3,627 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Loft i gammel kælder - hvad skal man gøre?
Hej - hold fast: lad mig præsentere vores smukke kælderloft! Det er et rigtigt hjemmebyggeri fra ca. 60'erne, tror vi. Hvad vi har hørt, begyndte den daværende ejer bare at grave direkte ud gennem en væg fra det, der dengang var en mindre kælderdel. Så man kan sige, at dræneringen der har været en udfordring. Arealet er ca. 3,5 x 7 meter.
Nu overvejer vi dog, hvad vi skal gøre ved loftet i denne grotte, for at det måske skal se lidt pænere ud. Vi tror, at man stort set bare har kastet mørtel op. Et sted er det marginalt jævnere. Men så er man blevet træt.
Det burde vel være muligt at fastgøre noget på bjælkerne, men kruxet er, at lofthøjden ved bjælkerne er 190, og ved mørtelen ca. 200 cm. Og vi beholder gerne så meget lofthøjde som muligt, da vi har en idé om at kunne få et lille hjemmegym her senere. Jeg har overvejet, om det kan slibes, men ingen har rigtig bidt på ideen.
Jeg ville egentlig bare stille spørgsmålet, da der måske findes løsninger, som jeg ikke tænker på. Er førstegangshusejer og lidt novice. Og her er jo meget viden og gode idéer.
Nu overvejer vi dog, hvad vi skal gøre ved loftet i denne grotte, for at det måske skal se lidt pænere ud. Vi tror, at man stort set bare har kastet mørtel op. Et sted er det marginalt jævnere. Men så er man blevet træt.
Det burde vel være muligt at fastgøre noget på bjælkerne, men kruxet er, at lofthøjden ved bjælkerne er 190, og ved mørtelen ca. 200 cm. Og vi beholder gerne så meget lofthøjde som muligt, da vi har en idé om at kunne få et lille hjemmegym her senere. Jeg har overvejet, om det kan slibes, men ingen har rigtig bidt på ideen.
Jeg ville egentlig bare stille spørgsmålet, da der måske findes løsninger, som jeg ikke tænker på. Er førstegangshusejer og lidt novice. Og her er jo meget viden og gode idéer.
Hej - forstår hvis dette var et svært spørgsmål, men hvis nogen har idéer til, hvad man kunne gøre med dette indvendige loft i beton, modtages det taknemmeligt.D Dynamobonka sagde:Hej - hold jer fast: lad mig præsentere vores smukke kælderloft! Det er et rigtigt hjemmebyggeri fra ca. 60'erne tror vi. Hvad vi har hørt, så begyndte den daværende ejer bare at grave sig direkte ud gennem en væg fra en, hvad der dengang var en mindre kælderdel. Så man kan sige, at dræningen der har været en udfordring. Arealet er ca. 3,5 x 7 meter.
Nu overvejer vi dog, hvad vi skal gøre ved loftet i denne hule, for at det måske skal se lidt pænere ud. Vi tror, at man stort set bare har kastet mørtel op. Et sted er det marginalt mere jævnt. Men så har man opgivet.
Det burde vel være muligt at fastgøre noget på bjælkerne, men kruxet er, at loftshøjden ved bjælkerne er 190, og ved mørtlen ca. 200 cm. Og vi vil gerne beholde så meget loftshøjde som muligt, da vi har en idé om at kunne få et lille hjemmefitnesscenter her på sigt. Jeg har tænkt på, om det er muligt at slibe loftet, men ingen har rigtig bidt på idéen.
Jeg ville egentlig bare stille spørgsmålet, da der måske findes løsninger, jeg ikke tænker på. Er førstegangshusejer og lidt novice. Og her findes jo meget viden og gode idéer.
Er det muligt at slibe? Er det muligt at bredspartle, eller findes der noget pudslignende, som man kan male ud? Vi ville ikke have problkem med, at det er bølget, men som det er nu, er der huller, skarpe stykker osv. i loftet.
Ser to alt:
1) Forsigtigt banke de skarpe stalaktitter væk, og derefter reparere med mørtel og en lille murske. Mal det hvidt til sidst. (Forbehold: Jeg tager intet ansvar, hvis hele loftet kollapser ved banken...)
Måske kan det lade sig gøre at skære stalaktitterne af med en vinkelsliber.
Der er kun én måde at finde ud af, hvad der fungerer bedst - prøv begge metoder og sammenlign.
2) Banke og brække hele loftet (mørtel) ned og lave det helt om.
Et problem er, hvis I ikke ved, hvordan det ser ud under (ovenfor!) mørtlen. Antager, at det er selve huset ovenfor, så sandsynligvis en form for etageadskillelse. Eller står huset på en betonplade?
