Jeg har bygget en "friggebod" hvor taget ligger på åsar i stedet for spær.
Dog har jeg stødt på et problem, da åsen i rygningspunktet er lige, mens de øvrige har en hældning på 18 grader:
For indertaget, hvor de mødes i rygningspunktet, bliver vinklen og afstandene helt "off":
Der er simpelthen ikke så meget eller intet at sømme/skruve på. Jeg kunne jo fase kanterne på tagpladerne (bliver enten en form for panel eller krydsfiner) og forsøge at få dem til at mødes præcis i midten og tvinge dem ned de 3 mm, men det er nok ikke optimalt. Overvejede ellers at sætte en 45x45 lægte sunket ca. 11 mm langs åsen i taget. Ville det fungere?
Men instruktionerne siger ikke så meget desværre, dette er det eneste som er omkring trinene om at montere tag:
Snakker med producenten også, de meddeler bare at jeg kan have brug for at "regla op" for at montere indvendig væg- og tag. Gætter på at det måske ikke er så almindeligt med indvendigt tag. Jeg er total nybegynder med så måske stiller det forkerte spørgsmål også.
Står der noget omkring nock-åsen i instruktionen? Jeg mener du måske har tolket noget forkert som vi måske kan hjælpe med at forstå eller diskutere omkring...
Står det noget omkring nock-åsen i instruktionen? Jeg mener, du har måske tolket noget forkert, som vi måske kan hjælpe med at forstå eller diskutere omkring...
Nope, nada =/ Den eneste anden gang, som tagåsene nævnes, er i forbindelse med monteringen af dem:
Trist, ja så må du nok gøre som du foreslår selv, at sætte to ekstra regler på hver side - som du sænker ned tilpas meget.
Og/eller noget 3mm tykt at lægge under åsen.
Alternativt lægge på en 45:a så nockreglen ses, plus noget liste-agtigt at skrue i.
Trist, ja då får du nok gøre som du foreslår selv, at sætte to ekstra regler på hver side - som du sænker ned passende meget.
Eller noget 3mm tykt at lægge under åsen.
Alternativt lægge på en 45:er så at nockreglen ses, plus noget liste-agtigt at skrue i.
[billede]
Det där var faktisk ikke en dum idé – at "fejke" en synlig nock ville nok fungere ganske godt i dette tilfælde.
Snyggest ville jo være som du siger, at man finder nogen simpel ~3mm passtop, men selv om man skulle gøre det, er vel risikoen, at den sprækker og har sig, hvis man skal skrue en masse i den.
Jeg fixede det som i "fuskförslaget" ovenfor, bortset fra at jeg udskiftede hele tagryggen til en kraftigere bjælke, der stak ned.
Edit: Problemet i kippen har jeg dog ikke løst. Der er en del varmetab der, som jeg overvejer at løse ved at skumme det trekantede hulrum udefra. Dette havde været bedre løst, hvis jeg havde fasede kippen i toppen.
Jeg ordnede det som i "snydforslaget" ovenfor, bortset fra at jeg udskiftede hele tagryggen med en kraftigere bjælke, der stak ned.
Redigering: Problemet ved mønningen har jeg dog ikke løst. Der er en del varmetab der, som jeg overvejer at løse ved at skumme det trekantede tomrum udefra. Dette ville have været bedre løst, hvis jeg havde faset mønningen foroven.
Okay, du mener, at du har gjort noget lignende før? Det endte godt til sidst?
Hvad angår isolering osv. har jeg også eventuelt tænkt noget skum, men vil først prøve, om det ikke virker at bare fase/sneskære den side af isoleringen (har 145mm glasuld til taget der).
Okay, du mener, at du har gjort noget lignende før? Det blev godt til sidst?
Med hensyn til isolering osv. har jeg også eventuelt tænkt noget skum, men vil prøve først, om det ikke virker at bare fase/skråskære den side af isoleringen (har 145mm glasuld til loftet der).
Jo, jeg har gjort noget lignende. I mit tilfælde dog kanalplast. Der er ingen isolering mellem kanalplasten ovenpå reglen, dvs. ingen isolering der, hvor kanalplasten ligger an på nocken. Idiotisk konstruktion. Havde jeg faset ovenpå, så ville det være blevet bedre og tættere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.