Hej
Jeg har en stige op til loftet og tænker nu på at sætte en fast trappe i stedet. Den bliver stejl, men det må så være. Det jeg undrer mig over er, hvor langt/højt der skal være mellem trinene. Almindelige trapper har jo cirka 17-18 cm højdeforskel mellem trinene. Da jeg lavede en trappe til mit loftsskur brugte jeg disse mål, og den trappe er stejl og det føles meget mærkeligt at gå på den, trinene sidder for tæt, skal nok lave den om ved lejlighed.
Tilbage til min loftstrappe, højden gulv-til-gulv er 2632 mm og åbningen er 1178 mm og bredden på åbningen er 700 mm. Jeg har været på en russisk side, hvor man kan indtaste sine mål, og der får jeg en trinforskel på 260 mm (10 trin), hvilket jeg synes lyder meget, men hvis man måler på en stige, så er det ret langt mellem trinene. Modtager gerne råd.

med venlig hilsen/kenth

Senest redigeret:
17-18 passer bedst med en trappe med den rette hældning...en såkaldt lofttrappe passer nok et sted ved 20-23 ville jeg gætte...dog vil lofttrappen blive ubehagelig at gå ned i....

Sådan er det, man må bakke ned som når man går på stigen.

Findes der ingen muligheder for at lave en længere/bedre trappe?

Nej, hullet er der, så det er at acceptere situationen. At begynde at lave om mellemspærret med alt hvad der er deri med el mv., nej ingen mulighed. Har overvejet taglem, har sådan i sommerhuset, men nej, det ser ikke pænt ud, og eftersom loftsrummet er indrettet til overnatninger, vil jeg ikke lukke det, men ordne en permanent trappe, så de, der kommer på besøg, ikke behøver at klatre op ad stigen, når de skal på toilettet om natten, men har en trappe, om end stejl.

Senest redigeret:
Du kan måske lave en trappe, hvor trinnene er dybe henholdsvis smalle hvert andet trin. Altså god plads til fødderne på halvdelen af trappen.

Det har jeg også overvejet, har selv aldrig gået i en sådan trappe, og de som har, synes det føles mærkeligt ikke at kunne vælge, hvordan man skal gå. Måske jeg skal opsøge en sådan trappe og prøve, for der bliver jo bedre plads til løftet af foden.

Desuden et helt trin under foden, så du går lidt mere sikkert, men du skal altid begynde med samme fod:).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.