Måske hører hjemme i køkkenforummet, men spørgsmålet vedrører jo valg af materiale.
Jeg læser en amerikansk byggevejledning om, hvordan man bygger eget køkken. Det virker næsten umuligt at finde noget lignende på svensk. Under alle omstændigheder understreges det der, at løvtræ skal bruges til store dele af konstruktionen.
Jeg overvejer, hvordan køkkener blev bygget før i tiden. Byggede man ikke sine køkkener i fyrretræ? Hvis jeg nu skulle bygge eget køkken, burde jeg så hellere vælge løvtræ?
Har lidt dårlige kundskaber om, hvordan forskellige træmaterialer opfører sig. Taknemmelig for hjælp.
Jeg læser en amerikansk byggevejledning om, hvordan man bygger eget køkken. Det virker næsten umuligt at finde noget lignende på svensk. Under alle omstændigheder understreges det der, at løvtræ skal bruges til store dele af konstruktionen.
Jeg overvejer, hvordan køkkener blev bygget før i tiden. Byggede man ikke sine køkkener i fyrretræ? Hvis jeg nu skulle bygge eget køkken, burde jeg så hellere vælge løvtræ?
Har lidt dårlige kundskaber om, hvordan forskellige træmaterialer opfører sig. Taknemmelig for hjælp.
Hårde eksklusive skabstammer og detaljer laves i tætgroet løvtræ. Holdbart og formfast.
Men de fleste stammer og detaljer i almindelige køkkener i dag laves i fyrretræ, da det er meget billigere, men desværre også blødere.
Så svaret er nok helt afhængig af, hvor omhyggelig du er.
Men de fleste stammer og detaljer i almindelige køkkener i dag laves i fyrretræ, da det er meget billigere, men desværre også blødere.
Så svaret er nok helt afhængig af, hvor omhyggelig du er.
I USA har man større adgang til "hardwoods" i de rette prisklasser. Herhjemme har vi nok en tradition for at bygge mere af "softwoods", fx fyrretræ. Der findes fx Lidhult-køkkener med stammer i ask, men også andre dyre køkkener med fyrretræstammer. Det afhænger meget af, hvilken type køkken du vil lave. Et rustikt landkøkken i valnød kunne føles lige så forkert som et moderne, rent og stramt i fyrretræ. (Mange højt prissatte specialbyggerier har stammer i det samme spånplademateriale som IKEA...)
Tak for svarene. Køkkenet skal jo males, så hvordan træet ser ud spiller egentlig en mindre rolle. Men det skal kunne ses, at det er træ i hvert fald. Det handler vel mere om, hvorvidt køkkenet slår sig, når vi bygger i fyrretræ?
Jeg skal studere lidt, hvordan køkkenet, der sidder der i dag, ser ud og se, om jeg kan kopiere det. Ellers fandt jeg som sagt en byggevejledning med birkekrydsfiner, og resten massivt. Vil helst ikke have noget "moderne" fabrikstilvirket, men nogle gange må man vel gå på kompromis, og da føles krydsfiner som det mest "okejja" materiale.
Jeg skal studere lidt, hvordan køkkenet, der sidder der i dag, ser ud og se, om jeg kan kopiere det. Ellers fandt jeg som sagt en byggevejledning med birkekrydsfiner, og resten massivt. Vil helst ikke have noget "moderne" fabrikstilvirket, men nogle gange må man vel gå på kompromis, og da føles krydsfiner som det mest "okejja" materiale.
Samme ting med plywood f.ø, Vi i Sverige er ikke nogle stjerner til at bruge/udvikle dette til finpudse-sammenhænge. I eks. USA kan du få plywood i næsten valgfrit træslag uden at skulle sælge bil og hus. Det går at købe importerede plader også her, men til en helt anden pris. Bjørkefinér kan jo hentes fra Finland, så det er bedre pris på det.
Bygningsbeskrivelserne fra USA bygger ofte netop på krydsfiner, og de løsninger med f.eks. "pocket holes" osv. kan ikke lade sig gøre i spån eller MDF, som er de mere almindelige pladematerialer her.
Møbelfiner i fyrretræ må være et fornuftigt valg for dig, da årringene vil give dig det udseende, du efterstræber efter overfladebehandling. Det er tvivlsomt, om du finder det i de almindelige byggemarkeder, men det kan bestilles til ret høje priser.
/Kent
Møbelfiner i fyrretræ må være et fornuftigt valg for dig, da årringene vil give dig det udseende, du efterstræber efter overfladebehandling. Det er tvivlsomt, om du finder det i de almindelige byggemarkeder, men det kan bestilles til ret høje priser.
/Kent
Her findes et snedkeri som "resonerer" lidt på sin hjemmeside, angående valg af træ.
(OBS Jeg mangler tilknytning til den, ingen skjult reklame...)
(OBS Jeg mangler tilknytning til den, ingen skjult reklame...)
Klik her for at svare