Har et sutterenghus 8*12 m byggeareal, med åben planløsning, dagligstuen er ca. 8 * 4 m (1/3 af overetagen). Problemet er, at loftet hænger. Udgående fra rummets ene væg, (husets ydervæg kortside) ca. 1 m ud, så er loftet sunket ca. 5 cm og hænger nogenlunde sådan, indtil det når næste væg/spalje :mad:. Nedhænget begynder lige langt ud langs med hele væggen. Som jeg har målt det, så er det omtrent der, den anden tagstol burde bære loftet.

Nogen sagde, at det skyldes, at indersiden af loftet har sluppet, men da jeg fjernede en stump loftsbrædder (almue loft ca. 125 mm brede brædder), så sidder det tæt mod det øvre "råloft" i profilerede 75 mm brede brædder. Det virker underligt, især med tanke på, hvor nedhænget starter.

Kan det være, at det er for svagt? Huset bygget 1974, vi flyttede dertil 1990, allerede dengang hang det en del, men der var andet at renovere... Nu overvejer vi hvidmaling, og så bliver det jo mere synligt.

En hos Cramo sagde, at man skulle prøve at skrue en kraftig bræt op i loftet, vinkelret mod tagstolene, lægge en til på gulvet og så prøve at slå en mellem loft og gulv, dette for at hæve det løse loft. Går det ikke, så er det nok tagstolene, der skal løftes, hvortil Cramo havde stempler til udlejning. Da forstod jeg det sådan, at jeg med disse stempler, med krumtap, som pressede loftet op, skulle kunne løfte tagstolernes base, så loftet bliver jævnt (alternativt lidt højere, antager jeg) og derefter fastsætte tagstolene bedre.

Hvad jeg nu overvejer er, hvor sandsynligt det er, at det fungerer, at jeg ikke skader tagstolene endnu mere m.m.?

Tagstolene på loftet synes at være lavet af en 8 m lang bjælke 2" 11" (måske sammensat, der ligger 40 cm træspån ovenpå). Spærerne er af dobbelte 1" 11" brædder. 6 stk. 2" 5" brædder af forskellige længder holder tagstolen sammen (i nederdelen binder 1 " 5" brædder på hver side om 2 " 5" brættet og 2" 11" bjælken, og opad ligger 2" 5" mellem 1 "11" spærerne) :confused: Hm mange dimensioner/mål der, jeg kan lægge en tegning ud af den, hvis nogen undrer.
 
Hej, bøjer ydertaget ned noget, hvis du kigger udefra?
 
Hej!
Den øverste del af bjælkerne (tættest på taget) synker 2-3 cm i midten, kan jeg se inde på loftet.
Jeg havde en dygtig tømrer her. Jeg havde mine tvivl om stolperne, og han havde aldrig set en sådan konstruktion! I stedet for en skråstiver per side, så det danner tre trekanter, og hver af de to skråstivere holder op underspærren, plus to støtter per side, ser det ud til at være tre støtter per side…
Klart at det ikke sidder som de skal! I næsten hvert rum i huset hænger det lidt, men mest synligt i stuen selvfølgelig :mad:.
Så det er nok "bare" for mig at løfte taget. Jeg skal bare kontrollere, at det i det mindste er fastgjort ved spidserne på spærret. Huset har indbyggede tagrender (også en "finesse" som jeg har måttet lave om for at undgå, at vandet får brædderne til at rådne væk, skiftet brædder og lagt plade). Er der noget, jeg skal tænke på, når jeg løfter og fastgører "spærrene" til spær?

Venlig hilsen
Stefan
 
En hurtig skitse af, hvordan "takstolarna" ser ud, og hvordan de burde se ud (nederst til højre)
/Stefan
 
  • Skisse af tagstolesdesign med målinger, viser nuværende og foreslået struktur nederst til højre.
puh, løfte taget lyder som et stort projekt, men lige så godt at gøre det "rigtigt" denne gang!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.