Nu begynder snart mine planer om at hæve og bygge til mit stenhus, 1.5-plan +kælder fra -54, at nærme sig det rigtige planlægningsstadium efter hidtil at have været vidtløftige drømme.

Det "endstate" som jeg har med det hele er, at når det hele er færdigt, så er huset blevet udvidet med en tilbygning i vinkel på 6x6m, og hele huset er takløft til at være et 2-plan.

Mine store inspirationskilder her på forummet har været Robert og Ninas byggedagbog - hvordan man bygger en 1-plansvilla om til en 2-plansvilla og : : : PineBar.com : : : som sagt kan man se mit storprojekt som en kombi af disse, men med et stenhus som basis for det hele.

Det bliver jo som en helt ny huskrop med kælder, der står ved siden af det gamle hus, og derefter en fuldstørrelse overetage på disse.

Så som jeg "tænkt" det hele, skulle der først laves en velisoleret plade i højde med kældergulvet, derefter mures kældervægge, og på det støbes et betonbjælkelag. Så langt er alt undtagen det velisolerede kældergulv gjort som fra tidernes begyndelse -54.
Derefter skulle der rejses en læskonstruktion, og det gamle hus skulle få et tagløft til fuld 2-planshøjde også med en konstruktion i læskonstruktion.
Hele herligheden skulle derefter gipses udvendigt og mineraluldsisoleres og tykpusseres, dette skulle også gøres på den gamle huskrop for at få en ny overflade på hele huset.

Kan I "se" det hele for jer?

Jeg vil præcisere mig, hvis det findes ønskværdigt, og alle synspunkter er meget velkomne.

Sjovt med storslåede projekter. Håber du har pauseret bekendtskabet med alle dine venner, klippet TV-antennesnoren og inddraget din sambo i projektet.

Et spørgsmål dog...
Hvis nu huset er bygget i sten; hvorfor ikke fortsætte med at bygge på samme måde?

Jovist de første kriterier er allerede opfyldt.

Tanken med at bygge i løsvirke er først og fremmest, at jeg har opfattelsen, at det går hurtigere at nå et stadie, hvor man får et tag på det hele.

Også den parameter, at jeg oplever det hele som en lettere konstruktion både vægt- og teknikmæssigt.

Desværre er jeg ikke bygningsingeniør eller lignende, bare :rolleyes: et simpelt smøretroll.
Derimod har jeg tidligere hjulpet til ved løsvirkebyggeri, men har kun erfaring med at rive letbetonkonstruktioner...

Spændende!

Jeg ser også frem til at følge dit projekt. Jeg håber også, at du har et andet sted at bo, mens du bygger som værst.

Held og lykke!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.