Hej
Ved inspektion blev det opdaget, at loftet hang lidt ned. Først troede jeg, det var sømmet gips, der havde givet sig. Da jeg skruede næste lag udenpå, så det ud som det blev godt.

Men i dag, da jeg var oppe på loftet for at rydde op inden opdatering af elen, opdagede jeg, at hanebjælke nr. 2 og 3 fra gavlen faktisk er sunket i forhold til bjælken, som ligger tværs ovenpå ifølge billedet. 2 og 3 befinder sig cirka der, hvor antennen ligger på billedet.

Bjælken ligger godt ved 1 og 5,6,7 typisk.
Så hanebjælkerne er simpelthen sunket lidt. Det viser sig, at bjælken kun er sømmet, så det er ikke så mærkeligt. Dog vil jeg gerne gøre to ting.

1. Løfte hanebjælke 2 og 3 så meget som muligt. Eventuelt kan jeg skubbe dem op nedefra. (Måske er det det bedste?)

2. Sikre med en slags trækstærkt beslag, så det ikke sker igen. Det føles ikke som om, det er nok med fx en fransk bolt i denne situation.

Så kom med idéer til, hvordan man gør dette bedst.

Tegningen på billedet var for at lave en evt. forlængelse, da jeg troede, det var dette, der var problemet, men jeg ser ikke det som det største bekymring lige nu.

• Loftgulv med træplanker viser to hanebjælker markeret med røde pile. En antenne er synlig, og skygger er fanget af kameraet.
BirgitS BirgitS sagde:
Hvad er det for slags tagstole?
[link]
[link]

Har man fjernet en indre væg?
Det ser ud som om der går en masse liner på kryds og tværs.
Hej. Tagstolene ser ud som følger.
Ifølge billede C. Det, der ligger lidt skævt i én v, er kun til opbevaring. Der ligger gammelt spont der.

Ja, det har nok været et rum derunder engang. Har lidt forskellige ruminddelingsforslag ifølge originaltegningerne, men ved ikke, hvad der faktisk blev. (Hus fra -65) Bjælken på hanebjælkerne er gammel, og ligeledes sømmet, den er sømmet med.

Overvejer om man kan sætte kraftige L-vinkler med gevindskruer imellem. Så kunne man spænde lidt efterhånden?

Godt jeg ikke har spartlet samlingerne i loftet endnu.

• Diagram over forskellige typer af tagstole, med fokus på type C, der viser en konstruktion med diagonale afstivere og en tværbjælke.
Ældre huse kan have andre typer af tagstole og forankring af dem end hvad der er almindeligt i dag.
Der fandtes tidligere noget, der blev kaldt "svensk takstol" osv.
Så tjek først nøje præcis hvordan de er forankret og samlet.
Er det et hus med regelstamme eller planke-stamme?

BirgitS
Almindelige 60'er fagværkstakstole altså, og så er der normalt ingen bærende vægge under, hvis huset er rektangulært. Det kan være anderledes, hvis det er en form for element/modulhus.

Tagspærene er dog ikke konstruerede til nogen last på loftet. Med tanke på at der er lagt et gulv (som er gledet fra hinanden), er der risiko for, at nogen tidligere har opbevaret alt for meget der.

Fagværk er komplicerede ting, og det er ikke let at vide, hvad der er sket, og hvordan det bør udbedres. De der liner ser ud som om, man har oplevet, at der har været problemer og har forsøgt at udbedre det på en underlig måde. Jeg anbefaler, at du ansætter en konstruktionsingeniør. Alle indgreb i bærende konstruktion f.eks. tagspær skal kun udføres efter en godkendt byggetilladelse.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Ældre huse kan have andre typer af tagstole og forankring af dem, end hvad der er almindeligt i dag.
Der fandtes tidligere noget, der kaldtes "svensk tagstol" osv.
Så tjek først nøje, hvordan de er forankrede og sammensat.
Er det et hus med regelstomme eller plankstomme?
Hej. Gode spørgsmål.
Huset er et LB-hus med regler CC 45 i gulvet. CC60 i vægge og tagstole med CC 120 med ekstra bjælkelag imellem for at få CC 60 i loftet. Ved ikke rigtig, om det giver svar på dit spørgsmål?

BirgitS BirgitS sagde:
Almindelige 60-tals fagværksspær altså, og så er der normalt ikke nogen bærende vægge under, hvis huset er rektangulært. Det kan være anderledes, hvis det er en form for element/modulhus.

Spærene er dog ikke konstrueret til nogen last på loftet. Med tanke på at man har lagt et gulv (som er gledet fra hinanden), er der risiko for, at nogen tidligere har opbevaret alt for meget deroppe.

Fagværk er komplicerede sager, og det er ikke let at vide, hvad der er sket, og hvordan det bør udbedres. De der liner ser jo ud som om, man har oplevet, at der har været problemer og forsøgt at afhjælpe det på en underlig måde. Jeg anbefaler, at du ansætter en bygningskonstruktør. Alle indgreb i bærende konstruktioner f.eks. spær skal kun udføres efter en godkendt byggeanmeldelse.
Hej, det er et LB-hus, så det passer nok som du skriver.

I midten af gangstien, ca. 60 cm bred, ligger der rigtig fer, som man kan gå på. Men resten ved siderne er noget tyndt skidt, som bøjer sig og knager lidt fint. Det kan meget vel være, at man alligevel har opbevaret ting der, og at det er blevet, som du siger. Loftet skal fortsat være loft og ingen opbevaring eller lignende. Jeg er heller ikke bekymret, men jeg bryder mig ikke om søm i sådan en situation og vil gerne forsøge at afstive og gøre det bedre.

Det eneste indgreb er forstærkning, ikke fjernelse.
Bevidst om at ændringer på bærende konstruktioner er anmeldelsespligtige.

Det er ikke gledet fra hinanden, men det er samlingen i de to forskellige fer, der ligger der.

Løsningen blev sådan her for nogen der evt. undrer.
Jeg lod den gamle bjælke ligge og skruede den nye regel i denne. Forankrede med tagåsjern efter at jeg løftede hanebjælkerne så meget som muligt. (5-10mm). Satte en lignende regel på den anden side, så disse to nu dækker hele stuen/køkkenet. Og de hviler på skorstenen i gavlen på den ene side og opreglet indervæg i den anden ende. Det bliver rigtig godt.

• Tagvind renovering, med synlige spær, bjælker og isoleringsmateriale. Sollys skinner gennem en åben gavlvæg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.