Har et gammelt træhus fra 1922, engang i 70'erne blev der lagt tegl (rigtige mursten) på hele træfacaden udvendigt.
Nu er jeg begyndt at rive lidt overflade på væggene (ydervægge) indendørs, sat en eller anden form for tyndt krydsfinerplade. Under denne fandt jeg perlefrontpanel, som de selvfølgelig har ødelagt ved at male det grimt rødt, så jeg har besluttet mig for også at rive dette ned. Under det er der et luftspalte på ca. 10-15 cm til en trævæg (formoder at dette er den gamle ydervæg???
Mit spørgsmål er så, før jeg sætter gipsplader op i stedet for træpanelet, skal der være isolering i luftspalten eller skal det være en luftspalte der?!
Taknemmelig for hurtigt svar!
//Jonas
Nu er jeg begyndt at rive lidt overflade på væggene (ydervægge) indendørs, sat en eller anden form for tyndt krydsfinerplade. Under denne fandt jeg perlefrontpanel, som de selvfølgelig har ødelagt ved at male det grimt rødt, så jeg har besluttet mig for også at rive dette ned. Under det er der et luftspalte på ca. 10-15 cm til en trævæg (formoder at dette er den gamle ydervæg???
Mit spørgsmål er så, før jeg sætter gipsplader op i stedet for træpanelet, skal der være isolering i luftspalten eller skal det være en luftspalte der?!
Taknemmelig for hurtigt svar!
//Jonas
Hvis jeg forstår det rigtigt, er der altså et luftspalte på indersiden af den massive trævæg? Det er ikke sådan, at det er spånfyldt, men er sunket ned, så du ikke kan se spånerne der, hvor du har åbnet? For det lyder mærkeligt, hvis de har bygget med luftspalte der fra starten, den ville i så fald ikke opfylde nogen funktion.
Jeg er ikke 100% sikker på, at det er ydervæggen jeg ser indenfor luftspalten, men det bør det være, hvad skulle det ellers være? Stikker en spiger ind i luftspalten udefra også, hvis det kan være til nogen hjælp..? Nix. virker ikke til at være noget spor efter spån heller... men så er det altså frit frem at rive perlesponten ned og lægge isolering og så gips uden fremtidige bekymringer? 
//Jonas
//Jonas
Klik her for at svare