Vi har haft håndværkere her, som har sat nyt indvendigt loft op i underetagen med spotlights. Det nye loft strækker sig gennem 2 rum på i alt ca. 70 kvm. Nu efter ca. 1,5 måned er der opstået tydelige skygger/linjer i loftet ved samlingerne mellem gipspladerne. Vi ser dette omkring 10 steder og har nu bedt håndværkeren komme tilbage for at se på det.
Jeg ved ikke, hvor tæt de har sat lægterne, eller hvilken type gipsplader de har sat op, men de har i hvert fald sat pladerne "på kryds" (altså, samlingerne er forskellige steder, ikke en lang linje gennem hele loftet). Lægterne er monteret mod væggen samt på det gamle loft (så vi har nu ca. 8 cm lavere lofthøjde).
Hvad skyldes dette? Har de sat lægterne med for stor afstand, fastgjort pladerne for dårligt, spartlet for dårligt, brugt forkert materiale/produkter (tænker især på spartel, har læst/hørt et sted, at der findes noget spartellim eller hvad det hedder) eller hvad?
Hvordan skal dette rettes, er det omspartling/slibning/maling af hele loftet, der gælder, eller har I andre råd? Jeg overvejer at få en anden håndværker her for at få deres vurdering, stoler ikke helt på de første håndværkere.
HJÆLP!
Jeg ved ikke, hvor tæt de har sat lægterne, eller hvilken type gipsplader de har sat op, men de har i hvert fald sat pladerne "på kryds" (altså, samlingerne er forskellige steder, ikke en lang linje gennem hele loftet). Lægterne er monteret mod væggen samt på det gamle loft (så vi har nu ca. 8 cm lavere lofthøjde).
Hvad skyldes dette? Har de sat lægterne med for stor afstand, fastgjort pladerne for dårligt, spartlet for dårligt, brugt forkert materiale/produkter (tænker især på spartel, har læst/hørt et sted, at der findes noget spartellim eller hvad det hedder) eller hvad?
Hvordan skal dette rettes, er det omspartling/slibning/maling af hele loftet, der gælder, eller har I andre råd? Jeg overvejer at få en anden håndværker her for at få deres vurdering, stoler ikke helt på de første håndværkere.
HJÆLP!
Senest redigeret:
Har oplevet det samme. Det kan være vanskeligt at få det helt glat uden revner og skygger, især hvis det er en stor overflade med stærkt lysindfald. Min egen erfaring er, at hvis man bruger papirstrimler og hovedsageligt gipsmørtel til at fylde fugerne, bliver resultatet meget bedre, end hvis man bruger vævstrimler og kun sandspartel.
Ok, tak så meget. Jeg har også læst mig til, at papirstrimler er at foretrække. Lige nu overvejer jeg simpelthen at vente yderligere 6 måneder og derefter få håndværkerne til at udbedre problemet. Jeg regner med, at taget/regelværket så har sat sig, og at træet ikke skal bevæge sig mere. Hvad tror du om det?
Gipstak kan desværre se ud på den måde, som du beskriver, selvom pladerne er korrekt monteret og de rette strimler er brugt. Selvfølgelig øges risikoen for revner, hvis monteringen og malerarbejdet ikke er udført fagmæssigt. Malerarbejdet er svært at kontrollere efterfølgende uden at beskadige loftet. Derimod kan du kontrollere regelafstanden med måleudstyr, og hvis cc-målet er forkert, så har du noget konkret at meddele håndværkeren.
Forudsat at pladerne ikke er helt forkert monteret, burde den bedste løsning være at spænde fiberfilt i loftet og male igen.
Held og lykke!
Forudsat at pladerne ikke er helt forkert monteret, burde den bedste løsning være at spænde fiberfilt i loftet og male igen.
Held og lykke!
Jeg antager, at det drejer sig om et træhus?
Hvis ja, skal man huske, at træ kan have relativt store sæsonafhængige bevægelser.
Dette mærkes mere, jo større længde der påvirkes.
Det jeg forsøger at sige er, at dine håndværkere ikke nødvendigvis har lavet fejl, men at det fænomen, du har observeret, nok ikke kan undgås under de gældende forudsætninger.
Fiberfilt er nok også mit bedste råd.
Hvis ja, skal man huske, at træ kan have relativt store sæsonafhængige bevægelser.
Dette mærkes mere, jo større længde der påvirkes.
Det jeg forsøger at sige er, at dine håndværkere ikke nødvendigvis har lavet fejl, men at det fænomen, du har observeret, nok ikke kan undgås under de gældende forudsætninger.
Fiberfilt er nok også mit bedste råd.
Mange tak. Jeg var jo også inde på, at sæsonafhængighed har stor påvirkning, eftersom vi bor i træhus, og det har jo været ekstremt koldt nu f.eks. Det styrker min teori om, at vi skal afvente 6 måneder eller så for at udbedre dette (med fiberfilt som I siger). Sen findes der jo ingen garanti for, at det ikke opstår igen, men ville ønske at det "bevæger sig klart" lige nu i det mindste, før vi udbedrer det.
Arbejdet er jo udført af fagfolk, og jeg kan ikke selv se, at det skulle være dårligt udført. Men jeg skal tjekke regelafstand.
Arbejdet er jo udført af fagfolk, og jeg kan ikke selv se, at det skulle være dårligt udført. Men jeg skal tjekke regelafstand.
Klik her for at svare