Vi skal fikse et trappegelænder i vores indendørs trappe da vores søn snart begynder at kravle i den. Nu er det som vist på billederne et enkelt gelænder i metal og giver ingen beskyttelse overhovedet. Den øvre del er fuldt dækket så der fungerer det.
Er der nogen der har nogle tanker om løsninger? Det allernemmeste er at sætte ribber op på den nuværende metalramme, men det er nok også det grimmeste. Kun lave en ny nederste del af gelænderet, hvordan skal en eventuel fastgørelse se ud i midterstolpen? Hvis man laver det hele om, hvordan fastgør man de frie hjørnestolper i gulvet uden at skruerne kan ses?
Er interesseret i alle idéer.
Fandt en sådan her, (denne fra Biltema, så måske har den lokale byggemarked også), den burde jo kunne bruges til at få en stolpe fast med?
Så vil jeg nok forsøge at lave et helt nyt rækværk.
Skru ned hele rækværket og tag det med til et metallværksted/smed. Lad ham svejse et rør på nederst og noget imellem. Måske et zigzag mønster med tyndere rundstang.
Skruv hele rækværket af og tag det til et metalværksted/smed. Lad ham svejse et rør på nederst og evt. noget imellem. Måske et zigzag mønster med tyndere rundstang.
Nja...man skal ikke have noget, der ligger, som der kan klatres på...bedre med stående rør i stedet.....
Tænkte bare vise hvordan det blev så her 15 måneder senere..
Rækværket kom op i foråret men nu blev det malet også. Håndlisten er tilpasset til sønnen, så den er lavere/mindre end normalt..
Næste skridt er at slibe trappen..
Har du kontrolleret, at der ikke er mere end 10 cm mellem stolperne? Forstår ikke helt, hvorfor stolperne er på hver side af det gamle metalgelænder. Det gør, at åbningerne er større, og at gelænderet er klatrebart. Jeg ville have foretrukket en løsning, hvor stolperne sad på den højre side (på billedet) af metalgelænderet eller alternativt på begge sider hele vejen overfor hinanden (ikke hver anden).
Det er 10 cm diagonalt mellem de to planker..
Vi ønskede at få det så let og lyst som muligt, deraf diagonalopsætningen. Vi overvejede flere varianter.
Hvis det er 10 cm diagonalt mellem plankerne, så er alt godt! Det var netop fordi det så så luftigt ud, at jeg var lidt i tvivl.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.