Efter oversvømmelse har jeg lidt overvejelser. Gulvet i kælderen er blevet flydespartlet, og nu når vi leder efter garderobeskab, ser vi, at lofthøjden i det ene rum er 202 cm. Hvad jeg kan læse mig til, er den mindste lofthøjde, der er godkendt, 210 cm. De flydespartlede alle rum, men det er kun i det rum med vandbåren gulvvarme, de hævede betydeligt, i alt blev det nok 7-8 cm højere. Kan det passe, at man ikke må have lavere lofthøjde end 210 cm? Og hvad kan der ske, hvis det nu forholder sig sådan?

2.10 gælder nybyggeri. Der findes jo mange ældre boliger med lavere lofthøjde - der "sker" ikke noget specielt med dem...

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jeg mener, at hvis loftshøjden er for lav, så tæller det heller ikke som biyta.

A A.G sagde:
Har för mig att om takhöjden är för låg så räknas det inte heller som biyta.
Men da skal du ned under 1.90

Det skal vel være 2.30 mindst nu til dags for at regnes som boligareal? Der sker jo intet andet end at man slår hovedet lettere, og man ikke kan sige, at boligarealet er X kvm den dag, man skal sælge.

Jeg har på fornemmelsen, at jeg også har læst, at hvis loftshøjden er for høj i "källaren", så regnes den som etage og ikke som kælder.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Har för mig att jag även har läst att om takhöjden är för hög i "källaren" så räknas den som våning och inte som källare.
Etage bliver det nok, hvis der findes boligområde. En kælder er vel ifølge definitionen under eller til størstedelen under jord. Det siger vel ikke noget om dens beskaffenhed, tænker at hvis du skulle bygge en etage helt uden vinduer så tæller det nok ikke som etage for der findes ikke noget boligområde. Gætter bare her dog.

T TypRätt sagde:
Det skal vel være 2.30 mindst nu til dags for at tælle som boligareal? Der sker jo ikke andet end man slår hovedet lettere og man ikke kan sige, at boligarealet er X kvm den dag man skal sælge.
Det ville være rart hvis det var sådan, for så ville jeg ikke have noget boligareal overhovedet i fritidshuset. Men skatteverket synes 1.90 er nok. Men så er der jo regler for nybyggeri som siger mindst 2.10.
https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/fastighetstaxering/deklarerasmahus/matreglerforsmahus.4.5cbdbba811c9a768f0c80002011.html

Byggeregler er (heldigvis) ikke retroaktive. De regler, der gælder i dag, kan ikke bruges til at kræve ændringer på gamle, eksisterende huse.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.