Hejsa!
Skal begynde at renovere kælderen nu her i løbet af vinteren og har lidt overvejelser angående loftet...
Der sidder i dag plader, som varierer i størrelse, men de største er ca. 2000x1000. I kælderen er der i dag et vaskerum og et gammelt fyrrum, som ikke længere anvendes. Nu er spørgsmålet... hvad tror I, det ligner?
Eternit?
Loft med hvidmalede plader, potentielt eternit, set i en kælder med en enkelt loftslampe. Loftplader med uregelmæssige kanter og overflade nedefra, eventuelt eternit, ses i et kælderrum. Plader på loftet i en kælder, muligvis eternit, med synlige sømhuller og en kabel i en clips langs kanten. Pladerne er matte og ujævne i teksturen. Et kældertag med hvidmalede plader, nogle med ujævne kanter og skruemærker, muligvis eternit. Rør og et vindue ses under taget. Kældertag med store hvide plader og snoretræk foran et rødt vindue i en renoveringsdiskussion om mulig eternitplader.
Hvis det nu skulle være eternitplader... hvad er det bedste at gøre? Som jeg har forstået det, er eternitplader helt ufarlige, så længe man ikke borer eller knækker pladerne, så der dannes støv? Hvilket kan blive en udfordring, hvis man skal få dem ned hele...
Er det måske bedst at lade skidtet sidde og så sætte et andet loft op ovenpå? Tips til et pænt loft og fremgangsmåde modtages gerne!

tommib
Ja, ser ud som eternit (eller internet, men det er også asbest). Mistanken forstærkes også af, at der har været fyrrum.

Enten sanere i henhold til kunstens regler eller lad sidde og byg ind. Det svære er at få op et loft, når du ikke kan bore op nogle fastgørelser.

Jeg havde nok saneret. Indhent tilbud i det mindste.

E
Jeg tror, at hvad Tommy forsøger at beskrive, er, at det kan være en form for eternit eller halvtredsernes gipsskiva Internit.

Här har du lidt hvad det indebærer, jeg er enig med Tommy i ikke at bygge det ind, behold eller fjern synes jeg.

Sanere kan du gøre selv uden at det behøver være hverken dyrt eller avanceret. Brug engangsoverkast, handsker og åndedrætsmaske. Pil forsigtigt ned uden at brække det i stykker unødvendigt. Send det ud gennem vinduet hvis muligt og du undgår at bære det gennem huset.
Vådtørre efterfølgende, klart

tommib
Ja, det skulle stå internit der. For at være tydelig så indeholder internit asbest.

Det er ikke så bare at pille pladerne ned og vådtørre. Asbestfibre bliver ikke våde af vand pga. deres størrelse og vandets overfladespænding, man skal bruge asbestbinder. Pladerne er også skøre og vil sandsynligvis gå i stykker, når de håndteres. Det er hensigtsmæssigt at have et undertryksaggregat og en sluse for at forhindre spredning.

Jeg har udført netop den operation, men i en garage. Det var et helvede at få pladerne ned. Desuden skal de afleveres et sted, og selv da skal de sandsynligvis deles.

Det kan selvfølgelig gøres selv, det er ikke raketvidenskab. Spørgsmålet er, om det er værd at få hovedpine af det.

• Synes
El-Löken66
  • Laddar…
hej, ikke bare at smide ud, jeg mener, at containeren skal være mærket med gul-svart tape, hvor der står asbest på, og indkapslet??

S Synonymt sagde:
hej, ikke bare at smide ud, jeg har for mig at containeren skal være mærket med gulsort tape hvor der står asbets på, og indkapslet??
Det er næsten 3 år siden TS skulle begynde at nive ned taget. Så vi kan antage at han allerede er færdig med det

• Haha
hannixx
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.