Jeg har bygget en "friggebod" hvor taget ligger på åsar i stedet for spær.
Dog har jeg stødt på et problem, da åsen i rygningspunktet er lige, mens de øvrige har en hældning på 18 grader:
For indertaget, hvor de mødes i rygningspunktet, bliver vinklen og afstandene helt "off":
Der er simpelthen ikke så meget eller intet at sømme/skruve på. Jeg kunne jo fase kanterne på tagpladerne (bliver enten en form for panel eller krydsfiner) og forsøge at få dem til at mødes præcis i midten og tvinge dem ned de 3 mm, men det er nok ikke optimalt. Overvejede ellers at sætte en 45x45 lægte sunket ca. 11 mm langs åsen i taget. Ville det fungere?
Men instruktionerne siger ikke så meget desværre, dette er det eneste som er omkring trinene om at montere tag:
Snakker med producenten også, de meddeler bare at jeg kan have brug for at "regla op" for at montere indvendig væg- og tag. Gætter på at det måske ikke er så almindeligt med indvendigt tag. Jeg er total nybegynder med så måske stiller det forkerte spørgsmål også.
Står der noget omkring nock-åsen i instruktionen? Jeg mener du måske har tolket noget forkert som vi måske kan hjælpe med at forstå eller diskutere omkring...
Står det noget omkring nock-åsen i instruktionen? Jeg mener, du har måske tolket noget forkert, som vi måske kan hjælpe med at forstå eller diskutere omkring...
Nope, nada =/ Den eneste anden gang, som tagåsene nævnes, er i forbindelse med monteringen af dem:
Trist, ja så må du nok gøre som du foreslår selv, at sætte to ekstra regler på hver side - som du sænker ned tilpas meget.
Og/eller noget 3mm tykt at lægge under åsen.
Alternativt lægge på en 45:a så nockreglen ses, plus noget liste-agtigt at skrue i.
Trist, ja då får du nok gøre som du foreslår selv, at sætte to ekstra regler på hver side - som du sænker ned passende meget.
Eller noget 3mm tykt at lægge under åsen.
Alternativt lægge på en 45:er så at nockreglen ses, plus noget liste-agtigt at skrue i.
[billede]