Loft med en lang, ujævn åbning efter en fjernet væg. Åbningen er dækket af opbrudte materialer, der kræver renovering.

Skal renovere et af soveværelserne i lejligheden. Den tidligere ejer havde revet en væg ned og dermed gjort to mindre soveværelser til ét stort. Hullet i loftet havde han skjult med en rigtig grim og ret tyk spånplade/planke langs med hullet, som vi har taget ned. Hvordan løser jeg nu dette på bedste måde? Min første tanke var blot at lime 4 mm krydsfiner op langs med, så det akkurat dækkede det grimme hul, men min sambo går ikke med til dette (suk). (Det må absolut ikke på nogen måde kunne ses, at der har været en væg der tidligere). Fugen/hullet er ca. 8,5-10 cm bredt afhængigt af, hvordan man måler.

1. Sætte nyt gipsloft op på det gamle i hele rummet?
2. En anden bedre løsning, der giver et pænt resultat?

Er det færdige plader i loftet, der danner et synligt mønster? I så fald er det nok svært at fikse det uden at bygge et nyt loft. Muligvis kan du tage pladerne ned i det mindre rum og den smallere strimmel, der ses på billedet, og derefter sætte nyt loft i den del med samme loftplader. Risikoen er dog, at det ses en farveskiftning, så det kan kræve maling.

Er det gips, kan du skrue krydsfinerplader oven over det eksisterende loftgips, skære et passende stort gipsstykke ud, som du derefter skruer i krydsfineren, og så spartle og slibe og spartle og slibe, til hullet er væk. Altså samme teknik som når man reparerer et hul i en gipsvæg.

Det er et gipstak, der er nedhængt fra betontaget. Gipspladerne er en standardvariant med fasede kanter, og der er et mønster, fordi pladerne er monteret med forskudte samlinger.

Et alternativ burde jo så være at reparere gipset, derefter spartle samlingen og alle skrå kanter, slibe og male loftet. Så burde du få et glat loft.

Overvejer du at lave noget sjovt i loftet, såsom at indfælde højttalere, spotlight eller indsætte flere lamper, så har du chancen nu, når det er åbent. Hvis du laver huller med en hulsav hvor tingene skal sidde, burde du kunne fiske frem flexslange, måske med hjælp fra et almindeligt rensbånd.

Slå på en gles c/c 30 og derefter pæne loftplader på det.

Forstår ikke helt, hvordan jeg skal kunne fastgøre en gipssplade der, når der egentlig ikke er noget at fastgøre den i. De gamle vægregler er bare kappet der, hvor loftet begynder. Den tidligere ejer har så fastgjort træklodser til dem, som han derefter skruede spånpladen fast i.

Gipsvæg med åbning, der afslører afskårne væggregler og fastspændt træblok til understøttelse af spånplade.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.