1,719 læst ·
9 svar
2k læst
9 svar
Hvad er den bedste løsning, loft i korridor?
Hej,
Jeg har en gang + korridor, hvor jeg skal montere et loft, helst gips, men jeg er åben for andre forslag (færdigmalede plader som fx Huntonit eller anden loftpanel). Da loftet skal sænkes ned, og belysning (downlights) skal monteres, har jeg nogle overvejelser angående det bedste regelsystem. Korridoren er 130 cm bred og ca. 10 m lang (se vedhæftede billeder), så hvis jeg vælger gips, vil jeg skulle samle dem med "langsiden" (90 eller 120 cm), hvilket betyder, at der bliver ca. 10 samlinger, som skal spartles/slibes før maling. Loftliste eller ej spiller ingen afgørende rolle.
En håndværker, jeg talte med, foreslog stålregler ifølge dette link https://bolist.se/gor-det-sjalv/inne/innertak/Sänka%20tak/
Jeg synes, denne løsning virker dyr i forhold til at bruge træregler, især når man tænker på, at korridoren er forholdsvis smal (130 cm), så jeg tænker, at belastningen ikke bliver stor på regelsystemet.
Hvordan ser I på dette, og hvordan ville I have gjort det?
Jeg er taknemmelig for tips og idéer til, hvordan dette kan gøres på den mest smidige måde; dvs. så enkelt og effektivt som muligt. Det skal være forholdsvis pænt og behøver ikke være den billigste løsning.
Tak på forhånd.
Jeg har en gang + korridor, hvor jeg skal montere et loft, helst gips, men jeg er åben for andre forslag (færdigmalede plader som fx Huntonit eller anden loftpanel). Da loftet skal sænkes ned, og belysning (downlights) skal monteres, har jeg nogle overvejelser angående det bedste regelsystem. Korridoren er 130 cm bred og ca. 10 m lang (se vedhæftede billeder), så hvis jeg vælger gips, vil jeg skulle samle dem med "langsiden" (90 eller 120 cm), hvilket betyder, at der bliver ca. 10 samlinger, som skal spartles/slibes før maling. Loftliste eller ej spiller ingen afgørende rolle.
En håndværker, jeg talte med, foreslog stålregler ifølge dette link https://bolist.se/gor-det-sjalv/inne/innertak/Sänka%20tak/
Jeg synes, denne løsning virker dyr i forhold til at bruge træregler, især når man tænker på, at korridoren er forholdsvis smal (130 cm), så jeg tænker, at belastningen ikke bliver stor på regelsystemet.
Hvordan ser I på dette, og hvordan ville I have gjort det?
Jeg er taknemmelig for tips og idéer til, hvordan dette kan gøres på den mest smidige måde; dvs. så enkelt og effektivt som muligt. Det skal være forholdsvis pænt og behøver ikke være den billigste løsning.
Tak på forhånd.
Tænker du på "færdigmalede" plader, så ja det stemmer med dimensionerne, men plejer man ikke normalt at lægge loft/gulv i længderetningen alternativt lyssretningen af et rum og så ville disse plader lægges langs hvilket bliver udfordrende uanset retning.J jonaserik sagde:
Nogle synspunkter på regelsættet? Det var primært det, som jeg ville have tips til
Stræktak, det har vi valgt i alle vores rum (nybyggeri). Du slipper al denne problematik og får et perfekt loft for færre penge og tidsforbrug. Byggefirmaet vi hyrede, og som er generalagent for Sverige, har nogle eksempler på udførte job på deres facebook side.
Ingen synspunkt på det, skal reglas efter hvad skiverne skal have. Men det er langsiderne som skal fastgøres hvis de er notede. Ellers regler i hver samling.F Fethajja sagde:Tänker du på "färdigmålade" skivor, så ja det stämmer med dimensionerna, men brukar man inte normalt lägga tak/gulv i længderetningen alternativet lysretningen af et rum og da ville disse skiver lægges langs med hvilket bliver udfordrende uanset retning.
Nogle synspunkter på regelsættet? Det var primært det som jeg ville have tips om.
Hej, usikker på hvilken problematik du henviser til? Jeg efterspurgte nogle tips og ideer omkring regelværket for taget, dvs. stål vs. træregler.MrJay sagde:
Mit hus er fra -68 og havde denne type tag i alle rum, da det blev bygget, dengang blev det kaldt "barracudatag" og var utroligt brandfarligt, så alle skiftede til noget andet efterhånden. Forstår, at nutidens stræktag både er brandhæmmende og vandtæt, men da jeg renoverer selv, er dette udelukket af forskellige grunde. Men tak for tippet alligevel.
Jeg henviste til problematikken med samlinger og revnedannelse samt fremtidig vedligeholdelse af gipstag, som er svært at undgå, især i ældre træhuse, der har en tendens til at bevæge sig ekstra. Disse "nye" stræktag har absolut intet til fælles med gamle barracudatag udover, hvordan de installeres. Men selvfølgelig... bare kør videre med din plan 👌F Fethajja sagde:Hej, usikker på hvilken problematik du henviser til? Jeg efterspurgte lidt tips og ideer omkring regelverket for taget, dvs. stål vs. træreglar.
Mit hus er fra -68 og havde denne type tag i alle rum, da det blev bygget; dengang blev det kaldt "barracudatag" og var enormt brandfarligt, så alle skiftede til noget andet, når det blev anbefalet. Jeg forstår, at nutidens stræktag både er ildfaste og vandtætte, men da jeg renoverer selv, er dette udelukket af forskellige grunde. Men tak for tipsene alligevel.
Stålregel er kanon til loftbeklædning. Bedst resultat opnås med dobbel gipsplade. Har bygget sikkert +10000 kvm gipstak med hatteprofil.
F Fethajja sagde:
Klik her for at svare