1) Forsigtigt banke de skarpe stalaktitter væk, og derefter reparere med mørtel og en lille murske. Mal det hvidt til sidst. (Forbehold: Jeg tager intet ansvar, hvis hele loftet kollapser ved banken...)
Måske kan det lade sig gøre at skære stalaktitterne af med en vinkelsliber.
Der er kun én måde at finde ud af, hvad der fungerer bedst - prøv begge metoder og sammenlign.
2) Banke og brække hele loftet (mørtel) ned og lave det helt om.
Et problem er, hvis I ikke ved, hvordan det ser ud under (ovenfor!) mørtlen. Antager, at det er selve huset ovenfor, så sandsynligvis en form for etageadskillelse. Eller står huset på en betonplade?
Jeg har nu haft håndværkere her, som har kigget på det, de foreslår følgende:
- Pudsning af loft mellem bjælker.
- Skrabespartling efter hældning (lidt grovere fornemmelse i loft end bredspartling). Reparation af få huller i væg.
- Slibning efter spartelarbejde.
- Maling af loft (2 x strøg).
Det ville koste 28.000 kr efter fradrag for arbejde, materialer ikke inkluderet. Det føles som meget for et loft i et depotrum i en kælder.
Hvor svært er det at pudse dette loft selv, og hvordan skulle man gribe det an? Arealet er totalt ca. 6,5x3,5 meter. Med lidt bjælker imellem. Det behøver virkelig ikke at blive perfekt, men jeg vil gerne jævne loftet en del og derefter male. Jeg har ingen erfaring med lignende arbejde, da jeg aldrig har pudset noget før. Men jeg har tålmodighed til at prøve.
Meget taknemmelig for vejledning
- Pudsning af loft mellem bjælker.
- Skrabespartling efter hældning (lidt grovere fornemmelse i loft end bredspartling). Reparation af få huller i væg.
- Slibning efter spartelarbejde.
- Maling af loft (2 x strøg).
Det ville koste 28.000 kr efter fradrag for arbejde, materialer ikke inkluderet. Det føles som meget for et loft i et depotrum i en kælder.
Hvor svært er det at pudse dette loft selv, og hvordan skulle man gribe det an? Arealet er totalt ca. 6,5x3,5 meter. Med lidt bjælker imellem. Det behøver virkelig ikke at blive perfekt, men jeg vil gerne jævne loftet en del og derefter male. Jeg har ingen erfaring med lignende arbejde, da jeg aldrig har pudset noget før. Men jeg har tålmodighed til at prøve.
Meget taknemmelig for vejledning
Er ingen ekspert på pudsning, men har typ pudset nogle vægge i et økonomirum...
Jeg foreslår, at du køber en sæk færdigblandet puds og prøver. Det er en hurtig og billig måde at få en fornemmelse for, hvad der kræves. Måske kommer du frem til, at det er værd at betale for at få arbejdet gjort, eller også opdager du, at det er noget, du faktisk kan/vil gøre selv. Der findes sandsynligvis masser af vejledende materiale, hvis du Googler, bl.a. her på BH, men sikkert også på Youtube.
Jeg foreslår, at du køber en sæk færdigblandet puds og prøver. Det er en hurtig og billig måde at få en fornemmelse for, hvad der kræves. Måske kommer du frem til, at det er værd at betale for at få arbejdet gjort, eller også opdager du, at det er noget, du faktisk kan/vil gøre selv. Der findes sandsynligvis masser af vejledende materiale, hvis du Googler, bl.a. her på BH, men sikkert også på Youtube.
Stort tak for tilbagemelding! Og lyder smart. Vidste ikke de fandtes færdigblandet. Havde nogle håndværkere her i dag i et andet ærinde, men hørte hvad de troede. De sagde, at det absolut fungerer med gipsmørtel, men at selv en erfaren maler ville skulle bruge en del tid for at få det godt.Oldboy sagde:
Er ingen ekspert på pudsning, men har typ pudset nogle vægge i et økonomirum...
Jeg foreslår, at du køber en sæk færdigblandet puds og prøver. Det er en hurtig og billig måde at få en fornemmelse for, hvad der kræves. Måske kommer du frem til, at det er værd at betale for at få jobbet gjort, eller også opdager du, at det er noget, som du faktisk kan/vil gøre selv. Der er sandsynligvis masser af vejledende materiale hvis du Googler, bl.a. her på BH, men sikkert også på Youtube.
Et alternativ, der er dukket op, er primer + male med en strukturmaling. Vi behøver ikke nødvendigvis have det lige, men ville gerne fjerne hullerne.
Vi fik også teorien, at det sandsynligvis ikke er mørtel, nogen har kastet op i loftet, men at loftet er undersiden af en plade, der er støbt ovenover...
Klik her for at svare