Hej
Jeg vil lægge gulv på mit loft. Spærbjælkerne er cc 1200 mm.
Der er allerede en gangbro i dag, og den er placeret oven på 70*45-regler, der ligger på tværs af spærbjælkerne. Men da pladsen er begrænset, vil jeg maksimere både gulvareal og lofthøjde ved at undgå denne 70 mm underbygning.
Loftet er "varmt", dvs. isoleringen sidder i ydertaget. Adgang til loftet sker gennem en loftlem med indre mål ca. 0,5*1,1 m. Lidt svaj i loftgulvet er ikke et problem, men det må jo ikke briste.
Hvordan gør jeg bedst?

1. Kan man bruge almindelige gulvspånplader og skrue reglerne nedenunder, så de havner mellem spærene?
2. Eller skal man lave en ordentlig tværgående bjælkekonstruktion med bjælkesko fastgjort i spærene?

/ Per

21mm Konstruktionsplywood burde jo fungere godt. Den brister ikke med det første.

Tak for inspiration!
Det holder sikkert, men jeg får ikke store plader igennem loftslemmen. Jeg må nok dele dem i 800*1200-stykker i så fald, hvilket indebærer samling over hver tagspærbjælke.
Hvordan fæster jeg pladerne i bjælkerne på en god måde? Der er jo ikke mange millimeter at arbejde med.
/ Per

Magnus E K
Jeg byggede mit loftsgulv af 20-21 mm råspont. Har dog kun cc ca 90 så det bliver nok desværre for ustabilt med 120 (har godt 100 et sted ved skorstenen og bare det føles forskel). Hvis du får fat i tykkere råspont, typisk 28 mm, så ville det fungere og bliver efter min mening meget pænere end med plader. Også lettere at få op gennem lemmen.

Det der virker interessant! 5 pakker af den længste variant dækker præcis det jeg vil uden at skulle save. Frem til loftslugen skal de tages ind gennem vinduet på overetagen, men derefter må jeg tænke over, om de kan komme op gennem lugen uden at ramme indersiden af ydertagen.
Desværre bor jeg ikke i sydlige Halland :(.

Mange ældre vinde er udført med forskalling direkte på spær CC 1200mm. Jeg har også suppleret forskalling 21x120 for at dække hele vinden, og det er ingen problemer. Køb forskalling, som også er endenotet, og kør på, min har holdt siden '62.

• Synes
DontBeFooledByAQuotation og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.