg borede 20mm huller på rad i tværbjælken for hver sektion (ikke godt fra konstruktionsmæssig synspunkt, men netop den bjælke har støtte af hallvæggen nedenunder). Så nu findes der teoretisk udluftning fra tagskæg op mod tværbjælken gennem hullerne og ned igen på indersiden af verandaen. Fandtes ingen anden løsning, som jeg så dengang. Celluloseisolering havde sikkert været bedre, men det forstod jeg ikke dengang.

• Synes
Elida Nordin og 1 anden
  • Laddar…
Løfter denne tråd lidt da jeg er i gang med at bygge en isoleret punchveranda med 7 graders hældning på et valmet tag. Jeg bygger med ventilation og tænker at luften får cirkulere ud under panelet, er det helt skørt eller?

Martin_B
Linjemontoren Linjemontoren sagde:
Løfter denne tråd lidt da jeg er i gang med at bygge en isoleret punchveranda med 7 graders hældning på et valmet tag. Jeg bygger med luftning og tænker at luften får cirkulere ud under panelet, er det helt skørt eller?
Jeg byggede med luftspalte trods celluloseisolering, og lader det også ventileres ud mod tagfoden, samt gennemgangsventilation ved kip.

På denne måde er der i det mindste mulighed for at gå ind med kamera hvis nødvendigt.

Ventilationshullerne ved tagfoden er dog rigtigt begrænsede med insektnet i triple lag (et stykke fra hinanden), for at bremse luftgennemstrømningen en smule. På denne måde tror jeg, at temperaturen bliver mere jævn i luftspalten med mindre risiko for kondens som resultat.

Ærligt talt tror jeg det er i princippet lige meget hvordan man gør, når man har celluloseisolering. Resultatet vil altid afhænge af husets placering, både i landet og i forhold til verdenshjørnet, vejrforhold (som man aldrig kan planlægge for), taghældning, osv. osv. Der er så mange faktorer der afgør, så man kan ikke med sikkerhed sige, at det ene alternativ er bedre end det andet.

Har man luftspalte med ventilation, så kan man i det mindste altid let lukke den, hvis det skulle være nødvendigt. Bliver meget svært omvendt, hvis man ikke engang har sat luftspalte fra begyndelsen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.