Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Jeg er i gang med en større renovering og har et øjeblik foran mig, som giver mig lidt hovedbry. Hvordan ville I gøre her?
Jeg skal renovere gulvbjælkelaget og fjerne parket, underliggende gulvspån og inspicere reglar, inden jeg lægger nyt gulvspån og nyt gulv. Under rummet er der en kælder.
Hvad tror I, skal jeg forsøge at frigøre skorstenen lidt og hejse op kaminen på en eller anden måde, eller skal jeg demontere hele den forbandede skorsten (topmonteret modul) begyndende fra ydertagen og ned og fjerne kaminen helt?

Jeg skal renovere gulvbjælkelaget og fjerne parket, underliggende gulvspån og inspicere reglar, inden jeg lægger nyt gulvspån og nyt gulv. Under rummet er der en kælder.
Hvad tror I, skal jeg forsøge at frigøre skorstenen lidt og hejse op kaminen på en eller anden måde, eller skal jeg demontere hele den forbandede skorsten (topmonteret modul) begyndende fra ydertagen og ned og fjerne kaminen helt?

Rimeligt skal du hæve skorstenen et stykke for at få kakkelovnen ud af vejen. Det fremgår ikke af billedet, hverken hvor lang skorstenen er eller om den sidder fast et sted. Jeg ville forsøge at løfte skorstenen et stykke og sikre den med reb, støtter eller hvad der kræves. Derefter flytte kakkelovnen ud af rummet for at få ordentlig adgang.
Erik
Erik
Renovatør
· Västra Götaland
· 1 117 indlæg
Ved ikke hvordan sådanne modulskorstene sidder fast, de hviler vel på kaminen er jeg bange for...Avemo sagde:Rimeligt må du løfte skorstenen en smule for at få kaminen væk. Det fremgår ikke af billedet hverken hvor lang skorstenen er, eller om den sidder fast et sted. Jeg ville forsøge at løfte skorstenen en smule og sikre den med reb, støtter eller hvad der kræves. Derefter flytte kaminen ud af rummet for at få ordentlig adgang.
Erik
Havde været rart at slippe for at demontere hele skorstenen, men modulerne står på hinanden, så risikoen er, at jeg får rive det hele ned.
Må prøve som du siger. Skal se om skorstenen er fritstående, for et alternativ er at "slippe ned" kaminen også, da jeg alligevel river bjælkelaget.
Klik her for at svare