Hej! Jeg har et hus, der er 1,5 plan. Det er et modulhus bygget i 1990 med spær tilpasset til overetagen. Jeg vil gerne flytte det, men da det er for højt til at køre under viadukter, ville det nemmeste være, hvis det er muligt at løfte overetagen af og tage den i 2 hele store dele.

Som jeg ser det, burde det bare være at skære vandrørene/afløb samt el og løsne spærene, der er fastgjort på ydervæggen, og løfte overetagen af?

Jeg vil naturligvis hyre et firma til dette, men jeg vil gerne vide nogenlunde, hvordan man gør det :)

Jeg vil helst ikke tage det ned i moduler. Jeg bruger hellere penge på at flytte det i 2 dele end at tage det ned.
 
Senest redigeret:
Mats-S
Hej!

Når du beskriver dit hus, lyder det meget lig mit hus, et 1,5 plans modulhus på torpargrund fra 1983.

Stueetagen består af 2 moduler, der blev løftet på plads med 2 kranløft. Så det ville blive samme moment, hvis man skulle flytte det.
Men overetagen ville aldrig kunne løftes med ét løft. Årsagen er, at bjælkelaget tilhører de nederste moduler, så der er ikke noget, der holder det sammen, hvis man løsner tagstolene.
Da man satte overetagen op, var det 3+3 tagskassetter samt 2 gavlspidser. Derefter var det løsvirke for at bygge rummen på overetagen.

Hvis du skal kunne løfte overetagen af, skal den være lavet helt anderledes, alternativt må man bygge en midlertidig bundplade på overetagen, der holder det hele sammen.

Måske bedst at du tager en indledende kontakt med et seriøst firma, der laver sådanne opgaver, så får du lidt bedre svar med mere substans :-)
 
Mats-S Mats-S sagde:
Hej!

När du beskriver dit hus så lyder det meget ligesom mit hus, 1,5 plan modulhus på torpargrund fra 1983.

Stueetagen består af 2 moduler, løftet derhen med 2 kranløft. Så det ville blive samme procedure, hvis man skulle flytte det.
Men overetagen ville aldrig kunne løftes med et løft. Årsagen er, at bjælkelaget tilhører de nedre moduler, så der er intet, der holder det sammen, hvis man løsner spærrene.
Da man satte overetagen på, var det 3+3 tagkassetter, samt 2 gavlspidser. Derefter var det løsvirke til at bygge rummene på overetagen.

Hvis du skal kunne løfte overetagen, så skal den være helt anderledes lavet, alternativt skal man bygge en midlertidig bundplade på overetagen, som holder det hele sammen.

Måske det bedst, at du tager en indledende kontakt med en seriøs firma, der laver sådanne jobs, så får du lidt bedre svar med mere substans :)
Ok jeg tænkte mig, at hele taget bærer på spærene og hvis man bare kan løfte i alle disse, så er
vel resten intakt på de nedre moduler. Jeg regner med en del arbejde, men at skulle rive så meget ned lyder alt for tidskrævende. Må nok kontakte et firma og høre om de har flyttet noget lignende.
 
Mats-S
H heathrow sagde:
tænkte mig at hele taget bærer på spær
Præcis, men etagedækket (som er bygget på modulerne til stueetagen) spiller også en vigtig rolle i stabiliteten, så at taget ikke "imploderer".
Men fagfolkene har måske også en løsning på det ;-)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.