Hej, håber jeg er kommet til nogenlunde det rigtige forum.
Nogen der ved, hvordan jeg fixer dette på den mest elegante (og enkle) måde, listen sidder ikke op ad væggen, når vi har sømmet den fast.
Spartelmasse? Hvid silikone? Træ? Alle løsninger modtages undtagen at lave hele dørkarmen om.

• En dørkarm, hvor listen ikke sidder tæt til væggen, synlig i sidevinkel med et mellemrum imellem.
  • Løstsiddende liste ved dørkarm viser et mellemrum til væggen.
O Olivia Mikaelsson sagde:
Hej, håber jeg er kommet til nogenlunde det rigtige forum.
Nogen der ved, hvordan jeg fixer dette på den pæneste (og nemmeste) måde, listen sidder ikke tæt ind til væggen, når vi har spiket i den.
Spackel? Hvid silikone? Træ? Alle løsninger modtages udover at lave hele dørkarmen om.
Skal selvfølgelig male karm og liste inden for nær fremtid

Kvartsliste? Akrylfugemasse?

Hvordan er den fastgjort, den ser lidt skæv ud. Hvis det ikke kunne fikses, havde jeg lagt en liste, der fastgøres gennem panelet og derefter dækket det sidste med latexfugemasse.
Bare et spørgsmål, når du lægger listen på et gulv, er den så helt lige? Ret ofte vrider lister sig under maling.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Prøv at sømme tættere på karmen, men stadig i ydersiden af listen,
Der er sandsynligvis ikke noget træ, som sømmet får fat i, der hvor I har sømmet.
Får det bare fat i træ, kan du bøje listen ind, men på bekostning af, at jernkngen åbner sig, så du kommer alligevel ikke udenom at tage spartelmasse/latex fugen frem.
Brug absolut ikke silikone, da det ikke kan overmales.

T topmount sagde:
Hvordan er den sømmet ser lidt ud som din sidder lidt skævt. Havde de ikke kunnet fikse det, havde jeg bunden med en liste, der sømmes fast gennem foden og derefter dækket det sidste med latexfog.
Bare et spørgsmål, når du lægger listen på et gulv, er den så helt lige? Temmelig ofte slår lister sig ved maling.
T topmount sagde:
Hvordan er den sømmet ser lidt ud som din sidder lidt skævt. Havde de ikke kunnet fikse det, havde jeg bunden med en liste, der sømmes fast gennem foden og derefter dækket det sidste med latexfog.
Bare et spørgsmål, når du lægger listen på et gulv, er den så helt lige? Temmelig ofte slår lister sig ved maling.
skal være lige, derimod sidder sømmet ret langt ind mod åbningen, da det er beton længere ude.

Denne liste sad op før og var lidt samme sag da, derfor min gætning at det er væggen, der er ujævn (gammelt hus) det er samme sag på den anden side af væggen på samme side også

L L-OFast sagde:
Prøv at sømme tættere på karmen men stadig i yderkanten af listen,
Det er sandsynligvis ikke noget træ, som sømmet kan få fat i der, hvor I har sømmet.
Får det bare fat i træ, så kan du bøje listen ind, men med den omkostning at jernkngen åbner sig, så du kommer alligevel ikke uden om at tage fat i spartel/latex fugen.
Brug absolut ikke silikone, da det ikke kan overmales.
Tak for svar. Kan desværre ikke sømme i yderkanten da det er beton.
Det er sandsynligvis dørkarmen og væggens konstruktion, der gør dette.

Hvis det ikke bare er nok at sømme i den ydre kant af den, er nok den eneste løsning at tage den af igen og høvle ned kanten, så den ikke hviler i midten af listen, men i begge kanter.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Tips! Bor og slå en træpløk i betonvæggen, som du derefter sømmer listen i.
Plejer at bruge 7,5mm bor og 8mm rundstav.

• Synes
ulfben og 1 anden
  • Laddar…
richardtenggren
Jeg har kørt med spikplugg(för klammer) når jeg limede lister, for at få lidt pres. Hvilket fungerede fint, dog lidt bøvlet da man skal ramme rigtigt. En anden gang kørte jeg med små spikplugg beregnet til lister, som jeg fordybede og spartlede igen, fungerede rigtig godt.

Latexfuge, malerfuge.

Et alternativ, hvis du ikke vil bruge træpløkker, er at påføre lim på listen, inden den sømmes. Tryk listen imod i et stykke tid ved hjælp af en støttestang/gammel regel/gardinstang, ja hvad du har. Derefter bruger du latexfugemasse i kanten.

Synes det ser ud som om karmen ikke sidder i niveau med væggen, men er lidt indenfor væggen
Bedre at karmen er lidt udenfor væggen.
Kan nok ordnes ved at "bygge ud" karmen med en smyglist, foreslået 8x21 mm, mellem karm og foder så foderet ikke "rider" på vægkanten. Kompletteres passende med lim mellem væg og foder når man fæster foderet med søm/dyckert gennem smyglist ind i karmen
https://www.byggmax.se/smyglist-p08668015

Jeg har renoveret min gang med pudsede vægge på letbeton, hvor dørkarmene var monteret inden pudsningen. For at få det til at passe måtte jeg fræse ekstra på bagsiden af listen og bruge kombineret lim og søm samt sætte i pres, mens limen tørrede.
En fræset træliste klar til montering med kombineret lim og søm. Listens bagkant er bearbejdet for korrekt pasform til dørkarme.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.